Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Huisartsen uiten scherpe kritiek op ZorgkaartNederland.nl
05 augustus 2010
De website huisartsvandaag.nl heeft vandaag een bericht geplaatst
waarin huisartsen uit Zuid-Kennemerland zich negatief uitspreken over
de website ZorgkaartNederland.nl. Deze website is een initiatief van de
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij Bohn
Stafleu van Loghum en maakt het voor bezoekers mogelijk 86.000
zorgaanbieders in Nederland te vinden en te waarderen.
De website is in december 2009 live gegaan en wordt mede mogelijk
gemaakt door Zilveren Kruis Achmea. Ruim een half jaar na de lancering
wordt de site maandelijks door ruim 150.000 gebruikers bezocht. De
website heeft inmiddels ruim 25.000 waarderingen gepubliceerd.
De kern van de kritiek van de huisartsen richt zich op de manier waarop
bezoekers hun zorgverlener kunnen waarderen. De huisartsen uit
Zuid-Kennemerland maken er bezwaar tegen dat een enkele beoordeling van
een bezoeker leidt tot een waardering van een huisartsenpraktijk. De
huisartsen komen dan ook tot de conclusie dat: `Zo'n site belooft wel
een handige beoordeling van eerstelijnszorg in je woonomgeving, maar
maakt die doelstelling natuurlijk nooit waar. Alleen het stel it'ers
dat zo'n site ontwerpt en onderhoudt, wordt er beter van'.
De NPCF heeft van vele tientallen zorgaanbieders positieve reactie
gekregen op dit initiatief en is van mening dat ZorgkaartNederland.nl
een belangrijke bijdrage levert aan de transparantie in de
gezondheidszorg en patiënten de mogelijkheid geeft zich te oriënteren
op een aanbieder van zorg. De huisartsen die bezwaar maken tegen de
site gaan in de optiek van de NPCF voorbij aan het feit dat gebruikers
prima in staat zijn om in te schatten hoe een waardering tot stand is
gekomen. Mensen raken steeds meer gewend aan dergelijke
`recensiesites'. Denk maar aan sites waar mensen restaurants of
toeristische accommodaties kunnen waarderen. Bovendien zal het aantal
waarderingen op de site in rap tempo toenemen, waarmee de relevantie
van de waarderingen alleen maar toeneemt.
De NPCF begrijpt dat het voor de huisartsen -en de andere zorgverleners
die op ZorgkaartNederland.nl kunnen worden beoordeeld- wennen en nieuw
is om de eigen praktijk via internet beoordeeld te zien worden. De NPCF
is echter van mening dat de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl juist
zouden moeten omarmen, omdat waarderingen of klachten anders op een
andere manier hun weg wel vinden op internet en via zoekmachines als
Google de zorgverleners nog jarenlang kunnen blijven achtervolgen. Door
dit via een recensiecode te structureren draagt ZorgkaartNederland.nl
juist bij aan transparantie in de gezondheidszorg die zoveel als
mogelijk recht doet aan de werkelijkheid.
Een andere reden waarom de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl zouden
moeten omarmen is dat het in korte tijd een plek heeft verworven bij
internetgebruikers. Er is dus duidelijk behoefte aan een dergelijk
initiatief. Omdat de NPCF -net als de zorgaanbieders- het belang van de
patiënt voorop stelt, gaan we verder met de uitbouw van
ZorgkaartNederland.nl. Als de huisartsen die zoveel moeite hebben met
de site, de NPCF willen helpen om deze onvermijdelijke ontwikkeling
mede vorm te geven, dan staan wij uiteraard open voor overleg.