Rijksoverheid
Datum 11 augustus 2010
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het bevel van de
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan HWW Zorg te Den Haag.
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over
het bevel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan HWW Zorg te
Den Haag (2010Z10890).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het bevel van de
Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan HWW Zorg te Den Haag.
(2010Z10890)
1
Wat is uw inhoudelijke reactie op het feit dat de Inspectie zich genoodzaakt ziet
om HWW Zorg een bevel op te leggen, omdat de veiligheid van de bewoners nog
steeds gevaar loopt? 1)
1
De IGZ heeft op vrijdag 2 juli 2010 een bevel gegeven aan HWW Zorg. Dit bevel
was geldig voor 7 dagen. Binnen deze periode moest HWW Zorg de noodzakelijke
verbeteringen die in het bevel stonden uitvoeren. Het feit dat de IGZ het nodig
vond een bevel op te leggen aan HWW Zorg, betreur ik. Tegelijkertijd heeft de
IGZ geconstateerd dat binnen de 7 dagen waarvoor het bevel gold HWW Zorg de
opgelegde maatregelen heeft getroffen. Ik constateer dat in dit geval het
instrument van het bevel een effectieve werking heeft gehad. Dit stemt mij
tevreden over het gebruik van het instrument in deze situatie.
2
Herinnert u zich uw verontwaardiging over de toestand bij HWW Zorg, met name
de BOPZ.afdeling? Vindt u het geven van een bevel, op straffe van een boete, niet
een te lichte maatregel, aangezien de bewoners acuut gevaar lopen? Zo nee,
waarom niet? 2)
2
Door het geven van een bevel is een zeer concrete opdracht aan HWW Zorg
gegeven. HWW Zorg had 7 dagen de tijd om dit bevel uit te voeren. Bij het niet
uitvoeren van het bevel is er de mogelijkheid een dwangsom of bestuursdwang
toe te passen. Tevens is er de mogelijkheid het bevel na 7 dagen te verlengen. De
zorginstelling ervaart, mede vanwege het publieke karakter van het bevel,
voldoende druk om de opdracht die is bevolen uit te voeren. Door de IGZ is de
uitvoering gecontroleerd door middel van onverwachte bezoeken. Kortom, ik zie
geen aanleiding om het bevel als een te lichte maatregel in deze situatie te
beschouwen.
3
Heeft HWW Zorg binnen de geldigheidstermijn het bevel van de Inspectie
uitgevoerd? Zo nee, heeft u het bevel verlengd?
3
Ja, HWW Zorg heeft binnen de termijn de in het bevel genoemde maatregelen
uitgevoerd. Op 5 juli is er uitvoerig verslag uitgebracht aan de Inspecteur.
Generaal voor de Gezondheidszorg. Tevens zijn er door de IGZ twee
onaangekondigde bezoeken gebracht op 7 juli aan woonzorgcentrum de
Amethisthorst en aan woonzorgcentrum Moerwijk.
Na deze bezoeken was er geen grond om het bevel verder te verlengen en is het
bevel 9 juli 2010 opgeheven.
4
Heeft u nog vertrouwen in de Raad van Bestuur van HWW Zorg? Zo ja, op grond
waarvan? Zo nee, welke consequentie hoort deze gang van zaken, naar uw
mening, te hebben voor deze RvB?
4
Het is niet aan mij om wel of geen vertrouwen te hebben in de Raad van Bestuur
van een instelling. De Raad van Bestuur van een instelling wordt aangesteld door
de Raad van Toezicht en deze houdt vervolgens toezicht op het functioneren van
de Raad van Bestuur. In het geval van HWW Zorg geldt dat de Raad van Toezicht
in de afgelopen maanden een nieuw tweehoofdig bestuur heeft aangesteld. De
voorzitter van de Raad van Bestuur is per 1 april 2010 gestart bij HWW Zorg en
het andere bestuurslid is 1 juni 2010 gestart. Ik neem aan dat de Raad van
Toezicht zorgvuldig heeft gezocht naar competente bestuurders. Zij moeten de
tijd krijgen te bewijzen dat dit het geval is.
5
Welke actie heeft het zorgkantoor ondernomen, en welke actie gaat zij nog
ondernemen vanuit de zorgplicht?
