Rijksoverheid
10 augustus 2010
Onderwerp Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid De Rouwe over
het bericht "Treinverkeer Amersfoort stilgelegd na incident".
1. Bent u bekend met het bericht "Treinverkeer Amersfoort stilgelegd na
incident"1 en met de campagne "Blikschade: zoek een parkeerplaats"?
1. Ja.
2. Wie heeft op 23 juni 2010 besloten het treinverkeer rond Amersfoort volledig
stil te leggen en met welk doel gebeurde dat? Ging het er daarbij om te
achterhalen wat er mis was gegaan of om het kijken of er strafbare feiten zijn
begaan? In welk gebied c.q. op welke locatie hebben de werkzaamheden
daartoe plaatsgevonden?
2. Op 23 juni 2010 omstreeks 7.00 uur heeft de treindienstleider (ProRail),
nadat hij had vastgesteld dat twee treinen dreigden te botsen, alarmoproepen
gegeven. Het doel hiervan was het voorkomen van onveilige situaties. Daarna
heeft de treindienstleider een aantal sporen buiten gebruik genomen voor
onderzoek op eventuele schade en juiste werking van de infrastructuur.
Vervolgens hebben het KLPD en de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan
ProRail de opdracht gegeven de situatie rond de beide betrokken treinen te
bevriezen ten behoeve van het onderzoek naar de oorzaak van het incident.
ProRail heeft, met toestemming van het KLPD en de Inspectie Verkeer en
Waterstaat, de wissels en de seinen gecontroleerd op de juiste werking ervan.
Om 10.57 uur, nadat de voor de veilige hervatting van de treindienst
noodzakelijke controles waren afgerond, heeft ProRail de buiten dienst
gestelde sporen weer in gebruik genomen.
1 Nu.nl, 23 juni 2010
Echter door de beperking in de infrastructuur en de bevriezing van een deel
van het emplacement op verzoek van het KLPD is de treindienst en de
logistiek rond dit drukke knooppunt ernstig ontregeld geraakt en strandden te
veel treinen in een kort tijdsbestek in Amersfoort en de directe omgeving. Dit
heeft ProRail doen besluiten het treinverkeer van en naar Amersfoort tijdelijk
te staken van 7.41 uur tot 9.39 uur. In deze tijdspanne is onderzoek
uitgevoerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat en het KLPD en zijn de
door gestrande treinen bezette sporen vrij gemaakt en gestrande treinen in
de buurt binnen gehaald.
Vanaf 9.39 uur was weer gedeeltelijk treinverkeer mogelijk en na de
noodzakelijke controles aan de infrastructuur was vanaf 10.57 uur weer
normaal treinverkeer op het gehele emplacement mogelijk.
3. Kunt u aangeven waarom bij incidenten op het hoofdwegennet juist gestreefd
wordt naar het zo veel mogelijk vrijmaken van de infrastructuur na een
ongeval bijvoorbeeld, om de verkeersdoorstroming in stand te houden, terwijl
bij incidenten op het spoor direct het treinverkeer in de ruime omgeving
wordt stilgelegd?
3. Ook op het spoor wordt gestreefd naar maximale doorstroming na een
incident. Het is daarbij de bedoeling om het treinverkeer zo beperkt mogelijk
stil te leggen. Daarbij moet ProRail vanzelfsprekend wel de aanwijzingen van
het KLPD en de Inspectie Verkeer en Waterstaat opvolgen in verband met het
noodzakelijke onderzoek.
Dit specifieke incident betrof een "stoptonend sein passage2". Voor de
afhandeling van deze categorie incidenten hebben ProRail, NS, het Openbaar
Ministerie en het KLPD afspraken vastgelegd in het "Handhavingprotocol STS
passage". De daarin beschreven werkwijze en procedures zijn bij dit incident
in Amersfoort gevolgd.
4. Was het achteraf mogelijk geweest om een deel van het station Amersfoort in
gebruik te houden, bijvoorbeeld door het treinverkeer in één richting te leiden
en/of een deel van de perrons in gebruik te houden waar het incident niet
plaatsvond?
4. Dat is in eerste instantie ook gebeurd. Echter vanaf 07.41 uur moest toch het
treinverkeer op het gehele emplacement stilgelegd worden om de logistieke
knoop die was ontstaan, door het stranden van te veel treinen in een kort
tijdsbestek, te ontwarren.
2 STS passage
5. Bent u bereid de procedures zo aan te passen dat bij het stilleggen van een
gedeelte van het treinverkeer, indien enigszins mogelijk, ruimte beschikbaar
blijft zodat het overige treinverkeer zoveel mogelijk ongehinderd doorgang
kan vinden?
5. Afgezien van de hierboven beschreven afgesproken procedures met het
Openbaar Ministerie, het KLPD en de Inspectie Verkeer en Waterstaat betreft
het hier procedures van ProRail en de vervoerders. Ik heb er bij ProRail op
aangedrongen om deze procedures naar aanleiding van dit incident met name
op het aspect "doorstroming" grondig met de andere betrokken partijen te
evalueren en eventueel aan te passen, en mij over de resultaten daarvan te
informeren. Ik zal deze vervolgens beoordelen op het aspect "doorstroming".
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings