Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 4 augustus 2010

Halfjaarbericht 2010 NV Nederlandse Spoorwegen

Redelijk eerste halfjaar voor NS


· Klanttevredenheid herstelt na terugval in wintermaanden
· Punctualiteit stijgt naar 95%

· Binnenlandse reizigersomvang iets gedaald
· Resultaat uit bedrijfsactiviteiten hoger dan vorig jaar

NS heeft een redelijk half jaar achter de rug. In de eerste maanden van dit jaar ondervonden NS en de treinreizigers grote gevolgen van het winterweer. Ook de staking onder de schoonmakers heeft een negatieve invloed gehad op de klantoordelen. Inmiddels geven de reizigers aan weer meer vertrouwen te hebben en laat het algemeen klantoordeel in het tweede kwartaal een stijging zien. De reizigersomvang is licht gedaald. In vergelijking met de eerste helft 2009 daalde het aantal reizigerskilometers met 1,1%. De wintermaanden zijn voor een belangrijk deel debet aan de lichte terugval. De punctualiteit is gestegen naar 95%. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten is hoger dan vorig jaar. Dit wordt vooral veroorzaakt door een aantal incidentele posten, die het resultaat vorig jaar negatief hebben beïnvloed. Het resultaat van de hogesnelheidslijn blijft fors verliesgevend.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS is toegenomen en bedraagt 146 miljoen (eerste halfjaar 2009: 127 miljoen). De winst over de verslagperiode bedraagt 99 miljoen (eerste halfjaar 2009: 100 miljoen).

NS constateert dat de economische crisis nog steeds invloed heeft op het reizigersbedrijf en de knooppuntontwikkeling- en exploitatie. Terwijl het aantal reizigerskilometers in het eerste kwartaal daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is er in het tweede kwartaal een lichte verbetering waarneembaar ten opzichte van 2009. Het is te vroeg om uitspraken te doen of en over de mate waarin dit zich voortzet.

Ontwikkeling opbrengsten en resultaat

De opbrengsten van NS zijn met 12 % gestegen van 2.101 miljoen in het eerste halfjaar 2009 tot 2.362 miljoen in het eerste halfjaar van 2010. Deze stijging is vooral het gevolg van meer omzet bij het reizigersvervoer en een hoger activiteitenniveau bij Strukton. In 2009 is een aantal activiteiten gestart die in 2010 opbrengsten generen. Dit betreft onder meer van de start van Fyra in september 2009, acquisitie van Abellio London in juni 2009 en start van Qbuzz busconsessies in december 2009.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 2/15

De bedrijfslasten van NS stijgen van 1.974 miljoen in het eerste halfjaar 2009 tot 2.216 miljoen in het eerste halfjaar 2010. De kostenstijging is hoofdzakelijk het gevolg van de hiervoor genoemde nieuwe activiteiten en is verder voor een belangrijk deel veroorzaakt door de start van de hogesnelheidslijn. De stijging heeft zich bij nagenoeg alle kostensoorten voorgedaan.

In november 2009 heeft NS een eenmalig dividend van 1,4 miljard aan de overheid uitbetaald. Hierdoor zijn de geldmiddelen sterk afgenomen waardoor het saldo van rentebaten en rentelasten resulteren in een last van 17 miljoen. In 2009 was dit saldo nog 12 miljoen positief. Na aftrek van de belasting is een winst over de verslagperiode van 99 miljoen behaald (eerste halfjaar 2009: 100 miljoen).

In het eerste halfjaar van 2010 is 319 miljoen geïnvesteerd. Dit betreft vooral investeringen voor de verdere vernieuwing van het treinenpark, zoals nieuwe Sprinters. Verbetering van het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van het segment reizigersvervoer blijft noodzakelijk om deze investeringen terug te verdienen. Kostenbeheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist.

