| |
|Week 32 | | | |Datum 10 augustus 2010 | | | | | |Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en | |wethouders | | | |1 Herinrichting onderdoorgang viaduct Einthovendreef | |De gemeente Utrecht verbetert de doorgang onder het viaduct | |Einthovendreef bij Groenekan. De doorgang maakt deel uit van de | |belangrijke recreatieve fietsroute tussen Fort Blauwkapel en het | |Noorderpark. De herinrichting maakt de doorgang overzichtelijker en | |veiliger voor fietsers. Nu rijden automobilisten er veel te hard en | |wordt de onderdoorgang gebruikt als vrachtautoparkeerplaats. | |Het college van B& W heeft ingestemd met een nieuwe inrichtingsplan, | |dat de Einthovendreef versmalt. Onder het viaduct komt een verhoogd | |plateau dat parkeren onmogelijk maakt en een veilige op- en | |uitstapplaats voor buspassagiers. Fietspaden krijgen een opknapbeurt. | |Er komt een nieuwe fietsaansluiting met het recreatiegebied Ruigenhoek| |door de bouw van een houten fietsbrug over de watergang ten westen van| |de Einthovendreef. Omdat ook vleermuizen de onderdoorgang gebruiken, | |wordt de verlichting daarop aangepast. Met de gemeente De Bilt zijn | |afspraken gemaakt over het inrichten van een tijdelijke parkeerstrook | |aan de oostzijde -tegen het spoor aan -voor vrachtauto's van | |aanliggende bedrijven. Het asfalt maakt over vijf jaar plaats voor | |ecologische groen. Gemeente, BRU, Provincie Utrecht en het Rijk | |stellen voor de ingreep E880.000 beschikbaar. De werkzaamheden starten| |nog dit jaar. | | | |Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32. | | | |2 Voorlopig Ontwerp P+R Hooggelegen | |Het college heeft het Voorlopig Ontwerp voor P+R Hooggelegen | |vastgesteld. Er wordt nu gewerkt aan het Definitief Ontwerp, dat al | |binnenkort ter besluitvorming wordt voorgelegd aan B & W. | |P+R Hooggelegen wordt in twee fasen gerealiseerd. De bouw van de | |eerste fase met 1000 parkeerplaatsen start in 2011 en wordt eind 2012 | |in gebruik genomen. Het parkeergebouw moet duidelijk zichtbaar zijn | |vanaf de A2 en krijgt een eigen afrit en een comfortabele verbinding | |naar de HOV halte op het Marinus van Tyrusviaduct. | | | |Bereikbaarheid | |Het autoverkeer neemt nog steeds elk jaar toe en de stad Utrecht kampt| |met een capaciteitstekort om al het autoverkeer op te vangen. P+R | |terreinen worden ingezet om de stad Utrecht goed bereikbaar te houden | |en de luchtkwaliteit te verbeteren. P+R Hooggelegen vervangt, bij | |ingebruikname, de tijdelijke P+R Papendorp. Naast P+R terreinen | |investeert de gemeente ook in het stimuleren van fiets- en OV-gebruik,| |beter doorstroming autoverkeer en schoon vervoer. | | | |Slim Utrecht in | |Bezoekers van Utrecht hoeven niet te zoeken naar een parkeerplaats, | |maar kunnen via een P+R locatie met het openbaar vervoer snel en | |voordelig naar de binnenstad. Parkeren en reizen met maximaal 5 | |personen kost E 4,00 voor een hele dag. Dat is inclusief een retourtje| |naar de binnenstad met de bus of de sneltram. In september start de | |gemeente onder het motto 'slim Utrecht in' een campagne om de | |P+R-terreinen meer onder de aandacht te brengen. | | | |Informatie over de verschillende P+R-terreinen is te vinden op | |www.penrutrecht.nl | | | |Meer informatie: Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32. | | | | | | | | |
---- --
| |
|Datum 10 augustus 2010 | | | |Onderzoek naar verbetering kruispunt Lucasbrug | |De gemeente Utrecht onderzoekt de mogelijkheden om de doorstroming van| |fietsers en bussen op het kruispunt bij de Lucasbrug te verbeteren. | |Wethouder Lintmeijer (Verkeer) vindt dat fietsers en bussen op het | |kruispunt te vaak en te lang moeten wachten. Het onderzoek is aan het | |einde van het jaar klaar. Hierna wordt de gekozen oplossing uitgewerkt| |tot een ontwerp en start de aanpassing van het kruispunt. | | | |De afgelopen jaren zijn de verkeerslichten al meerdere malen | |aangepast, maar met onvoldoende resultaat. "Veel fietsers, waaronder | |ikzelf, ergeren zich al jaren aan deze situatie. Het is hoog tijd dat | |hier verandering in komt", aldus Lintmeijer, "Utrecht moet OV- en | |fietsstad worden en het oplossen van dit soort knelpunten hoort daar | |bij." | | | |Het verbeteren van de verkeerssituatie op de Lucasbrug is als | |maatregel opgenomen in het programma VERDER, een uitgebreid regionaal | |pakket aan maatregelen om de bereikbaarheidsproblemen in de regio op | |te lossen. | |