Populariteit `kok aan huis' rijst de pan uit
Gemak, originaliteit en kwaliteit
DEN HAAG, 20100805 -- De populariteit van de kok aan huis, als alternatief voor het restaurant, stijgt. In de regio Den Haag is meer dan 70% van de inwoners bekend met het concept `home cooking'. Bijna eenderde van deze groep geeft aan reeds gebruik te maken van een kok aan huis in plaats van uit eten te gaan. Enkele zelfs met regelmaat. Grootste voordelen van de thuiskok ten opzichte van zelf koken zijn het gemak en de culinaire kwaliteit. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Out at Home, ondernemer en ervaringsdeskundige in home cooking en catering, onder inwoners van de regio Den Haag. Het onderzoek is in mei 2010 in opdracht van Out at Home uitgevoerd door Eline Elbers, als onderdeel van haar afstudeerscriptie voor de Hogeschool TIO Amsterdam.
Gemak, originaliteit en kwaliteit
Als voornaamste reden om een diner door een kok aan huis te laten verzorgen noemen de respondenten het gemak in organisatie (37%) en de originele wijze waarop men de gelegenheid kan vieren (30%). 22% van de ondervraagden vindt een goede prijs/kwaliteit verhouding van doorslaggevend belang. Andere voordelen die veel worden genoemd zijn het persoonlijke element van een privé kok en de originaliteit en culinaire kwaliteit van de gerechten. Ook het actuele rookbeleid in horeca blijkt van invloed op de keuze voor een diner aan huis. Uit eerder onderzoek door onderzoeksbureau Panelwizard (mei 2010) komen naast de kwaliteit, ook de prijs en de gezelligheid van een feestje thuis als voornaamste voordelen naar voren.
Betaalbare luxe
Een kok die aan huis kookt, wat kost dat? Uitgegaande van een 4-gangen diner voor 6 personen inclusief wijnarrangement vindt 58% van de Haagse respondenten een bedrag tussen 65 tot 80 euro per persoon een goede prijs. 12 % zou zelfs tot 110 euro per persoon betalen voor dergelijke luxe. Daarbij zijn originaliteit (23%), maatwerk (19%) en service (15%) van de grootste toegevoegde waarde. Het persoonlijke contact met de kok is hierbij ook van belang. Verrassend laag is de vraag naar biologisch verantwoorde ingrediënten, met een score van slechts 7% in deze regio.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in mei 2010 in opdracht van Out at Home uitgevoerd door Eline Elbers, als onderdeel van haar afstudeerscriptie voor de Hogeschool TIO Amsterdam. Het betreft een representatieve steekproef onder 385 inwoners (m/v) van de regio Den Haag. Het onderzoek van onderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van Royalty Hooghoudt wordt beschreven op www.hooghoudt.com/AnnouncementRetrieve.aspx?ID=21948
Over Out at Home
Out at Home is al meer dan 5 jaar actief als home cooking & catering concept. De Amsterdamse hoofdvestiging is in handen van oprichtster Sandra Pilkes in samenwerking met freelance koks en crew. De ambitie is om de landelijke groei vanuit franchise verder te ontwikkelen. Ondernemende (hobby)koks krijgen de kans om relatief eenvoudig van start te gaan in de cateringbranche onder de Out at Home vlag. De regio Den Haag is naast Amsterdam, Utrecht en Breda een van de te ontwikkelen gebieden.
Ingezonden persbericht