UPC N.V.
UPC ziet digitale tv en HDTV verder groeien
Amsterdam / Englewood, USA, 4 augustus 2010 - Kabel- en mediabedrijf
UPC Nederland laat ook het tweede kwartaal van 2010 goede cijfers zien.
Dit blijkt uit de vandaag gerapporteerde cijfers van moederbedrijf
Liberty Global, Inc.. De groei aan abonnees die kozen voor een
combinatiepakket van televisie, internet en telefonie, die in 2009 werd
ingezet, zette ook in het afgelopen kwartaal door. De verkoop van
HD-televisie abonnementen, verliep uitstekend. Het afgelopen kwartaal
groeide het aantal HD-abonnementen met 30%.
Diederik Karsten, algemeen directeur van UPC Nederland, over de
resultaten: "We hebben de groei van de voorgaande twee kwartalen in het
afgelopen kwartaal voort kunnen zetten. We laten zelfs een groei zien
op het aantal internetaansluitingen, terwijl de markt stabiliseert. We
merken ook dat onze abonnees de extra's die wij bieden, waarderen: de
superieure internetsnelheden ten opzichte van ADSL, ons HD-aanbod en
onze interactieve televisiediensten. We verwachten dat het aankomend
halfjaar de concurrentie toeneemt. Ook op het gebied van analoge
televisie, maar we zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet."
De verkoop van digitale televisie, en in het bijzonder HD-televisie,
verliep uitstekend. Het afgelopen kwartaal groeide het aantal
HD-abonnementen met 30%. Dat werd met name veroorzaakt door het WK
Voetbal. Karsten: "We zien dat klanten kiezen voor providers die waarde
toevoegen op bestaande producten. Klanten kiezen niet voor aanbieders
met het goedkoopste productaanbod, maar voor aanbieders die de meest
complete en geavanceerde diensten bieden. De klant wil klaar zijn voor
de toekomst".
De Alles-in-één-Voordeelpakketten, de concurrerend geprijsde pakketten
met analoge en digitale televisie, internet en telefonie in één (vanaf
EUR 45 per maand), waren grotendeels verantwoordelijk voor het succes
van UPC in de voorgaande twee kwartalen. In het tweede kwartaal breidde
UPC dit aanbod verder uit met zogenaamde XL-opties. Hierdoor werd de
basis gelegd voor een verdere groei van het aantal klanten dat digitale
producten bij UPC afneemt. De XL-opties bieden klanten van UPC de
mogelijkheid hun pakket uit te breiden met meer digitale zenders, of
meer internetsnelheid, óf aantrekkelijke telefoniediensten tegen een
scherp tarief. Sinds 2009 kozen meer dan 65.000 nieuwe klanten voor een
Alles-in-één-Voordeelpakket, al dan niet met XL-optie.
Groei Televisie, Internet en Telefonie
Het totale aantal televisieabonnees van UPC in het tweede kwartaal
bedroeg 1.931.000. Voor digitale televisie kwamen er ruim 36.000
abonnees bij, waarmee het totaal aantal digitale tv abonnees op 828.000
uitkwam. In het tweede kwartaal van 2010 kwamen er 23.000 nieuwe
internetabonnees bij. Het totaal aantal internetabonnees bedroeg aan
het eind van het tweede kwartaal 795.000. Ook in het tweede kwartaal
bleken de Fiber Power producten van UPC uiterst succesvol. Met deze
producten wordt door UPC meerwaarde geboden aan de consument met in
praktisch alle gevallen hogere snelheden dan ADSL. Ook de
telefoniediensten van UPC lieten een verdere groei zien in het tweede
kwartaal: het totaal aantal abonnees steeg met 26.000 tot 679.000 aan
het einde van het tweede kwartaal.
Omzet en OCF (Operating Cash Flow)
De omzet over het tweede kwartaal bedroeg EUR 215,5 miljoen en nam
daarmee licht toe ten opzichte van het eerste kwartaal (EUR 213,4
miljoen). Over het tweede kwartaal bedroeg de OCF (Operating Cash Flow)
EUR 125,3 miljoen; een toename van 3,1 miljoen euro ten opzichte van
het eerste kwartaal. Voor financiële resultaten van moederbedrijf LGI
wordt verwezen naar: http://www.lgi.com/ir_news_lgi.html.
Lokale aandacht
In het aankomend halfjaar toert UPC haar verzorgingsgebied rond met een
"Informatie Truck". Zo kan zij lokale abonnees optimaal informeren over
de mogelijkheden die UPC met digitale televisie, internet en telefonie
biedt. Iedereen kan bij de truck terecht voor alle vragen over UPC
Televisie, Internet en Telefonie, facturen en bekabeling.
In de loop van 2010 opent UPC tevens haar 11e UPC Center in Dordrecht.
Ook de Centers spelen naast verkoop, een belangrijke rol in het creëren
van een positieve merkbeleving bij abonnees. Op technisch gebied zal
UPC met name verbeteringen doorvoeren op het gebied van televisie.
Vandaag introduceerde UPC al een gebruiksvriendelijkere Elektronische
Programmagids (EPG). Nog dit jaar kunnen abonnees met een digitaal
televisieabonnement het gemak ervaren van het op afstand programmeren
van hun Mediabox met opname mogelijkheid (DVR).
Over UPC Nederland
UPC Nederland is in Nederland toonaangevend op het gebied van
televisie, breedbandinternet en digitale telefoniediensten. UPC biedt
in Nederland 1.931.000 klanten toegang tot de wereld van televisie.
Hiervan hebben 828.000 abonnees voor digitale televisie gekozen. UPC
heeft in Nederland 795.000 breedbandinternet abonnees en bedient
679.000 digitale telefonie abonnees (cijfers per 30 juni 2010). Het
bedrijf wordt gedreven door de visie dat iedereen, onafhankelijk van
aanwezige kennis of vaardigheden, toegang heeft tot de verrassende,
maar complexe digitale wereld. UPC Nederland is een dochteronderneming
van de internationale kabel- en mediagroep Liberty Global, Inc.
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
UPC Nederland
Anya Pieroen
Director Corporate Communications
T: 020 775 55 31
E: apieroen@upc.nl
W: www.upc.nl