beantwoording vragen over schending van het Venezolaanse luchtruim door
een Nederlands vliegtuig
Kamerbrief inzake beantwoording vragen over schending van het Venezolaanse
luchtruim door een Nederlands vliegtuig
Kamerbrief | 11 augustus 2010
Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister van Defensie, de
antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Van
Bommel over schending van het Venezolaanse luchtruim door een
Nederlands vliegtuig. Deze vragen werden ingezonden op 16 juli 2010 met
kenmerk 2010Z11030.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken op
vragen van het lid Van Bommel (SP) over schending van het Venezolaanse
luchtruim door een Nederlands vliegtuig.
Vraag 1
Is het waar dat Venezuela een klacht bij de Nederlandse ambassade heeft
ingediend wegens schending van het Venezolaanse luchtruim door een
Nederlands vliegtuig?
Antwoord
Venezuela heeft in een klacht op 14 juli jl. niet gesteld dat een
Nederlands luchtvaartuig het Venezolaanse luchtruim heeft geschonden,
hetgeen ook niet is gebeurd. Wel zou volgens Venezuela een schending
van de vluchtinformatieregio (Flight Information Region, FIR) van
Maiquetiá hebben plaatsgevonden. Dit komt ook aan de orde in het
antwoord op vraag 4.
Vraag 2
Is het waar dat een woordvoerder van het ministerie van Defensie deze
klacht heeft afgedaan als `lariekoek'? Indien ja, vindt u een
dergelijke reactie passen bij de goede betrekkingen die u zegt na te
streven met Venezuela?
Vraag 3
Wat is de diplomatieke reactie van Nederland op de klacht van
Venezuela?
Antwoord op vraag 2 en 3
Met de geciteerde uitspraak werd bedoeld dat de bewering - zoals die in
de media is verschenen - dat het Venezolaanse luchtruim zou zijn
geschonden, elke feitelijke grond mist.
Aan de Venezolaanse Ambassadeur in Den Haag is medegedeeld dat de in de
nota genoemde zaken zijn onderzocht en dat deze elke feitelijke grond
ontberen. Benadrukt is dat het Koninkrijk altijd bereid is tot een
dialoog met Venezuela.
Aangezien ik mij op de Antillen en Aruba bevond voor regulier overleg
heb ik vervolgens besloten met mijn Venezolaanse ambtgenoot Maduro in
contact te treden teneinde de situatie te bespreken. De uitkomst van
het overleg dat in Caracas in goede sfeer heeft plaatsgevonden, is dat
Venezuela heeft toegezegd constructief een dialoog te zullen voeren met
Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba, over zaken die van belang
zijn in onze bilaterale relatie. Specifiek ten aanzien van de FIR zal
op korte termijn technisch overleg worden gevoerd om misverstanden in
de toekomst te voorkomen.
Vraag 4
Welke taken verrichten de Nederlandse vliegtuigen op Curaçao? Zijn
Nederlandse toestellen begin deze maand in de buurt van het
Venezolaanse luchtruim geweest?
Antwoord
Op Curaçao bevinden zich twee Dash-8 vliegtuigen en een helikopter van
de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba en een
boordhelikopter van het stationsschip van de Koninklijke Marine. De
vliegtuigen worden ingezet in het kader van de taken van de krijgsmacht
in het Caribisch gebied en voor taken van de Kustwacht voor de
Nederlandse Antillen en Aruba. Daartoe behoren onder andere
drugsbestrijdingoperaties and Search en Rescue (SAR) taken.
Een deel van het operatiegebied bevindt zich binnen de
vluchtinformatieregio (FIR) waarbinnen door de luchtverkeersleiding van
Venezuela vanuit Maiquetiá, het luchtverkeer wordt geïnformeerd en
gecoördineerd. Deze FIR beslaat, hetgeen niet ongebruikelijk is, ook
grote delen van het internationaal luchtruim. Het vliegen in het
internationale luchtruim binnen een FIR is onder het internationale
recht toegestaan. Een FIR heeft immers alleen een functie ter zake de
luchtverkeersinformatie en de luchtverkeerscoördinatie. Deze
verantwoordelijkheid schept geen rechten of bevoegdheden voor de
kuststaat wat betreft toelating en weigering in het internationale
luchtruim.
In de door Venezuela aangegeven periode heeft de boordhelikopter van
het stationsschip een tweetal vluchten uitgevoerd die deels in het als
internationaal luchtruim geldende deel van de FIR Maiquetiá
plaatsvonden en deels in de FIR van Curaçao. Venezuela is van mening
dat de helikopter daarmee de FIR heeft geschonden, hetgeen niet strookt
met de opvatting van het Koninkrijk. Venezuela heeft overigens niet
gesteld dat de helikopter het Venezolaanse luchtruim heeft geschonden.
De regering hoopt de verschillen van inzicht ter zake de FIR Maiquetiá
in goed overleg met de autoriteiten van Venezuela op te lossen.
Vraag 5
Kunnen deze Nederlandse vliegtuigen ingezet worden in het kader van
anti-drugsoperaties zoals dat ook met Nederlandse onderzeeboten in het
Caribische gebied kan gebeuren? 2) Zijn Nederlandse vliegtuigen
daadwerkelijk voor anti-drugsoperaties in het Caribische gebied
ingezet?
Antwoord
Ja.
Vraag 6
Is mogelijk een Amerikaans vliegtuig vanaf Curaçao het Venezolaans
luchtruim binnengedrongen? Bent u bereid hier bij de Amerikaanse
autoriteiten navraag naar te doen? Indien neen, waarom niet?
Antwoord
De vliegbewegingen waarnaar de Venezolaanse diplomatieke nota verwijst
zijn door Defensie geïdentificeerd als vliegbewegingen van de
boordhelikopter van het stationsschip van de Koninklijke Marine in de
FIR van Maiquetiá.
1) De Telegraaf, 14 juli 2010
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2006-2007, nr. 4645
Pagina 3 van 3
Ministerie van Buitenlandse Zaken