Vlaamse Overheid
(N21) en Tervuursesteenweg (N227) in Steenokkerzeel
Werkzaamheden Haachtsesteenweg (N21) en Tervuursesteenweg (N227) in
Steenokkerzeel
Vlaamse overheid
woensdag 4 augustus 2010
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 9 augustus met de
gedeeltelijke herinrichting van het kruispunt van de Haachtsesteenweg
(N21) en de Tervuursesteenweg (N227) in Steenokkerzeel. Om de
doorstroming van het verkeer te verbeteren, wordt de voorsorteerstrook
voor het verkeer dat uit Steenokkerzeel of Kortenberg komt en naar
Kampenhout rijdt, verlengd. De werkzaamheden op het kruispunt zullen
volgens de huidige planning beëindigd zijn op 6 september. Op 15
augustus start dezelfde aannemer met de aanleg van de busbaan op de
Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel.
Hinder tijdens herinrichting kruispunt
Het verkeer zal tijdens de werkzaamheden op het kruispunt mogelijk
blijven in alle rijrichtingen. De capaciteit zal wel verminderen: op de
Haachtsesteenweg zullen er plaatselijk in iedere rijrichting één in
plaats van twee rijstroken beschikbaar zijn en op de Tervuursesteenweg
zal afwisselend één of twee van de afslagstroken voor het verkeer dat
van Steenokkerzeel naar Brussel rijdt, afgesloten worden.
Busbanen Haachtsesteenweg
Op 15 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van
een vrije busbaan tussen het kruispunt met de Dreefstraat en het
kruispunt met de Tervuursesteenweg (N227). AWV maakt van de gelegenheid
gebruik om de kruispunten opnieuw in te richten en om de fietspaden
deels te vernieuwen. Met deze werkzaamheden wordt ook iets gedaan aan
de geluidshinder. Het wegdek krijgt over het hele tracé van de
werkzaamheden een geluidsarme verharding en waar nodig wordt het in
zijn geheel heraangelegd.
Busbanen: waarom?
De aanleg van een busbaan op de Haachtsesteenweg was al in 1998
opgenomen in het Gemeentelijk Mobiliteitsplan van de gemeente
Kampenhout. In 2000 toonde een doorstromingsstudie van De Lijn aan dat
de bussen in de richting van Brussel acht minuten tijdswinst zouden
behalen na de aanleg van een busbaan, en dat een busbaan dus de
betrouwbaarheid van de buslijnen op de Haachtsesteenweg aanzienlijk zou
verbeteren. De aanleg van de busbaan maakt ook deel uit van het
START-plan (STrategisch Actieplan voor Reconversie en Tewerkstelling in
de luchthavenregio), dat ondermeer de bus- en treinverbindingen naar de
luchthaven moet verbeteren.
Gescheiden rioleringsstelsel
Riobra, de beheerder van de riolering, zal over het hele tracé van de
werkzaamheden een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen. Daarbij
zullen alle woningen langs de Haachtsesteenweg afgekoppeld worden van
de bestaande riolering en verbonden worden met het nieuwe
rioleringsnetwerk.
Fasering aanleg busbaan
De busbaan wordt in vier fasen aangelegd om de hinder lokaal te houden.
De aannemer werkt eerst aan de (noordelijke) kant van de even
huisnummers. Terwijl hij aan die kant werkt, zal er een tijdelijke
rijstrook beschikbaar zijn (waar normaal gezien de berm ligt) voor het
verkeer in de richting van Haacht. Zo zullen in iedere fase de beide
kanten van de weg apart aangepakt worden. Het verkeer zal tijdens de
gehele duur van de werkzaamheden in de beide rijrichtingen door kunnen.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door THV VBG/WEGEBO. De Vlaamse
overheid investeert 5 miljoen euro (incl. BTW) in de weg- en
rioleringswerkzaamheden.