Gemeente Sluis
06/08/10 - Opening tentoonstelling ku(n)stwerken Zeeland
XXL ART en de gemeente Sluis nodigen u van harte uit voor opening van
de tentoonstelling Ku stwerken Zeeland op
op dinsdag 10 augustus
om 16.00 uur
in de Nederlands Hervormde Kerk op de Markt te Groede.
De tentoonstelling is een onderdeel van het landelijke project
Ku stwerken en toont een uniek panorama van de Zeeuwse kust op doek
van in totaal 50 meter lengte (20 panoramaschilderijen van 50 x 250
cm), geschilderd door 10 gerenommeerde kunstenaars. In de periode
2009-2011 wordt de gehele Nederlandse kust vastgelegd vanaf een boot.
Zo ontstaat een historisch en artistiek hoogwaardig tijdsbeeld van de
Nederlandse kust voor en tijdens de uitvoering van de
kustversterkingsprojecten. Zeeland heeft de primeur van het project
omdat de Zeeuwse kust als eerste is vastgelegd.
De tentoonstelling in de kerk van Groede is te zien van 11 augustus tot
11 september 2010 op maandag t/m zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. De
werken waren eerder te zien in de Grote Kerk te Veere en het
Watersnoodmuseum te Ouwerkerk.
Maritiem Erfgoed
Het project Ku stwerken sluit aan bij de inspanningen van de gemeente
Sluis en andere projectpartners in het project Maritiem Erfgoed. Dit
project beoogt de maritieme geschiedenis en het stranderfgoed te
behouden. Karakteristieke elementen zoals bijvoorbeeld de paalhoofden
op het strand, zijn onderscheidend voor de Zeeuwse kust. Ze maken zelfs
deel uit van de Zeeuwse canon. Het stranderfgoed maakt de geschiedenis
beleefbaar en draagt daarmee bij aan de toeristische aantrekkelijkheid.
Educatief programma Zandzakken voor de deur!
Voor de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen krijgt
Ku stwerken een vervolg. Alle basisscholen hebben zich inmiddels
aangemeld voor het educatieve programma Zandzakken voor de deur!.
Hierbij krijgen de kinderen - de generatie die van de kustversterking
gaat profiteren - uitgebreide informatie over de kustversterking en
gaan ze op kunstzinnige wijze aan de slag. Zo worden ze uitgedaagd om
eens op een andere manier na te denken over de ontwikkelingen in hun
omgeving en zich te uiten.