Segment reizigersvervoer

Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2010 een positief resultaat uit bedrijfsactiviteiten behaald van 87 miljoen, tegenover 112 miljoen vorig jaar. De totale opbrengsten zijn met 106 miljoen toegenomen van 1.308 tot 1.414 miljoen. Bij het binnenlands reizigersvervoer stegen de vervoersopbrengsten met 3 %, vooral door meer opbrengsten uit abonnementen en bijdragen contractsectorlijnen. Zowel bij het grensoverschrijdende vervoer als bij Abellio stegen de vervoersopbrengsten. Mede door de acquisities van Abellio London stegen de opbrengsten bij Abellio met 21%. Door lagere reizigersaantallen ten gevolge van de langere duur van de crisis en de vertraging in de aflevering van treinen laat de exploitatie van de hogesnelheidslijn een verlies zien van 62 miljoen. Dit is inclusief de concessievergoeding van 38 miljoen.

Segment knooppuntontwikkeling en ­exploitatie

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt 57 miljoen, ten opzichte van 28 miljoen vorig jaar, vooral door hogere huuropbrengsten en een toename van de ontwikkeling en verkopen onroerend goed.

Segment railinfra & bouw

Strukton heeft in het eerste halfjaar 2010 een positief resultaat uit bedrijfsactiviteiten behaald van 5 miljoen bij een omzet van 647 miljoen. In de vergelijkbare periode vorig jaar werd een verlies van 6 miljoen uit bedrijfsactiviteiten gerealiseerd, bij een omzet van 544 miljoen.

De Directie van NS heeft in 2009 besloten dat Strukton niet meer tot de kernactiviteiten behoort. De onderhandeling met advies- en ingenieursbureau Oranjewoud over de verkoop van Strukton heeft op 23 juli j.l. tot ondertekening van een verkoopovereenkomst geleid.

Overige activiteiten

Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 3/15

Personeel en Organisatie

Het aantal medewerkers is gestegen van 29.448 fte per 30 juni 2009 naar 29.546 fte per 30 juni 2010, vooral door de start van nieuwe concessies bij Qbuzz. Zonder deze nieuwe concessies zou het aantal medewerkers per 30 juni 2010 zijn afgenomen tot 29.115 fte.

Het ziekteverzuim ligt met 5,6% iets boven het niveau van 2009 (5,2%).

Kwaliteit dienstverlening

De al jaren stijgende trend van de tevredenheid van de reizigers over de dienstverlening van NS is in de eerste helft van 2010 doorbroken. De gevolgen van het winterweer voor de dienstregeling en de stakingsacties onder schoonmakers leidden tot een lagere waardering. Het percentage klanten dat als algemeen oordeel het rapportcijfer 7 of hoger geeft, bedraagt in het tweede kwartaal 76%. De oordelen voor het op tijd rijden en de reinheid interieur van treinen en stations waren lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Wel is sprake van een duidelijke verbetering van het algemeen klantoordeel in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Positief is dat de klant de informatie bij ontregelingen hoger waardeert. De inspanningen zijn er op gericht op alle deelaspecten verdere verbetering te realiseren.

Belangrijke ontwikkelingen:

Benoeming Engelhardt M. Robbe in NS directie Drs Engelhardt M. Robbe RA (54) is per 1 oktober 2010 benoemd tot directeur NS. Hij zal in 2011 drs Marcel Niggebrugge opvolgen die dan met pensioen gaat als directeur financiën. De directie wordt nu gevoerd door ir Bert Meerstadt MBA, drs Marcel Niggebrugge en ir Merel van Vroonhoven MBA. Engelhardt Robbe studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en volgde aansluitend de postdoctorale accountantsopleiding. Na zijn studie trad hij in dienst bij Shell waar hij een breed scala aan functies vervulde op met name financieel economisch gebied, zowel op de hoofdkantoren in London en Den Haag en bij diverse binnen- en buitenlandse werkmaatschappijen.

OV-Chipkaart
Sinds oktober 2009 is het mogelijk om landelijk `op saldo' te reizen bij NS. Inmiddels hebben ruim 600.000 klanten het reizen op saldo aangevraagd. Alle kaartautomaten op stations waar treinen van NS stoppen, zijn geschikt voor OV-chipkaarthandelingen: saldo laden, producten ophalen, reizen op saldo activeren. Het aantal in- en uitcheckpalen op stations is en wordt steeds verder uitgebreid om de groei van het aantal reizen met de OV-chipkaart te facilteren.

