Vier Leidse studenten geselecteerd voor Nationale DenkTank
Vier Leidse studenten zijn geselecteerd voor deelname aan de Nationale
DenkTank 2010. De Nationale DenkTank is een prestigieus gezelschap van
twintig getalenteerde jongeren uit allerlei disciplines die samen drie
maanden intensief nadenken over de oplossing van een actueel probleem.
Gevarieerd gezelschap
De vier Leidse geselecteerden voor de Nationale DenkTank 2010 zijn drie
vrouwen en een man:
* Liesbeth Huisman, PhD Theoretische natuurkunde
* Emilie Roëll, bezig met de masteropleidingen Praktische
Wijsbegeerte, master Culturele antropologie en
ontwikkelingssociologie, en afgeronde master Religiestudies
* Céline Gaffel, afgeronde bachelor (Sustainable) Molecular Science
& Technology
* Michiel Jol, afgeronde bachelor Psychologie
Afnemend vertrouwen
Het probleem waarmee het de Nationale DenkTank van half augustus tot
half november aan de slag gaat is: Vertrouwen in een veranderende
samenleving. Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in
overheidsinstellingen, uitvoeringsorganisaties en bedrijven afneemt.
Ook wetenschappelijke autoriteiten genieten geen vanzelfsprekend
vertrouwen meer. Tegelijkertijd verandert de samenleving in een
netwerksamenleving, waarin de burgers zich anders en dynamischer
herorganiseren via hedendaagse communicatiemiddelen. Hoe kunnen
overheid, bedrijfsleven en wetenschap het vertrouwen terugwinnen?
Concrete adviezen
De DenkTank werkt drie maanden continu in een campusachtige setting aan
de oplossing van het probleem. De deelnemers beginnen met een
intensieve zomerschool, waar ze kennis en vaardigheden opdoen en
uitgebreid discussiëren met experts. Vervolgens brengt de DenkTank
samen met het werkveld de belangrijkste knelpunten in kaart. Dit
gebeurt door middel van interviews, enquêtes, literatuuronderzoek en
een groots opgezet expertforum. Tot slot werkt de DenkTank een aantal
concrete adviezen uit. Deze worden tijdens de eindpresentatie
gepresenteerd aan de belanghebbenden in het veld.
Uitvoerbaar
Het eindrapport van de Nationale DenkTank krijgt in de regel veel
publiciteit. Het bijzondere van de oplossingen is deze tot stand komen
op basis van interdisciplinair en creatief âout of the boxâ-denken, en
door voortdurende toetsing aan het werkveld een hoog realiteitsgehalte
hebben. Ze worden door de praktijk dan ook omarmd en meestal
daadwerkelijk geïmplementeerd.
Netwerk
Na afloop blijven de deelnemers vijf jaar lang lid van
alumni-organisatie De Jonge Maatschappij van de DenkTank dat fungeert
als een netwerk van jonge, intelligente en creatieve denkers.
De Universiteit Leiden is een van de sponsoren van de Nationale
DenkTank.
(10 augustus 2010/Corine Hendriks)
Universiteit Leiden