FNV Bondgenoten opent online meldpunten voor HEMA-werknemers en HEMA-klanten
Vandaag start vakbond FNV Bondgenoten met een online meldlijn voor
werknemers van de HEMA. In toenemende mate ontvangt de bond klachten
van werknemers over onder andere de werkdruk. Ter inventarisatie van de
omvang en de aard van de klachten is er een digitaal meldpunt geopend.
Om een volledig beeld te krijgen, is er ook een apart meldpunt voor
klanten van de HEMA. Aan hen wordt gevraagd in hoeverre zij hinder
ondervinden van de veranderende omstandigheden op de winkelvloer.
Gea Lotterman, bestuurder FNV Bondgenoten: "De klachten over een
toegenomen werkdruk zijn helaas niet nieuw voor ons. Steeds vaker horen
we dat er meer werk met minder mensen moet worden verricht. Dit heeft
gevolgen voor zowel werknemers als klanten van de HEMA. Met de twee
aparte meldpunten willen we een degelijk inzicht krijgen in de situatie
op de winkelvloer."
Eind juli bracht FNV Bondgenoten naar buiten dat HEMA-werknemers van
vestigingen in het noorden van het land een brief hadden ontvangen over
de procedure bij `ziekteverlof'. Lotterman: "De strekking van die brief
was echt van de zotte. Alsof een filiaalmanager of diens assistent kan
beoordelen of iemand ziek is of niet." In een reactie liet HEMA weten
dat er `onjuiste formuleringen waren gebruikt die mogelijk verwarring
veroorzaken'.
De meldpunten blijven in ieder geval de komende vier weken online en
zijn toegankelijk via www.fnvbondgenoten.nl/hemameldpunt.
De vestigingen van HEMA zijn verdeeld in `eigen' vestigingen en
franchisers.
Het meldpunt voor werknemers is in eerste instantie gericht op
werknemers van de `eigen' HEMA-vestigingen. Voor deze vestigingen geldt
de HEMA-cao; er zijn 500 winkels in Nederland, België, Luxemburg,
Frankrijk en Duitsland. Bij HEMA Nederland werken ongeveer 9.000
werknemers in de winkels, het hoofdkantoor, de bakkerijen en het
distributiecentrum.
Voor vestigingen van franchisehouders geldt een andere cao, te weten de
cao mode- en sportdetailhandel (Mitex).
FNV Bondgenoten