Gemeente Lansingerland
Voorbarige conclusies geluidsniveau HSL
hsl-trein
De gemeente vindt de conclusie van de minister van VenW, dat de
getroffen maatregelen (het afschakelen van de remblokken en het gladder
maken van de wielen van het tijdelijk materiaal) hebben geleid tot een
mindere geluidsbelasting van de HSL, voorbarig.
Â
Dit schrijft de gemeente op 3 augustus 2010 aan de minister van Verkeer
en Waterstaat. Met deze brief reageert het college op een brief van
deze minister van 9 juli 2010. De minister baseert, volgens de
gemeente Lansingerland, zijn conclusie op de resultaten van een
onderzoek door TNO op één dag (16 juni) en op één locatie
(Schiebroek).
Daarbij vindt de gemeente Lansingerland de onderbouwing van de
minister, dat voor het kalenderjaar 2010 binnen de berekende
geluidsbelasting uit het Tracébesluit wordt gebleven, zeer summier.
Volgens de gemeente Lansingerland gaat de minister er bij deze
conclusie van uit dat de resultaten van het TNO-onderzoek voor het
gehele spoor gelden en ook gelden voor de geluidsniveaus voor woningen
langs het spoor. In het Tracébesluit heeft het Rijk vastgelegd hoe de
HSL moet worden aangelegd en aan welke geluidsvoorwaarden het tracé
moet voldoen.
Met deze conclusie gaat de minister voorbij aan zijn eigen wens dat hij
het noodzakelijk vindt dat eerst metingen aan zowel het tijdelijke als
het definitieve materieel moeten worden verricht, voordat er conclusies
kunnen worden getrokken. De gemeente Lansingerland verzoekt de
minister, zoals afgesproken, eerst de resultaten van het lopende
geluidmeetonderzoek af te wachten alvorens conclusies te trekken.
Â
* Brief van de minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede
Kamer,
* de reactie van de gemeente Lansingerland op deze brief en
* het persbericht dat hierover verzonden is.