Raceteam TU Delft wil revanche op F1-circuit Hockenheim
Dit weekend wil het studenten-raceteam van de TU Delft zich op het Formule-1 circuit van Hockenheim in Duitsland revancheren voor de teleurstellende prestatie vorige maand. Tijdens de Formula Student race op Silverstone lagen de Delftse studenten aan de kop van het veld, maar viel het team uit door een kapotte startrelais. Dat probleem is verholpen en in Duitsland hopen de studenten met hun snelle en ultralichte racewagen het podium te halen. De belangrijkste concurrent is de zware krachtpatser van de universiteit van Stuttgart, waarmee Delft traditioneel een David & Goliath-strijd uitvecht.
DUT10 op Silverstone
All-round competition
De wedstrijd op Hockenheim is onderdeel van de internationale ontwerp- en racewedstrijd Formula Student, met meer dan 400 participerende universiteiten en hogescholen. Het doel is studenten de geleerde theorie in de praktijk te laten brengen door zelf een hightech racewagen te ontwerpen en te bouwen. Tijdens het evenement wordt de raceauto beoordeeld op prestaties zoals acceleratie en weggedrag, maar ook op produceerbaarheid, kosten, zuinigheid en veiligheid.
DUT 10
Het is het tiende jaar dat het raceteam uit Delft, bestaande uit 60 teamleden, meedoet aan de Formula Student competitie. De nieuwe wagen, de DUT10, rijdt op bio-ethanol, een brandstof die gewonnen wordt uit plantenresten. Door gebruik te maken van koolstofvezels en een ééncilindermotor, weegt de DUT10 slechts 137 kilo. De lichtgewicht racewagen, gemiddeld 80 kilo lichter dan de rest van de auto's, is een van de favorieten voor de winst op Hockenheim samen met de lokale favoriet uit Stuttgart.
Naast Delft neemt ook de TU Eindhoven deel aan de Formule Student competitie.
Technische Universiteit Delft