Utrecht, 4 augustus 2010
Halfjaarbericht 2010 NV Nederlandse Spoorwegen
Redelijk eerste halfjaar voor NS
· Klanttevredenheid herstelt na terugval in wintermaanden
· Punctualiteit stijgt naar 95%
· Binnenlandse reizigersomvang iets gedaald
· Resultaat uit bedrijfsactiviteiten hoger dan vorig jaar
NS heeft een redelijk half jaar achter de rug. In de eerste maanden van dit jaar
ondervonden NS en de treinreizigers grote gevolgen van het winterweer. Ook de staking
onder de schoonmakers heeft een negatieve invloed gehad op de klantoordelen. Inmiddels
geven de reizigers aan weer meer vertrouwen te hebben en laat het algemeen
klantoordeel in het tweede kwartaal een stijging zien. De reizigersomvang is licht gedaald.
In vergelijking met de eerste helft 2009 daalde het aantal reizigerskilometers met 1,1%. De
wintermaanden zijn voor een belangrijk deel debet aan de lichte terugval.
De punctualiteit is gestegen naar 95%. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten is hoger dan
vorig jaar. Dit wordt vooral veroorzaakt door een aantal incidentele posten, die het
resultaat vorig jaar negatief hebben beïnvloed. Het resultaat van de hogesnelheidslijn
blijft fors verliesgevend.
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS is toegenomen en bedraagt 146 miljoen
(eerste halfjaar 2009: 127 miljoen). De winst over de verslagperiode bedraagt
99 miljoen (eerste halfjaar 2009: 100 miljoen).
NS constateert dat de economische crisis nog steeds invloed heeft op het reizigersbedrijf en de
knooppuntontwikkeling- en exploitatie. Terwijl het aantal reizigerskilometers in het eerste kwartaal
daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is er in het tweede kwartaal een lichte
verbetering waarneembaar ten opzichte van 2009. Het is te vroeg om uitspraken te doen of en
over de mate waarin dit zich voortzet.
Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De opbrengsten van NS zijn met 12 % gestegen van 2.101 miljoen in het eerste halfjaar 2009 tot
2.362 miljoen in het eerste halfjaar van 2010. Deze stijging is vooral het gevolg van meer omzet
bij het reizigersvervoer en een hoger activiteitenniveau bij Strukton. In 2009 is een aantal
activiteiten gestart die in 2010 opbrengsten generen. Dit betreft onder meer van de start van Fyra
in september 2009, acquisitie van Abellio London in juni 2009 en start van Qbuzz busconsessies in
december 2009.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 2/15
De bedrijfslasten van NS stijgen van 1.974 miljoen in het eerste halfjaar 2009 tot 2.216 miljoen
in het eerste halfjaar 2010. De kostenstijging is hoofdzakelijk het gevolg van de hiervoor
genoemde nieuwe activiteiten en is verder voor een belangrijk deel veroorzaakt door de start
van de hogesnelheidslijn. De stijging heeft zich bij nagenoeg alle kostensoorten voorgedaan.
In november 2009 heeft NS een eenmalig dividend van 1,4 miljard aan de overheid uitbetaald.
Hierdoor zijn de geldmiddelen sterk afgenomen waardoor het saldo van rentebaten en rentelasten
resulteren in een last van 17 miljoen. In 2009 was dit saldo nog 12 miljoen positief. Na aftrek
van de belasting is een winst over de verslagperiode van 99 miljoen behaald (eerste halfjaar
2009: 100 miljoen).
In het eerste halfjaar van 2010 is 319 miljoen geïnvesteerd. Dit betreft vooral investeringen voor
de verdere vernieuwing van het treinenpark, zoals nieuwe Sprinters. Verbetering van het resultaat
uit bedrijfsactiviteiten van het segment reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen
terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist.
Segment reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2010 een positief resultaat uit
bedrijfsactiviteiten behaald van 87 miljoen, tegenover 112 miljoen vorig jaar. De totale
opbrengsten zijn met 106 miljoen toegenomen van 1.308 tot 1.414 miljoen. Bij het
binnenlands reizigersvervoer stegen de vervoersopbrengsten met 3 %, vooral door meer
opbrengsten uit abonnementen en bijdragen contractsectorlijnen. Zowel bij het
grensoverschrijdende vervoer als bij Abellio stegen de vervoersopbrengsten. Mede door de
acquisities van Abellio London stegen de opbrengsten bij Abellio met 21%. Door lagere
reizigersaantallen ten gevolge van de langere duur van de crisis en de vertraging in de aflevering
van treinen laat de exploitatie van de hogesnelheidslijn een verlies zien van 62 miljoen. Dit
is inclusief de concessievergoeding van 38 miljoen.
Segment knooppuntontwikkeling en exploitatie
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 57 miljoen, ten opzichte van 28 miljoen vorig jaar,
vooral door hogere huuropbrengsten en een toename van de ontwikkeling en verkopen onroerend
goed.
Segment railinfra & bouw
Strukton heeft in het eerste halfjaar 2010 een positief resultaat uit bedrijfsactiviteiten behaald van
5 miljoen bij een omzet van 647 miljoen. In de vergelijkbare periode vorig jaar werd een verlies
van 6 miljoen uit bedrijfsactiviteiten gerealiseerd, bij een omzet van 544 miljoen.
De Directie van NS heeft in 2009 besloten dat Strukton niet meer tot de kernactiviteiten behoort.
De onderhandeling met advies- en ingenieursbureau Oranjewoud over de verkoop van Strukton
heeft op 23 juli j.l. tot ondertekening van een verkoopovereenkomst geleid.
Overige activiteiten
Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen
en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 3/15
Personeel en Organisatie
Het aantal medewerkers is gestegen van 29.448 fte per 30 juni 2009 naar 29.546 fte per
30 juni 2010, vooral door de start van nieuwe concessies bij Qbuzz. Zonder deze nieuwe concessies
zou het aantal medewerkers per 30 juni 2010 zijn afgenomen tot 29.115 fte.
Het ziekteverzuim ligt met 5,6% iets boven het niveau van 2009 (5,2%).
Kwaliteit dienstverlening
De al jaren stijgende trend van de tevredenheid van de reizigers over de dienstverlening van NS is in
de eerste helft van 2010 doorbroken. De gevolgen van het winterweer voor de dienstregeling en
de stakingsacties onder schoonmakers leidden tot een lagere waardering. Het percentage klanten
dat als algemeen oordeel het rapportcijfer 7 of hoger geeft, bedraagt in het tweede kwartaal 76%.
De oordelen voor het op tijd rijden en de reinheid interieur van treinen en stations waren lager dan
in dezelfde periode vorig jaar. Wel is sprake van een duidelijke verbetering van het algemeen
klantoordeel in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Positief is dat de klant
de informatie bij ontregelingen hoger waardeert. De inspanningen zijn er op gericht op alle
deelaspecten verdere verbetering te realiseren.
Belangrijke ontwikkelingen:
Benoeming Engelhardt M. Robbe in NS directie
Drs Engelhardt M. Robbe RA (54) is per 1 oktober 2010 benoemd tot directeur NS.
Hij zal in 2011 drs Marcel Niggebrugge opvolgen die dan met pensioen gaat als directeur financiën.
De directie wordt nu gevoerd door ir Bert Meerstadt MBA, drs Marcel Niggebrugge en ir Merel van
Vroonhoven MBA. Engelhardt Robbe studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit te
Groningen en volgde aansluitend de postdoctorale accountantsopleiding. Na zijn studie trad hij in
dienst bij Shell waar hij een breed scala aan functies vervulde op met name financieel economisch
gebied, zowel op de hoofdkantoren in London en Den Haag en bij diverse binnen- en buitenlandse
werkmaatschappijen.
OV-Chipkaart
Sinds oktober 2009 is het mogelijk om landelijk `op saldo' te reizen bij NS. Inmiddels hebben ruim
600.000 klanten het reizen op saldo aangevraagd. Alle kaartautomaten op stations waar treinen
van NS stoppen, zijn geschikt voor OV-chipkaarthandelingen: saldo laden, producten ophalen,
reizen op saldo activeren. Het aantal in- en uitcheckpalen op stations is en wordt steeds verder
uitgebreid om de groei van het aantal reizen met de OV-chipkaart te facilteren.
Internet in de trein
Eind maart reed de eerste NS-Intercity met actuele reisinformatie en internet door Nederland. Eind
dit jaar zal bijna 27% van de intercity's zijn omgebouwd, waardoor dagelijks zo'n 150.000 klanten
klanten gebruik kunnen maken van gratis internet en actuele reisinformatie.