5
Het zorgkantoor is vanuit de zorgplicht verantwoordelijk voor de continuïteit van
zorg en kent vanzelfsprekend de regio. Van het zorgkantoor begrijp ik dat zij
actief betrokken is bij de verbetertrajecten van HWW Zorg. Het zorgkantoor voert
frequent overleg met HWW Zorg.
6
Deelt u de mening dat de continuïteit van zorg in het geding is wanneer de
kwaliteit van een grote instelling als HWW Zorg ernstig tekort schiet? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, op welke wijze gaat u ingrijpen als de misstanden
voortduren?
6
De continuïteit van zorg bij HWW Zorg is niet in het geding. Wel heeft de IGZ aan
het begin van dit jaar aan de instelling gevraagd een plan van aanpak te maken
om de kwaliteit van zorg te verbeteren. De IGZ volgt de verbeteringen op de voet.
De verbeteringen zijn zichtbaar, maar dit betekent niet dat alle noodzakelijke
verbeteringen ook binnen korte tijd allemaal gerealiseerd kunnen worden. De IGZ
houdt daarom ook de komende tijd de vinger aan de pols bij HWW Zorg. Het feit
dat de IGZ er zo boven op zit geeft mij het vertrouwen dat de noodzakelijke
verbeteringen binnen afzienbare tijd gerealiseerd kunnen worden.
7
Bent u van mening dat er in de langdurige zorg situaties denkbaar zijn waarin de
dreiging met boetes niet leidt tot verbetering van de zorg, maar waar de ultieme
maatregel van sluiting ongewenst is? Deelt u de mening dat u in een dergelijk
scenario onvoldoende wettelijke mogelijkheden heeft om in te grijpen? Zo nee,
over welke alternatieven beschikt u?
7
Ik ben van mening dat het huidige toezichtsinstrumentarium wat betreft kwaliteit
voldoende instrumenten bevat om kwaliteit van zorg te verbeteren waar dat nodig
is.
Situaties waar in de vraag op wordt gedoeld zijn wellicht denkbaar, al zijn deze op
dit moment fictief en naar verwachting zeldzaam. Instrumenten toevoegen aan de
huidige instrumentenkist van het toezicht door de IGZ is hiervoor mijns inziens
niet nodig.
Omdat er gevallen kunnen zijn waarbij (nog) geen sprake is van een faillissement,
maar bewindvoering toch nodig kan worden geacht met het oog op de continuïteit
van de zorgverlening, wil ik de mogelijkheden daartoe uitzoeken. In de brief
Ruimte en Rekenschap heb ik daarom aangekondigd de wettelijke mogelijkheid
om verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur/Raad van Toezicht over te
laten nemen door een bewindvoerder te willen vastleggen in de wet. Ik moet dit
aan een volgend kabinet overlaten.
8
Herinnert u zich uw brief aan de Kamer waaruit blijkt dat u momenteel geen
wettelijke mogelijkheden heeft om de Inspectie tijdelijk het bewind te laten
overnemen? Deelt u de mening dat het wenselijk is om de 'reguliere
instrumentenkist' van de IGZ uit te breiden, teneinde bewindvoering mogelijk te
maken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid met een voorstel te komen? 3)
8
Zoals in het antwoord van vraag 7 reeds staat, ben ik van mening dat de huidige
instrumentenkist van de IGZ niet hoeft te worden uitgebreid. Het door de IGZ
laten voeren van het bewind over een instelling lijkt mij niet wenselijk. De
onafhankelijkheid van de IGZ, als toezichthouder van de kwaliteit in de zorg, zou
hierdoor in gevaar kunnen komen.
Het aanstellen van een bewindvoerder is een zwaar middel, hiernaast komt dat
ten principale de verantwoordelijkheid voor de continuïteit van de zorg bij de
zorginstelling ligt. De wijze waarop op dit moment bij HWW Zorg toezicht wordt
gehouden op het uitvoeren van het plan van aanpak doet recht aan de verant.
woordelijkheden van de verschillende partijen. De IGZ volgt bij geconstateerde
onvoldoende kwaliteit de verbeteringen op de voet en kan zonodig ingrijpen. Voor
de mogelijkheid een bewindvoerder te benoemen verwijs ik u naar het antwoord
op vraag 7.
1)
http://www.igz.nl/actueel/nieuws/bevelaanverpleeghuizenhwwzorgtedenhaag.asp
x