Nieuw rapport: de groenen, bonden, en de markt lijken samen te spannen voor introductie groen protectionisme

06/08/2010 01:29

PR Newswire

MELBOURNE, Australië, August 6, 2010 /PRNewswire/ --


- Effect is hogere consumentenprijzen en nadelen voor schade voor

producenten in de derde wereld

"Inspanningen door belangengroepen, de markt, en groene groepen ter

introductie van handelsrestricties op toiletpapier brengt de kosten voor

levensonderhoud voor de gewone Australiër omhoog", zegt Tim Wilson, directeur

van de afdeling intellectueel eigendom en vrije handel aan het Institute of

Public Affairs vandaag.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100804/DC46284LOGO)

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20100804/DC46284LOGO)

Wilsons opmerkingen volgen op de publicatie van zijn nieuwe rapport,

getiteld Green Excuses: Collusion to Promote Protectionism?

(http://sustainabledev.org/wp-content/uploads/2010/08/100805-REPORT-Green-exc

uses-Collusion-to-promote-protectionism.pdf). Dit rapport bespreekt de steeds

meer rechtlijnige berichten en activiteiten van de markt, bonden, en groene

groepen om rechtvaardiging te zoeken op milieugebied zodat Australië het

protectionisme weer introduceert.

"Buitenlandse groene groepen, de markt, en bonden werken samen om groen

protectionisme aan te zwengelen dat de kosten voor het levensonderhoud zal

doen stijgen. Het lijkt erop dat dit nu ook aan de orde is in Australië",

zegt Wilson.

"Groene groepen willen minder bosbouw in de derde wereld. De markt wil

dat groen protectionisme het volume aan concurrerende import omlaag brengt.

Bonden willen dat groen protectionisme een eind maakt aan import zodat

werknemers hun duurbetaalde baan kunnen houden. Maar dit gaat allemaal ten

koste van de consument."

Voorbeelden zijn:


- De Wake Up Woolworths! campagne, primair betaald door het CFMEU om

Woolworths zo ver te krijgen dat het bedrijf stopt met het gebruik van

pulp en papier geïmporteerd uit Azië voor zijn particuliere merk

papierproducten Select.


- Gerechtelijke stappen door papierfabrikanten voor handelsrestricties

tegen import


- De donatie van $28.000 door de CFMEU aan de Zuid-Australische divisie

van de Australische Labourpartij ten tijde van de bekendmaking van deze

partij zich in te spannen om bepaalde houtimport te verbieden.

"Het effect van protectionisme is altijd hetzelfde - gevestigde

marktbelangen halen meer winst uit de consument omdat er minder concurrentie

is."

"De laatste dertig jaar is Australië bezig geweest de protectionistische

muur af te breken. Bonden, de markt en groene groepen proberen nu met

milieuvriendelijke argumenten deze muur weer op te bouwen."

"Inspanningen vanuit protectionisme helpen ons eraan herinneren dat de

markt niet altijd een goede vriend is van de vrije markteconomie", voegt

Wilson toe.

Green Excuses: Collusion to Promote Protectionism?

(http://sustainabledev.org/wp-content/uploads/2010/08/100805-REPORT-Green-exc

uses-Collusion-to-promote-protectionism.pdf) is te vinden op

http://www.sustainabledev.org & http://www.ipa.org.au

Video's over de conclusies van het rapport staan op

http://www.sustainabledev.org

Tim Wilson, directeur, afdeling intellectueel eigendom en vrije handel, +61(0)417-356-165, media@sustainabledev.org






-