OV-fiets
Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van OV-fiets, de fietsverhuurdienst van NS blijft sterk
groeien. De groei is vooral het gevolg van meer zakelijke klanten, die van hun werkgever een
OV-fiets abonnement krijgen. De helft van het aantal verhuringen is zakelijk.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 4/15
Sprinters ingezet
De achterstand in de levering van nieuwe Sprinters, ontstaan door hardnekkige softwareproblemen
is ingelopen. Van de 131 bestelde Sprinters is meer dan de helft afgeleverd. Op steeds meer
trajecten in de Randstad reizen onze klanten met deze snelle en comfortabele treinen met
gelijkvloerse instap, beeldschermen met actuele reisinformatie en airconditioning. Dankzij deze
nieuwe Sprinters ervaren nu ook reizigers die over kortere afstanden reizen een grote
kwaliteitstoename.
Investeringen in het spoor
Het kabinet heeft besloten om tot 2020 4,6 miljard te investeren in spoorinfrastructuur ten
behoeve van het Programma Hoogfrequent Spoor en de corridor Schiphol-Lelystad. Door de
investeringen wordt het mogelijk meer Intercity's en sprinters te rijden op de drukste
spoorverbindingen in de brede Randstad. Ook worden maatregelen genomen om personen- en
goederenvervoer beide de ruimte te bieden op het druk bereden spoornet.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 5/15
Halfjaarcijfers 2010 NV Nederlandse Spoorwegen
Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2010 2009
Opbrengsten 2.362 2.101
Bedrijfslasten -2.216 -1.974
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 46
1 27
1
Nettofinancieringsbaten -17 12
Winst voor belastingen 29
1 39
1
Winstbelasting -30 -39
Winst over de verslagperiode 9
9 00
1
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 99 100
Minderheidsbelang - -
Winst over de verslagperiode 9
9 00
1
Datum 4 augustus 2010
Pagina 6/15
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2010 2009
Winst over de verslagperiode 99 100
Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen -13 6
Totaalresultaat over de verslagperiode 6
8 106
Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 6
8 106
Minderheidsbelang -
-
Totaalresultaat over de verslagperiode 6
8 106
Datum 4 augustus 2010
Pagina 7/15
Verkorte geconsolideerde balans
per 30 juni 2010
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's) 30 juni 2010 31 december 2009
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.288 3.150
Vastgoedobjecten 310 317
Immateriële vaste activa 157 157
Investeringen verwerkt volgens de equity-methode 39 40
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 310 305
Uitgestelde belastingvorderingen 448 438
Totaal vaste activa 4.552 4.407
Totaal vlottende activa 1.776 2.107
Totaal activa 6.328 6.514
Passiva
Eigen vermogen 2.916 2.871
Aan komende jaren toe te rekenen baten 223 229
Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 790 785
Personeelsbeloningen 4
3 34
Voorzieningen 236 233
Overlopende posten 8
6 29
Uitgestelde belastingverplichtingen 93 88
Totaal langlopende verplichtingen .221
1 1.169
Kortlopende verplichtingen 1.968 2.245
Totaal verplichtingen 3.189 3.414
Totaal eigen vermogen en verplichtingen 6.328 6.514
Datum 4 augustus 2010
Pagina 8/15
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht
over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2010 2009
Winst over de verslagperiode 99 100
Aanpassingen voor:
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen 168 154
Overige mutaties 41 -63
308 191
Mutatie werkkapitaal 183 145
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 491 336
Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten *) -323 -97
Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 168 239
Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten **) -181 -9
Netto-toename (-afname) geldmiddelen en kasequivalenten -13 230
Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 546 571
Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen - -
Geldmiddelen en kasequivalenten per 30 juni 533 801
*) inclusief verkoop van uitgezette gelden van 47 miljoen (2009: aankoop van 237 miljoen)
**) inclusief de uitbetaling van dividend van 41 miljoen (2009: 98 miljoen)
Datum 4 augustus 2010
Pagina 9/15
Toelichting op het geconsolideerde halfjaarbericht 2010
Algemene toelichting
Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland.
Het geconsolideerde halfjaarbericht van de vennootschap over het eerste halfjaar van 2010 omvat
de vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep") en het belang
van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met derden
zeggenschap wordt uitgeoefend. NV Nederlandse Spoorwegen is de houdstermaatschappij van NS
Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de werkmaatschappijen die de
verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het geconsolideerde halfjaarbericht van
NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.
