Ingezonden persbericht
Published: 08:02 CEST 05-08-2010 /Thomson Reuters /Source: Delta Lloyd Groep /XAMS: TICKER DL /ISIN: NL0009294552
Vereenvoudiging organisatie en benoemingen directies Delta Lloyd Groep
Persbericht
Amsterdam, 5 augustus 2010
* Doel van de vereenvoudiging: transparantie, eenvoud en lage kosten voor klanten
* Eerste stap in aanscherping strategie; realisatie van sharing krijgt stevige impuls
* Meer efficiency en betere samenwerking door nieuwe organisatiestructuur
* Vermindering aantal directeuren, vereenvoudiging rapportagelijnen
* Benoeming van algemeen directeuren
* Benoeming van stafdirectie
Klanten verlangen van verzekeraars heldere, transparante producten die eenvoudig te begrijpen zijn tegen lage kosten. Dit vraagt om een transformatie van de organisatie en van de manier waarop Delta Lloyd Groep haar klanten bedient. Processen, systemen en communicatie moeten drastisch vereenvoudigen om de organisatie klantgerichter en slagvaardiger te maken. De eerste stap in deze transformatie, zoals vandaag aangekondigd in het persbericht halfjaarcijfers van
Delta Lloyd Groep, is een sterke vereenvoudiging van de organisatie. Dit betekent dat de topstructuur van de organisatie per 1 januari 2011 gewijzigd zal worden. De vereenvoudiging is geheel in lijn met het al langer geleden ingezette sharing programma, waarbij gelijke activiteiten zoveel mogelijk op één plek in de organisatie gedaan worden om kennis en systemen te delen, kosten te besparen en service te verbeteren.
Kernpunten van de vereenvoudiging in de Nederlandse organisatie zijn:
* De nieuwe commerciële divisie krijgt verantwoordelijkheid voor de marketing en verkoop van de Nederlandse verzekerings- en bankactiviteiten van Delta Lloyd en OHRA
* De operationele verzekeringsactiviteiten (administratie, verwerking) worden ondergebracht in een levendivisie en een schadedivisie: aantal risicodragers van 12 naar 5 (ten opzichte van 2008).
* Scheiding tussen commercie en operationele bank- en verzekeringsactiviteiten
* Joint venture ABN AMRO Verzekeringen behoudt huidige positie in de Groep
* Samenvoeging van stafafdelingen op groepsniveau (van 13 naar 7)
* Aantal directeuren van 52 naar 32
* Organisatie wijzigt per 1 januari 2011
De nieuwe structuur draagt bij aan de klantgerichtheid en vereenvoudiging door de scheiding tussen commercie en operationele verzekerings- en bankactiviteiten en door het reduceren van het aantal direct reports van de Raad van Bestuur. Daarnaast zal de nieuwe structuur, door het samenvoegen van de verzekeringsbedrijven, de realisatie van de sharing-doelstellingen een stevige impuls geven. Medio september zal de gehele organisatiestructuur nader bekend gemaakt worden, inclusief de benoemingen van alle directeuren.
Benoemingen
De nieuwe topstructuur van Delta Lloyd Groep bestaat uit zeven bedrijfsonderdelen in Nederland, en Delta Lloyd Life in België en Delta Lloyd Duitsland. De bedrijfsonderdelen worden geleid door een algemeen directeur.
Algemeen directeuren
* Mr. R. (Robert) Otto MBA (1967), nu directievoorzitter OHRA, wordt algemeen directeur van de commerciële divisie. De commerciële divisie is verantwoordelijk voor alle commerciële, marketing- en verkoopactiviteiten in Nederland.
* Ir. L.M. (Leon) van Riet (1964), nu directeur Group IT bij Delta Lloyd Groep, wordt algemeen directeur van Delta Lloyd Leven, de divisie waar alle operationele activiteiten rond levensverzekeringen in Nederland worden ondergebracht.
* Mr. E. (Edwin) Grutterink (1967), nu directeur Group HRM bij Delta Lloyd Groep, wordt algemeen directeur van Delta Lloyd Schade, de divisie waar alle operationele activiteiten rond schadeverzekeringen in Nederland worden ondergebracht.
* Drs. P.O.M. (Peter) Heemskerk (1963) wordt algemeen directeur IT/Facilities (CIO), het bedrijfsonderdeel waar alle activiteiten rond IT, inkoop en facilitair beheer in Nederland worden ondergebracht. Peter werkt sinds 1 juli bij Delta Lloyd Groep en was daarvoor onder meer partner bij Accenture en interim manager.
* J.A. (Jan) van Autreve (1973), nu COO bij Delta Lloyd Life in België, is per
* 1 augustus 2010 algemeen directeur Delta Lloyd Life.
Voor de overige bedrijfsonderdelen blijft de leiding ongewijzigd. Drs. I.M.A. (Ingrid) de Graaf (1969) blijft als algemeen directeur verantwoordelijk voor de joint venture ABN AMRO Verzekeringen. Mr. J.L. (Joost) Melis (1966) blijft als algemeen directeur Delta Lloyd Bank verantwoordelijk voor de bancaire activiteiten in Nederland en België. A.H. (Alex) Otto RBA (1959) blijft als chief investment officer en algemeen directeur verantwoordelijk voor Delta Lloyd Asset Management. En C.W. (Christof) Göldi (1959) blijft als algemeen directeur verantwoordelijk voor Delta Lloyd Duitsland.
Stafdirectie
De stafdirectie wordt compacter en het aantal direct reports aan de Raad van Bestuur wordt teruggebracht van dertien naar zeven.
* Mr. drs. E.W. (Liesbeth) Galesloot-Vaal (1962), nu directeur Group Legal bij
* Delta Lloyd Groep, wordt directeur HRM, Legal & Business Development.
*
* A.J. (Aartjan) Paauw AAG (1964), nu CFO bij Delta Lloyd Verzekeringen, wordt directeur Group Finance & Control (inclusief Group Tax).
*
* Drs. T.A.P.M. (Theo) Berg AAG (1966), blijft directeur Group Actuarial & Risk Management en wordt tevens benoemd tot Chief Risk Officer.
De overige stafafdelingen blijven ongewijzigd. B. (Boudewijn) van der Woerd RA (1950), blijft directeur Group Audit, J.H. (Jos) Motzheim RA CIA (1960), blijft directeur Group Integrity,
drs. D.S. (David) Brilleslijper (1965), blijft directeur Corporate Communications (inclusief Investor Relations), en N. (Nita) Studen-Kiliaan (1954), blijft directeur Corporate Development.
Alle benoemingen zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de betrokken toezichthouder en advisering door de Centrale Ondernemingsraad.
Meer informatie
Delta Lloyd Groep