Modelabels domineren papierwaren

10/08/2010 10:14

FUN BELGIUM NV

Brugge - Met nog minder dan een maand te gaan tot de schoolbel weer rinkelt, komt de schoolverkoop goed op gang. Na de eerste succesvolle verkoop van rugzakken en schooltassen met ruiten of K3-motief, ziet vrijetijdsketen Fun ook de eerste trends in de verkoop van papierwaren. Modelabels met fleurige bombast voor de meisjes en sportieve collecties voor de jongens, spannen de kroon. Opvallend, ook Kipling kent een revival.

De macht van de mode

De invloed van mode op schoolartikelen is niet te ontkennen. Zeker in de papierwaren grijpen zowel jongens als meisjes naar artikelen die op modelabels gebaseerd zijn. Meisjes zijn dol op fleurige bombast genre Oilily en PIP, beiden van Nederlandse origine. Ook het strakke aapje van Paul Frank weet menig meisjeshart te veroveren. O'Neill en Converse staan hoog op het verlanglijstje van de jongens, die resoluut voor sportieve dessins en modegerelateerde ontwerpen kiezen.

Jongere schoolkinderen hebben andere voorkeuren. Zo is Amika erg in trek, maar ook algemene dierenthema's als katten, paarden en dolfijnen vallen in de smaak. Het succes van Geronimo Stilton wordt vertaald in de doorverkoop van de gelijknamige papierwarencollectie van Lannoo. Andere succeslicenties zijn K3, Princess, Cars, Bakugan en Ben 10.

Kipling komt terug

Het Belgische label Kipling had een tijdje te kampen met algemene Kipling-moeheid. Maar daar hebben ze iets op gevonden. Voor het eerst sinds lang worden de effen kleuren aangevuld met twee dessins. Deze twee prints staan meteen op 1 in de verkoop van boekentassen tussen 6 en 12 jaar.

Opvallend boeken kaften

Schoolboeken worden nog steeds gekaft, maar het mag tegenwoordig ook wat blitser zijn dan het saaie blauwe kaftpapier van weleer. Lannoo spant de kroon met de nieuwe collectie Quattro Colori, een unieke lijn waarvoor 4 materialen gebruikt worden (papier/karton, PVC, polyreisin en polyprop) in 4 kleuren: arancione, verde vivo, nero en giallo. Degelijke materialen in felle kleuren, meteen ook de omschrijving van Dresz. Dresz is een elastische boekenkaft die toelaat een boek in een paar seconden te kaften. Het product kwam vorig jaar op de markt en vindt ook dit jaar gretig aftrek.

*****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 31 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.


Noot voor redacties