Gemeente Coevorden


Gemeente Coevorden breidt digitale dienstverlening uit

dinsdag 10 augustus 2010

De gemeente Coevorden heeft haar digitale dienstverlening uitgebreid. Inwoners en bedrijven konden bij producten en diensten op deze website al acht gemeentelijke producten bestellen en afhandelen. Sinds kort zijn daar acht producten en diensten bijgekomen. De gemeente Coevorden heeft digitale dienstverlening hoog in het vaandel staan. Via de website kunnen klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week zaken doen met de gemeente.

De acht producten die erbij zijn gekomen zijn:
* aanvragen van bedrijfshuisvesting;
* indienen van een officiële klacht;
* verhuizen naar het buitenland/emigratie;
* wijzigen gebruik achternaam;
* verzoek geheimhouding persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie;
* aanvragen leerlingenvervoer;
* makelaarsverzoeken: bodeminformatie en bestemmingsplannen; * aanvraag vergunning voorwerpen op de weg (bijvoorbeeld voor het tijdelijk plaatsen van een container).

Bovenstaande producten kunnen met DigiD worden besteld. Voordeel is dat klanten bovenstaande zaken voortaan thuis kunnen regelen en niet naar het gemeentehuis hoeven te komen.

Dimpact
Coevorden is samen met onder andere de gemeenten Borger-Odoorn, Emmen, Assen, Zwolle en Enschede een Dimpactgemeente. Dimpact is een samenwerkingsverband met als doel om de digitale dienstverlening via internet te ontwikkelen. In dit verband worden gezamenlijk producten ontwikkeld en geïmplementeerd. Alle aangesloten gemeenten bij Dimpact werken op dezelfde wijze aan de digitale dienstverlening. Dat houdt in dat de aangesloten gemeenten dezelfde producten ook zoveel mogelijk op dezelfde manier afhandelen. Coevorden participeert in dit verband om uiteindelijk te komen tot een efficiënte 24uurs dienstverlening, 7 dagen per week. Klanten kunnen aan de balie in het gemeentehuis terecht, kunnen bellen of mailen met de gemeente of een brief sturen. De gemeente heeft de ambitie om het digitale kanaal als steeds volwaardiger alternatief te gebruiken en klanten via alle communicatiekanalen zo goed en zo snel mogelijk te helpen.