PERSBERICHT
Tele2 dwingt consument tot nadenken
Enschede, 4 augustus 2010 - UPC en Ziggo zullen weinigg last ondervinden van de stap van Tele2 om in analoge kabel-televisie te stappen. Dit is de verwachting van Mark Hekkelman, algemeen directeur van distributie service provider baZoeKa en expert op het gebied van internet, televisie en bellen. 'Het is vooral de consument die garen spint bij deze move. Deze heeft zoveel keuze nu en is het ook aan zichzelf verplicht om opnieuw de keuze te maken.'
Tele2 is de nieuwe aanbieder van analoge kabel-tv. Daarmee hebben UPC en Ziggo er in theorie een concurrent bij gekregen. Hekkelman is er echter van overtuigd dat het aantal klanten dat in de praktijk de overstap zal maken beperkt blijft en wel om drie redenen: 'Ten eerste is het prijsverschil dermate klein - eenn standaardabonnement voor kabeltelevisie kost bij Tele2 15 euro per maand. Bij concurrenten Ziggo en UPC respectievelijk 16,45 en 16,80 euro per maand - dat alleen de prijs geen reden is voor de consument om over te stappen. Ten tweede is er het effect van de negatieve beeldvorming die nog altijd hangt rond overstappen. Overigens geheel ten onrechte, maar dit zal wel veel mensen tegenhouden om over te stappen. En daarnaast is stand alone analoge kabel natuurlijk niet echt spectaculair te noemen. Het is allesbehalve een groeimarkt.'
Hekkelman snapt ondanks het geringe directe gewin voor de provider dat hij voorziet wel dat Tele2 deze stap genomen heeft: 'Ze kunnen nu een volwaardig dienstenportfolio aanbieden en daarmee gemakkelijker bundels van meerdere producten leveren. Maar het is vooral de consument die baat heeft bij de stap van de prijsvechter. Het staat buiten kijf dat de consument nu meer te kiezen heeft, zowel op het niveau van aanbieders als producten.' De consument zou ook eigenlijk meer bewust moeten kiezen: 'Met al het aanbod dat er nu is zou iedere consument nog eens bij zichzelf te rade moeten gaan of hij wel het abonnement heeft dat bij hem past.'
De baZoeKa-man denkt dat Tele2 de stap naar de analoge-televisiemarkt aangrijpt om zijn 3P-propositie - de klant krijgt naast interactieve tv iin de huiskamer ook analoge kabel voor de andere toestellen in huis - te versterken: 'Als dat daadwerkelijk zoo is dan is dat een hele interessante ontwikkeling voor de consument. Het zou namelijk tot gevolg hebben dat het belangrijkste bezwaar dat er nu nog tegen digitale tv is, het kan maximaal op twee tv's, wordt weggenomen. Totaalpakketten worden dan echt gezinspakketten waarbij op meerdere televisie's tegelijkertijd naar verschillende programma's kan worden gekeken.'
Abonnement
Tele2
UPC
Ziggo
Analoge kabeltelevisie
¤15,00
¤16,,80
¤16,45>
Digitale tv + analoge kabeltv + internet + telefonie
¤44,95
¤45>
¤51,50
>
Internetsnelheid bij triple play-abonnement
20Mbit/s
25Mbit/s
22Mbit/s
Over baZoeKa
baZoeKa D.S.P. (baZoeKa) is sinds 1999 actief als Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en is sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten.
baZoeKa is het zusterbedrijf van ODS2, een internationale softwareleverancier en ontwikkelaar van complexe (webbased) applicaties zoals (winkel)aanmeldsystemen, rapportagetools & dataregistratie-software. ODS2 heeft drie softwareoplossingen in de markt staan, te weten Order Management Software (OMS), Field Management Software (FMS) en Direct Sales Software (DSS), levert onder meer aan KPN, Alice en Hamilton Bright en is actief in onder andere Nederland, Spanje, België en Zuid Afrika. ODS2 is door Deloitte Fast50 uitgeroepen tot een van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Voor meer informatie, bezoekt u
Ingezonden persbericht