Overeenstemmingsverklaring
Dit geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 Tussentijdse
financiële verslaggeving. Het bevat niet alle informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening
en dient in combinatie met de geconsolideerde jaarrekening 2009 van de Groep te worden
gelezen.
Dit geconsolideerde halfjaarbericht is op 3 augustus 2010 goedgekeurd door de Raad van
Commissarissen.
Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving
De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit geconsolideerde halfjaarbericht
heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de geconsolideerde
jaarrekening over het boekjaar 2009.
Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en
veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële
verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten
en lasten. De schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen
uit het verleden en verschillende andere factoren die, gegeven de omstandigheden, als redelijk
worden beschouwd. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.
Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit geconsolideerde halfjaarbericht de
gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de toepassing van de
grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte belangrijkste
schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het opstellen van de
geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2009.
Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen
overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2009 zijn
uiteengezet.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 10/15
Acquisities en Verkopen
In het eerste halfjaar van 2010 hebben geen acquisities of verkopen plaatsgevonden.
Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 12 maart 2010 zijn de jaarrekening over 2009 en de
winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de winst over de verslagperiode
van 116 miljoen een bedrag van 75 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van
41 miljoen uitgekeerd als dividend.
Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:
(in miljoenen euro's) 2010 2009
Stand per 1 januari 2.871 4.249
Dividenduitkering -41 -98
Overige waardewijzigingen -13 6
Winst over de verslagperiode eerste halfjaar 99 100
Stand per 30 juni 2.916 4.257
Rentedragende schulden en netto schuld positie
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2010 973 miljoen (per
30 juni 2009: 1.208 miljoen). De netto schuld positie is veranderd van een tegoed van 811
miljoen per 30 juni 2009 in een schuld van 243 miljoen per 30 juni 2010. Dit is mede veroorzaakt
door het eind 2009 uitbetaalde eenmalig dividend van 1,4 miljard.
Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid
tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Tenminste
eenmaal per jaar voert de Groep een impairment onderzoek uit. De uitkomst van dit onderzoek
heeft in 2009 aanleiding gegeven tot een additionele bijzondere waardevermindering. Ultimo 2009
was de bijzondere waardevermindering afgerond 170 miljoen. Op 30 juni 2010 bedraagt de
bijzondere waardevermindering 174 miljoen. In de tweede helft van het jaar zal er zoals te doen
gebruikelijk wederom een impairmenttest plaatsvinden.
Investeringsverplichtingen
Eind juni 2010 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voor een bedrag van circa 750
miljoen, voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel.
Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar
van 2010 23 % (eerste halfjaar van 2009: 28%).
Gebeurtenissen na balansdatum
De Directie van NS heeft in 2009 besloten dat Strukton niet meer tot de kernactiviteiten behoort.
Strukton is opgenomen in het segment Railinfra & bouw en is actief als fullservice- dienstverlener
op het gebied van spoorsystemen; ontwerp, realisatie, onderhoud en beheer van infrastructurele
projecten; ontwikkeling, realisatie en onderhoud van vastgoed; vastgoedbeheer en facilitaire
dienstverlening. De onderhandeling met advies- en ingenieursbureau Oranjewoud over de verkoop
van Strukton heeft op 23 juli j.l. tot ondertekening van een verkoopovereenkomst geleid. De
verkoop is nog niet in de cijfers verwerkt. Per 30 juni 2010 is er geen reden om een bijzondere
waardevermindering toe te passen.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 11/15
Seizoensinvloeden
Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.
Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en
balansposities.
(in miljoenen euro's) eerste halfjaar 2010 eerste halfjaar 2009
Rentekosten 6 11
30 juni 2010 30 juni 2009
Nog te betalen rente 1 2
Onderhandse lening 568 623
Datum 4 augustus 2010
Pagina 12/15
Aan: De aandeelhouder van N.V. Nederlandse Spoorwegen
Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht, op pagina 5 tot en met 11 opgenomen verkorte
geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode 1 januari 2010 tot en met 30
juni 2010, van N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de geconsolideerde balans
per 30 juni 2010, de geconsolideerde winst-en-verliesrekening, het geconsolideerde overzicht van
het totaalresultaat, het geconsolideerde kasstroomoverzicht en de geselecteerde toelichting
beoordeeld. Het bestuur van de entiteit is verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven
van de tussentijdse financiële informatie in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële
Verslaggeving" zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een
conclusie te formuleren bij de tussentijdse financiële informatie op basis van onze beoordeling.
