Consumentenbond
5 augustus 2010
Tringg betaalt terug na overtreding
Mobiele aanbieder Tringg heeft alsnog zijn klanten gecompenseerd voor
de onjuiste wijze waarop Tringg onlangs haar prijzen verhoogde. De
Consumentenbond verzocht telecomtoezichthouder Opta op te treden,
waarop Tringg alsnog besloot overstag te gaan.
bellen Eind april 2010 meldde Tringg aan zijn abonnees dat per 1 mei
het maandelijkse bedrag met EUR5 omhoog zou gaan en dat de gesprekken
voortaan op een minuut zouden worden afgerond. Nadat de Consumentenbond
de kwestie aan de Opta had gemeld heeft Tringg alsnog besloten om de
wijziging pas later in te laten gaan. Het te vroeg berekende
maandbedrag van EUR5 compenseren zij in de vorm van extra beltegoed in
de maand juli voor alle Tringg-klanten. Opta heeft overigens
geconstateerd dat er inderdaad sprake was van een overtreding van
Tringg.
Verandering voorwaarden
Telecomaanbieders moeten veranderingen in de voorwaarden, zoals
bijvoorbeeld een prijsverhoging, minimaal vier weken van te voren
aankondigen. Dat is wettelijk bepaald. Klanten die het niet eens zijn
met deze prijsverhoging moeten gewezen worden op de mogelijkheid het
abonnement kosteloos te beëindigen.