Consumentenbond
11 augustus 2010
A2-team voor opvallende consumentensignalen
Het Alarm&Actie-team (A2-team) van de Consumentenbond is in de tweede
helft van 2009 meer dan 75 keer in actie gekomen om extra aandacht te
geven aan consumentensignalen van misstanden. Reclames tegen
misleidende sms-diensten zijn aangepakt maar ook oneerlijke
verkooppraktijken van energiebedrijven.
Ook in 2010 blijft het A2-team actief, consumenten kunnen alarmerende
ervaringen over ondeugdelijke producten, rare verkooptrucs, of
plotselinge prijsverhogingen voor een telefoonabonnement bijvoorbeeld,
melden via alarm@consumentenbond.nl of via Twitter @consumentalarm.
Dagelijks komen bij de Consumentenbond tientallen individuele klachten
van leden binnen. De bond geeft de leden individuele service en
persoonlijk advies. Het A2-team beoordeelt daarnaast wekelijks de
opvallendste signalen en komt in actie als deze lijken te wijzen op
brede misstanden waarvan meerdere consumenten het slachtoffer zijn of
kunnen worden. De bond kan in die gevallen bijvoorbeeld een groepsactie
starten om afspraken te maken met bedrijven zodat de veroorzaakte
problemen in één keer voor alle melders worden opgelost. Ook kan de
Consumentenbond zo nodig naar de rechter stappen.
Goed onderbouwen
Consumentensignalen zijn voor de bond van onschatbare waarde. Een goede
onderbouwing van de meldingen is voor de Consumentenbond heel
belangrijk. Voeg daarom relevant materiaal toe (ingescand of als PDF),
bijvoorbeeld van schriftelijke mededelingen van het bedrijf, waarop de
klacht betrekking heeft.