Internet in de trein
Eind maart reed de eerste NS-Intercity met actuele reisinformatie en internet door Nederland. Eind dit jaar zal bijna 27% van de intercity's zijn omgebouwd, waardoor dagelijks zo'n 150.000 klanten klanten gebruik kunnen maken van gratis internet en actuele reisinformatie.

OV-fiets
Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van OV-fiets, de fietsverhuurdienst van NS blijft sterk groeien. De groei is vooral het gevolg van meer zakelijke klanten, die van hun werkgever een OV-fiets abonnement krijgen. De helft van het aantal verhuringen is zakelijk.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 4/15

Sprinters ingezet
De achterstand in de levering van nieuwe Sprinters, ontstaan door hardnekkige softwareproblemen is ingelopen. Van de 131 bestelde Sprinters is meer dan de helft afgeleverd. Op steeds meer trajecten in de Randstad reizen onze klanten met deze snelle en comfortabele treinen met gelijkvloerse instap, beeldschermen met actuele reisinformatie en airconditioning. Dankzij deze nieuwe Sprinters ervaren nu ook reizigers die over kortere afstanden reizen een grote kwaliteitstoename.

Investeringen in het spoor
Het kabinet heeft besloten om tot 2020 4,6 miljard te investeren in spoorinfrastructuur ten behoeve van het Programma Hoogfrequent Spoor en de corridor Schiphol-Lelystad. Door de investeringen wordt het mogelijk meer Intercity's en sprinters te rijden op de drukste spoorverbindingen in de brede Randstad. Ook worden maatregelen genomen om personen- en goederenvervoer beide de ruimte te bieden op het druk bereden spoornet.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 5/15

Halfjaarcijfers 2010 NV Nederlandse Spoorwegen

Verkorte geconsolideerde winst-en-verliesrekening over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar 2010 2009 Opbrengsten 2.362 2.101 Bedrijfslasten -2.216 -1.974

Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 46
1 27
1 Nettofinancieringsbaten -17 12 Winst voor belastingen 29
1 39
1 Winstbelasting -30 -39 Winst over de verslagperiode 9 9 00
1 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 99 100 Minderheidsbelang - - Winst over de verslagperiode 9 9 00
1





Datum 4 augustus 2010
Pagina 6/15

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2010 2009 Winst over de verslagperiode 99 100 Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen -13 6

Totaalresultaat over de verslagperiode 6
8 106 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 6
8 106 Minderheidsbelang -
- Totaalresultaat over de verslagperiode 6
8 106





Datum 4 augustus 2010
Pagina 7/15

Verkorte geconsolideerde balans
per 30 juni 2010
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's) 30 juni 2010 31 december 2009 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 3.288 3.150 Vastgoedobjecten 310 317 Immateriële vaste activa 157 157 Investeringen verwerkt volgens de equity-methode 39 40 Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 310 305 Uitgestelde belastingvorderingen 448 438 Totaal vaste activa 4.552 4.407 Totaal vlottende activa 1.776 2.107 Totaal activa 6.328 6.514 Passiva
Eigen vermogen 2.916 2.871 Aan komende jaren toe te rekenen baten 223 229 Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 790 785 Personeelsbeloningen 4
3 34 Voorzieningen 236 233 Overlopende posten 8
6 29 Uitgestelde belastingverplichtingen 93 88 Totaal langlopende verplichtingen .221
1 1.169 Kortlopende verplichtingen 1.968 2.245 Totaal verplichtingen 3.189 3.414 Totaal eigen vermogen en verplichtingen 6.328 6.514





Datum 4 augustus 2010
Pagina 8/15

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht over het eerste halfjaar
NV Nederlandse Spoorwegen