Werkzaamheden
Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming
met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410 "Het beoordelen van tussentijdse financiële
informatie door de openbaar accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse
financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die
verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere
beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van
een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in
staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van
materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen
accountantsverklaring af.
Conclusie
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten
concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode 1
januari 2010 tot en met 30 juni 2010 niet, in alle van materieel belang zijnde aspecten, is
opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard
binnen de Europese Unie.
Utrecht, 3 augustus 2010
KPMG ACCOUNTANTS N.V.
A. Zoetbrood RA
Datum 4 augustus 2010
Pagina 13/15
Segmentatieoverzicht
(bedragen in miljoenen euro's) Knooppuntont-
wikkeling en
Reizigersvervoer -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal
Eerste halfjaar 2010 2009 2010 2009 2010 2009 2010 2009 2010 2009
Opbrengsten .414
1 .308
1 344 93
2 47
6 44
5 -43 44
- .362
2 .101
2
Bedrijfslasten .327
1 1.196
287 65
2 42
6 50
5 -40 37
- .216
2 .974
1
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 87 12
1 57 8
2 5 6
- -3 7
- 46
1 27
1
Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode
-
- -
-
-
1
-
-
-
1
Winst over de verslagperiode 40 3
7 37 4
1 - 9 22
- 2
2 9 00
9 1
Totaal activa 4.109 3.940
824 93
7 990 36
9 05
4 .783
1 .328
6 .452
7
Immateriële vaste activa 63 6
7
5
5 9 3
8 9 -
- 57
1 74
1
Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen .302
1 1.179 198
23
2 86
4 74
4 201
- 372
- .785
1 .504
1
Investeringen 96
2 28
3 11 9 6
1
7 6
4 19 58
3 3
Afschrijvingskosten 1) 138
21
1 16 6
1 12 3
1 2
4 68
1 54
1
Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode 6 6
-
- 26 2
2 7
8 9
3 6
3
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 20.216 9.988
1 2.863
.871
2 5.995 .117
6 472
72
4 29.546 9.448
2
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Voor een juist financieel totaalbeeld worden in dit segment ook de onderlinge
leveringen tussen de drie andere NS segmenten geëlimineerd.
Niet- Reizigers-
Hoofd- hoofd- vervoer
Eerste halfjaar 2010 railnet railnet Totaal
Opbrengsten 29
9 85
4 1.414
Bedrijfslasten 788
39
5 1.327
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 141
54
- 87
Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode
-
- -
Winst over de verslagperiode 107
67
- 40
Totaal activa 3.067
.042
1 4.109
Immateriële vaste activa
- 3
6 63
Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 846
56
4 1.302
Investeringen 255
1
4 296
Afschrijvingskosten 1) 103
5
3 138
Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode
-
6
6
Aantal medewerkers
in fte's ultimo .787
9 0.429
1 20.216
1) afschrijvingskosten omvat tevens bijzondere waardeverminderingen.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 14/15
Kerncijfers
eerste halfjaar
2010 2009
Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 979
946
Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 8.057 8.142
Retail- en horecaomzet op stations (in miljoenen euro's) 170 166
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % ,2
6 6,0
Personeelsaantal in mensjaren eind juni 29.546 9.448
2
Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2010
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2009 2010
kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw
Op tijd rijden 51% 56% 60% 55% 46% 54%
Beschikbaarheid zitplaats in de spits 68% 71% 76% 67% 69% 71%
Informatie bij ontregeling 56% 56% 55% 56% 54% 55%
Sociale veiligheid trein en station 78% 78% 79% 78% 79% 78%
Reinheid treininterieur en station 56% 57% 57% 57% 55% 51%
Aanspreekbaarheid medewerker service 62% 63% 65% 62% 62% 61%
Algemeen Oordeel 77% 79% 79% 77% 73% 76%
Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 85,3% 88,7% 89,3% 83,2% 86,5% 90,4%
Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,0% 94,1% 94,5% 90,7% 92,7% 95,0%
Percentage gereden treinen 98,5% 98,7% 98,8% 96,0% 98,0% 98,8%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
Datum 4 augustus 2010
Pagina 15/15
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 of via
persvoorlichting@ns.nl
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Fyra, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en
duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese
vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet
---- --
Nederlandse Spoorwegen