Gemeente Lansingerland

Voorbarige conclusies geluidsniveau HSL
hsl-trein

De gemeente vindt de conclusie van de minister van VenW, dat de getroffen maatregelen (het afschakelen van de remblokken en het gladder maken van de wielen van het tijdelijk materiaal) hebben geleid tot een mindere geluidsbelasting van de HSL, voorbarig.

Â

Dit schrijft de gemeente op 3 augustus 2010 aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Met deze brief reageert het college op een brief van deze minister van 9 juli 2010. De minister baseert, volgens de gemeente Lansingerland, zijn conclusie op de resultaten van een onderzoek door TNO op één dag (16 juni) en op één locatie (Schiebroek).

Daarbij vindt de gemeente Lansingerland de onderbouwing van de minister, dat voor het kalenderjaar 2010 binnen de berekende geluidsbelasting uit het Tracébesluit wordt gebleven, zeer summier. Volgens de gemeente Lansingerland gaat de minister er bij deze conclusie van uit dat de resultaten van het TNO-onderzoek voor het gehele spoor gelden en ook gelden voor de geluidsniveaus voor woningen langs het spoor. In het Tracébesluit heeft het Rijk vastgelegd hoe de HSL moet worden aangelegd en aan welke geluidsvoorwaarden het tracé moet voldoen.

Met deze conclusie gaat de minister voorbij aan zijn eigen wens dat hij het noodzakelijk vindt dat eerst metingen aan zowel het tijdelijke als het definitieve materieel moeten worden verricht, voordat er conclusies kunnen worden getrokken. De gemeente Lansingerland verzoekt de minister, zoals afgesproken, eerst de resultaten van het lopende geluidmeetonderzoek af te wachten alvorens conclusies te trekken. Â

* Brief van de minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer,

* de reactie van de gemeente Lansingerland op deze brief en
* het persbericht dat hierover verzonden is.