Pijnacker-Nootdorp
datum 5 augustus 2010
Verkeerssituatie centrum Pijnacker nader bekeken
Fietsers op de Oostlaan niet inhalen !!
Voor de bouw van Pijnacker Centrum zijn maatregelen genomen om het verkeer veiliger te laten
verlopen. Helaas werd enkele weken geleden een 9 jarig meisje van haar fiets gereden. Gelukkig
met goede afloop. Aanleiding voor wethouder Peter van Haagen om de verkeerssituatie op de
Oostlaan nog eens goed te bekijken. Samen met de verkeersdeskundigen van de gemeente en de
politie zijn alle mogelijke varianten om het verkeer in veilige banen te leiden nog eens goed
doorgesproken. "Conclusie is dat er geen betere alternatieven zijn" laat Van Haagen weten,
"maar we kunnen wel de huidige situatie nog verder verbeteren door de weg te versmallen, extra
borden te plaatsen en handhavend op te treden."
Uitgangspunt voor alle te nemen verkeersmaatregelen is veiligheid. Bovendien willen we dat automobilisten
en fietsers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de bouwwerkzaamheden. Daarom is ervoor gekozen
het bouwverkeer zoveel mogelijk te scheiden van het overige verkeer. Om die reden is op de fietsstrook een
afscheiding geplaatst. Auto's en fietsers moeten samen veilig gebruik maken van de overgebleven ruimte.
Een andere mogelijkheid is om fietsers of automobilisten om te leiden.
Fietsers bijvoorbeeld omleiden over de Kerkweg of Spaernwoude leidt tot gevaarlijke situaties. Ook het
bouwverkeer maakt gebruik van deze route. Fietsers laten oversteken naar de andere kant van de Oostlaan
is ook geen optie. Hiervoor is er te weinig ruimte tussen stoep en rijbaan. Het verkeer door Pijnacker
Noord leiden is weer een grote belasting voor de bewoners van deze wijk. Conclusie is dat aan alle
mogelijke alternatieve oplossingen ook nadelen kleven. Een feit is bovendien dat fietsers omleiden tot
gevaarlijke situaties kan leiden, omdat velen toch snel even over de Oostlaan rechtdoor zullen rijden,
terwijl de automobilist geen rekening meer houdt met mogelijke fietsers.
Vraag blijft dus, hoe voorkomen we dat fietsers klem worden gereden op de smalle rijbaan?
De extra maatregelen die we hiervoor nemen zijn:
· De rijbaan wordt verder versmald. De afscheidingen die nu op de rode fietsstrook staan
verplaatsen we meer naar het midden van de weg. Automobilisten worden zo gedwongen
langzamer te rijden en passeren wordt zo echt onmogelijk.
· Op korte termijn plaatsen we extra borden om de fietser erop te wijzen midden op de weg te gaan
rijden. Geen enkele auto kan er dan nog langs. De 3 grote borden die er nu al staan -zie plaatje-
zijn blijkbaar niet voldoende.
· De politie zal zichtbaar meer aanwezig zijn en handhavend optreden. Zeker nu ook de scholen
weer beginnen. De komende periode zullen we via de lokale media extra aandacht vragen voor
deze gevaarlijke verkeerssituatie.