(in miljoenen euro's) eerste halfjaar
2010 2009 Winst over de verslagperiode 99 100 Aanpassingen voor:
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen 168 154 Overige mutaties 41 -63
308 191 Mutatie werkkapitaal 183 145 Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 491 336 Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten *) -323 -97 Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 168 239 Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten **) -181 -9 Netto-toename (-afname) geldmiddelen en kasequivalenten -13 230 Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 546 571 Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen - - Geldmiddelen en kasequivalenten per 30 juni 533 801
*) inclusief verkoop van uitgezette gelden van 47 miljoen (2009: aankoop van 237 miljoen)
**) inclusief de uitbetaling van dividend van 41 miljoen (2009: 98 miljoen)





Datum 4 augustus 2010
Pagina 9/15

Toelichting op het geconsolideerde halfjaarbericht 2010

Algemene toelichting

Verslaggevende entiteit
NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd te Utrecht in Nederland. Het geconsolideerde halfjaarbericht van de vennootschap over het eerste halfjaar van 2010 omvat de vennootschap en haar dochterondernemingen (tezamen te noemen de "Groep") en het belang van de Groep in deelnemingen en vennootschappen waarover gezamenlijk met derden zeggenschap wordt uitgeoefend. NV Nederlandse Spoorwegen is de houdstermaatschappij van NS Groep die op haar beurt de houdstermaatschappij is van de werkmaatschappijen die de verschillende bedrijfsactiviteiten van het concern uitvoeren. Het geconsolideerde halfjaarbericht van NS Groep is gelijk aan dat van NV Nederlandse Spoorwegen.

Overeenstemmingsverklaring
Dit geconsolideerde halfjaarbericht is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 Tussentijdse financiële verslaggeving. Het bevat niet alle informatie die is vereist voor een volledige jaarrekening en dient in combinatie met de geconsolideerde jaarrekening 2009 van de Groep te worden gelezen.

Dit geconsolideerde halfjaarbericht is op 3 augustus 2010 goedgekeurd door de Raad van Commissarissen.

Belangrijke grondslagen voor financiële verslaggeving De grondslagen voor financiële verslaggeving die de Groep in dit geconsolideerde halfjaarbericht heeft toegepast, zijn gelijk aan de door de Groep toegepaste grondslagen in de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2009.

Schattingen
De opstelling van halfjaarberichten vereist oordeelsvorming door de leiding, die schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen voor financiële verslaggeving en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen en de omvang van baten en lasten. De schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en verschillende andere factoren die, gegeven de omstandigheden, als redelijk worden beschouwd. De werkelijke uitkomsten kunnen van deze schattingen afwijken.

Tenzij hierna anders wordt vermeld, zijn bij het opstellen van dit geconsolideerde halfjaarbericht de gebruikte belangrijke, door het management gevormde oordelen bij de toepassing van de grondslagen voor financiële verslaggeving van de Groep en de gebruikte belangrijkste schattingsbronnen gelijk aan de oordelen en bronnen die zijn toegepast bij het opstellen van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2009.

Financieel risicobeheer
De doelstellingen en het beleid van de Groep op het gebied van het financieel risicobeheer komen overeen met de doelstellingen en het beleid die in de geconsolideerde jaarrekening 2009 zijn uiteengezet.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 10/15

Acquisities en Verkopen
In het eerste halfjaar van 2010 hebben geen acquisities of verkopen plaatsgevonden.

Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 12 maart 2010 zijn de jaarrekening over 2009 en de winstbestemming vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de winst over de verslagperiode van 116 miljoen een bedrag van 75 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van
41 miljoen uitgekeerd als dividend.

Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:

(in miljoenen euro's) 2010 2009 Stand per 1 januari 2.871 4.249 Dividenduitkering -41 -98 Overige waardewijzigingen -13 6

Winst over de verslagperiode eerste halfjaar 99 100 Stand per 30 juni 2.916 4.257

Rentedragende schulden en netto schuld positie Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2010 973 miljoen (per
30 juni 2009: 1.208 miljoen). De netto schuld positie is veranderd van een tegoed van 811 miljoen per 30 juni 2009 in een schuld van 243 miljoen per 30 juni 2010. Dit is mede veroorzaakt door het eind 2009 uitbetaalde eenmalig dividend van 1,4 miljard.

Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft in 2006 geleid tot een negatieve uitkomst van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Tenminste eenmaal per jaar voert de Groep een impairment onderzoek uit. De uitkomst van dit onderzoek heeft in 2009 aanleiding gegeven tot een additionele bijzondere waardevermindering. Ultimo 2009 was de bijzondere waardevermindering afgerond 170 miljoen. Op 30 juni 2010 bedraagt de bijzondere waardevermindering 174 miljoen. In de tweede helft van het jaar zal er zoals te doen gebruikelijk wederom een impairmenttest plaatsvinden.

Investeringsverplichtingen
Eind juni 2010 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voor een bedrag van circa 750 miljoen, voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel.

Winstbelastingen
Het geconsolideerde effectieve belastingpercentage van de Groep bedroeg in het eerste halfjaar van 2010 23 % (eerste halfjaar van 2009: 28%).

Gebeurtenissen na balansdatum
De Directie van NS heeft in 2009 besloten dat Strukton niet meer tot de kernactiviteiten behoort. Strukton is opgenomen in het segment Railinfra & bouw en is actief als fullservice- dienstverlener op het gebied van spoorsystemen; ontwerp, realisatie, onderhoud en beheer van infrastructurele projecten; ontwikkeling, realisatie en onderhoud van vastgoed; vastgoedbeheer en facilitaire dienstverlening. De onderhandeling met advies- en ingenieursbureau Oranjewoud over de verkoop van Strukton heeft op 23 juli j.l. tot ondertekening van een verkoopovereenkomst geleid. De verkoop is nog niet in de cijfers verwerkt. Per 30 juni 2010 is er geen reden om een bijzondere waardevermindering toe te passen.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 11/15

Seizoensinvloeden
Seizoensinvloeden hebben geen materieel effect op de cijfers.

Verbonden partijen
Eurofima is een 5,8% deelneming van de Groep, met deze partij gelden de volgende transacties en balansposities.

(in miljoenen euro's) eerste halfjaar 2010 eerste halfjaar 2009 Rentekosten 6 11
30 juni 2010 30 juni 2009 Nog te betalen rente 1 2 Onderhandse lening 568 623





Datum 4 augustus 2010
Pagina 12/15

Aan: De aandeelhouder van N.V. Nederlandse Spoorwegen

Beoordelingsverklaring

Opdracht

Wij hebben de in dit halfjaarbericht, op pagina 5 tot en met 11 opgenomen verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode 1 januari 2010 tot en met 30 juni 2010, van N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht bestaande uit de geconsolideerde balans per 30 juni 2010, de geconsolideerde winst-en-verliesrekening, het geconsolideerde overzicht van het totaalresultaat, het geconsolideerde kasstroomoverzicht en de geselecteerde toelichting beoordeeld. Het bestuur van de entiteit is verantwoordelijk voor het opmaken en het weergeven van de tussentijdse financiële informatie in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving" zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Het is onze verantwoordelijkheid een conclusie te formuleren bij de tussentijdse financiële informatie op basis van onze beoordeling.

Werkzaamheden

Wij hebben onze beoordeling van de tussentijdse financiële informatie verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder Standaard 2410 "Het beoordelen van tussentijdse financiële informatie door de openbaar accountant van de entiteit". Een beoordeling van tussentijdse financiële informatie bestaat uit het inwinnen van inlichtingen, met name bij personen die verantwoordelijk zijn voor financiën en verslaggeving, en het uitvoeren van cijferanalyses en andere beoordelingswerkzaamheden. De reikwijdte van een beoordeling is aanzienlijk geringer dan die van een controle die is uitgevoerd in overeenstemming met Controlestandaarden en stelt ons niet in staat zekerheid te verkrijgen dat wij kennis hebben genomen van alle aangelegenheden van materieel belang die bij een controle onderkend zouden worden. Om die reden geven wij geen accountantsverklaring af.

Conclusie

Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten concluderen dat de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële informatie over de periode 1 januari 2010 tot en met 30 juni 2010 niet, in alle van materieel belang zijnde aspecten, is opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving", zoals aanvaard binnen de Europese Unie.

