Honderdste "stenen" winkel in grootste etalage op internet
Winterswijk, 20100809 -- S-TER, een winkel in fashiondesign, in de Misterstraat 75 te Winterswijk is de 100ste "stenen" winkel op OutletKoop.nl, waarmee de site meteen zijn eerste mijlpaal heeft bereikt. OutletKoop.nl is hiermee de grootste etalage van echte winkels op internet. Op de site worden alleen nieuwe artikelen met korting aangeboden door winkels met een echt eigen winkelpand van zelfstandige ondernemers. Met dit laatste onderscheidt OutletKoop.nl zich van de e-commerce: de webshops.
Stenen winkels
Foppe ten Broek, de initiatiefnemer van dit concept, wil hiermee bereiken dat de klant vertrouwd kan kopen bij de gevestigde winkelier. Vertrouwd in de zin dat men bij de ondernemer met een eigen stenen" winkel altijd terecht kan voor een deskundig advies en service. Verder wil hij op deze wijze de klant terug naar de winkel krijgen. Internet kan dan gezien worden als een extra etalage van de winkel op internet.
OutletKoop.nl helpt daarmee de zelfstandige ondernemer met een eigenwinkel aan een extra verkoopkanaal op internet. Van kleding tot borduurmachines, van schoenen tot zeefdrukken, van hoeden tot fruitbomen: je kunt het zo gek niet bedenken, of het staat inmiddels te koop op OutletKoop.nl. In dat opzicht lijkt het op marktplaats. Toch zijn er drie belangrijke verschillen, zegt Foppe. 'De producten op OutletKoop.nl zijn zonder uitzondering van goede kwaliteit, nieuw en met korting te koop. Een ander belangrijk verschil is dat alleen geselecteerde winkeliers artikelen aanbieden. Dat betekent dat je als koper altijd met een betrouwbare en vakbekwame partij te maken hebt.'
En hoewel vele webshops zich inmiddels hebben aangemeld, wordt vastgehouden aan het uitgangspunt dat er een "stenen" winkel van een zelfstandige ondernemer aanwezig moet zijn. Ook ketens en harde franchise, dus geen zelfstandige ondernemer, worden niet op de site toegelaten.
Werkwijze
OutletKoop.nl werkt als volgt: een winkelier biedt zijn artikelen aan op de site, altijd met een korting van gemiddeld zo'n 25 tot 30 procent. Foppe: "Vaak gaat het om artikelen die hij minder goed of met een aanbieding wil verkopen, omdat hij plaats moet maken voor een nieuwe collectie of gaat verhuizen. In zijn eigen winkel bereikt hij met kortingsacties maar een beperkt publiek, op OutletKoop.nl heeft hij heel Nederland als afzetmarkt." Een consument die op internet vindt wat hij zoekt, gaat naar de winkel om het product te kopen. "Hij kan natuurlijk ook bellen of mailen en vragen om het product op te sturen. Dat regelen winkelier en consument onderling. Daar zitten wij niet tussen."
De site biedt dus voordelen voor zowel de consument als de winkelier: de klant koopt goedkoop nieuwe spullen bij een betrouwbare en vakbekwame partij, voor ondernemers is het een extra verkoopkanaal. Daarnaast krijgt elke winkelier een doorlink naar zijn eigen site.
Gat in de markt
"Twinkle, het vakblad voor de e-commere - de concurrentie dus - heeft de formule gekwalificeerd als een gat in de mark. Daarbij vond men vooral ook de bijzondere wijze van marketing leuk" aldus Ten Broek.
Samen met zijn vrouw reist hij namelijk momenteel als een handelsreiziger, deels met camper, stad en land af om alle winkels persoonlijk te bezoeken en te selecteren. Inmiddels heeft hij de helft van de provincies bezocht. De komende week zullen ze de steden in de provincie Zeeland: Middelburg, Vlissingen, Veere, Terneuzen, Zierikzee en Goes bezoeken en de steden Bergen op Zoom en Tilburg in Brabant.