Gemeente Grave

Eerste resultaten Optimalisatieonderzoek afvalinzameling
Merendeel inwoners tevreden

Dit jaar voert de Bestuurscommissie Afvalinzameling een optimalisatieonderzoek uit. Het onderzoek bestaat uit een sorteeranalyse, een benchmark en een tevredenheidsonderzoek. De eerste resultaten zijn bekend.Â

Â

Â

Huishoudelijk afval wordt goed gescheiden

Tussen 25 mei en 11 juni van dit jaar is het restafval in het Land van Cuijk en Boekel geanalyseerd. Uit de sorteeranalyse komt naar voren dat het huishoudelijk afval erg goed gescheiden wordt. Voor alle verschillende afvalsoorten geldt dat wordt voldaan aan de landelijke doelstellingen. Alleen textiel zou iets beter gescheiden ingezameld kunnen worden. Het Land van Cuijk en Boekel behoort tot de gemeenten met de laagste hoeveelheid ingezameld restafval per inwoner per jaar. Hierdoor hoeft relatief weinig restafval tegen hoge tarieven verwerkt te worden en wordt veel afval gerecycled. Goed voor het milieu en de portemonnee!Â

Â

Vergelijking andere gemeenten

Uit de benchmark (vergelijking met andere gemeenten) blijkt dat de afvalscheiding in het Land van Cuijk en Boekel hoog is ten opzichte van andere vergelijkbare gemeenten. Eén van de redenen hiervoor is het gebruik van de blauwe tariefzak. Inwoners worden hierdoor extra geprikkeld om afval te scheiden. Tevens leidt het gebruik van de blauwe tariefzak tot een goedkoper afvalinzamelsysteem en een lagere afvalstoffenheffing in vergelijking met andere gemeenten.

Â

87% Inwoners tevreden

Eind maart 2010 is naar 3000 huishoudens in het Land van Cuijk en Boekel een vragenlijst gestuurd om de tevredenheid over de afvalinzameling te meten. Er zijn ruim 1450 vragenlijsten ingevuld retour gezonden. Dat betekent een respons van bijna 50%. Ruim boven verwachting! Hieruit blijkt dat 87% van de respondenten over het algemeen tevreden of zeer tevreden is over de huidige manier van afvalinzameling.

Â
Wat gebeurt er met de resultaten?

Het volledige onderzoek resulteert in een optimalisatierapport en geeft antwoord op de vraag: âVoldoet de huidige inzamelsystematiek? En zo niet, welke alternatieven zijn er?â De evaluatie van zowel het huidige systeem als van de verbeteropties vindt plaats aan de hand van drie prestatiegebieden: dienstverlening, kosten en milieu. Daarnaast spelen er wettelijke en contractuele verplichtingen waaraan in ieder geval voldaan moet worden. De definitieve vaststelling door de Bestuurscommissie Afvalinzameling van het optimalisatieonderzoek en daarmee dus het Afvalbeleid voor de komende vier jaar (2012-2015), staat gepland voor oktober 2010. Daarna worden de resultaten, conclusies en aanbevelingen gepresenteerd aan de gemeenteraden van de gemeenten in het Land van Cuijk en Boekel. Op basis hiervan wordt besloten het huidige inzamelsysteem voor huishoudelijk afval al dan niet aan te passen.

Â

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Bel dan gerust met de Afvalinfolijn 0485-338 352.

Â