Utrecht, 3 augustus 2010

KPMG ACCOUNTANTS N.V.

A. Zoetbrood RA





Datum 4 augustus 2010
Pagina 13/15

Segmentatieoverzicht

(bedragen in miljoenen euro's) Knooppuntont- wikkeling en Reizigersvervoer -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal Eerste halfjaar 2010 2009 2010 2009 2010 2009 2010 2009 2010 2009 Opbrengsten .414
1 .308
1 344 93
2 47
6 44
5 -43 44
- .362
2 .101
2 Bedrijfslasten .327
1 1.196 287 65
2 42 6 50 5 -40 37
- .216
2 .974
1 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 87 12
1 57 8
2 5 6
- -3 7
- 46
1 27
1 Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode

-
- -


-
-
1
-
-
-
1 Winst over de verslagperiode 40 3
7 37 4
1 - 9 22
- 2
2 9 00
9 1 Totaal activa 4.109 3.940
824 93
7 990 36
9 05
4 .783
1 .328
6 .452
7 Immateriële vaste activa 63 6
7
5
5 9 3
8 9 -
- 57
1 74
1 Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen .302
1 1.179 198
23
2 86
4 74
4 201
- 372
- .785
1 .504
1 Investeringen 96
2 28
3 11 9 6
1
7 6
4 19 58
3 3 Afschrijvingskosten 1) 138 21
1 16 6
1 12 3
1 2
4 68
1 54
1 Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode 6 6
-


- 26 2
2 7
8 9
3 6
3 Aantal medewerkers
in fte's ultimo 20.216 9.988
1 2.863 .871
2 5.995 .117
6 472
72
4 29.546 9.448
2
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven. Voor een juist financieel totaalbeeld worden in dit segment ook de onderlinge leveringen tussen de drie andere NS segmenten geëlimineerd. Niet- Reizigers- Hoofd- hoofd- vervoer Eerste halfjaar 2010 railnet railnet Totaal Opbrengsten 29
9 85
4 1.414 Bedrijfslasten 788
39
5 1.327 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 141
54
- 87 Aandeel in resultaat investeringen
verwerkt volgens de equity-
methode

-
- -

Winst over de verslagperiode 107
67
- 40 Totaal activa 3.067 .042
1 4.109 Immateriële vaste activa

- 3
6 63 Kortlopende verplichtingen
exclusief leningen 846
56
4 1.302 Investeringen 255
1
4 296 Afschrijvingskosten 1) 103
5 3 138 Investeringen verwerkt volgens de
equity-methode

-
6 6 Aantal medewerkers
in fte's ultimo .787 9 0.429
1 20.216
1) afschrijvingskosten omvat tevens bijzondere waardeverminderingen.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 14/15

Kerncijfers
eerste halfjaar
2010 2009 Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 979
946 Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 8.057 8.142 Retail- en horecaomzet op stations (in miljoenen euro's) 170 166 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % ,2
6 6,0 Personeelsaantal in mensjaren eind juni 29.546 9.448
2

Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2010

% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2009 2010 kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw Op tijd rijden 51% 56% 60% 55% 46% 54% Beschikbaarheid zitplaats in de spits 68% 71% 76% 67% 69% 71% Informatie bij ontregeling 56% 56% 55% 56% 54% 55% Sociale veiligheid trein en station 78% 78% 79% 78% 79% 78% Reinheid treininterieur en station 56% 57% 57% 57% 55% 51% Aanspreekbaarheid medewerker service 62% 63% 65% 62% 62% 61% Algemeen Oordeel 77% 79% 79% 77% 73% 76% Punctualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 85,3% 88,7% 89,3% 83,2% 86,5% 90,4% Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,0% 94,1% 94,5% 90,7% 92,7% 95,0% Percentage gereden treinen 98,5% 98,7% 98,8% 96,0% 98,0% 98,8%
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de overheid.
2. Bron punctualiteitscijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.





Datum 4 augustus 2010
Pagina 15/15

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Fyra, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet






---- --