UPC N.V.

UPC ziet digitale tv en HDTV verder groeien

Amsterdam / Englewood, USA, 4 augustus 2010 - Kabel- en mediabedrijf UPC Nederland laat ook het tweede kwartaal van 2010 goede cijfers zien. Dit blijkt uit de vandaag gerapporteerde cijfers van moederbedrijf Liberty Global, Inc.. De groei aan abonnees die kozen voor een combinatiepakket van televisie, internet en telefonie, die in 2009 werd ingezet, zette ook in het afgelopen kwartaal door. De verkoop van HD-televisie abonnementen, verliep uitstekend. Het afgelopen kwartaal groeide het aantal HD-abonnementen met 30%.

Diederik Karsten, algemeen directeur van UPC Nederland, over de resultaten: "We hebben de groei van de voorgaande twee kwartalen in het afgelopen kwartaal voort kunnen zetten. We laten zelfs een groei zien op het aantal internetaansluitingen, terwijl de markt stabiliseert. We merken ook dat onze abonnees de extra's die wij bieden, waarderen: de superieure internetsnelheden ten opzichte van ADSL, ons HD-aanbod en onze interactieve televisiediensten. We verwachten dat het aankomend halfjaar de concurrentie toeneemt. Ook op het gebied van analoge televisie, maar we zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet."

De verkoop van digitale televisie, en in het bijzonder HD-televisie, verliep uitstekend. Het afgelopen kwartaal groeide het aantal HD-abonnementen met 30%. Dat werd met name veroorzaakt door het WK Voetbal. Karsten: "We zien dat klanten kiezen voor providers die waarde toevoegen op bestaande producten. Klanten kiezen niet voor aanbieders met het goedkoopste productaanbod, maar voor aanbieders die de meest complete en geavanceerde diensten bieden. De klant wil klaar zijn voor de toekomst".

De Alles-in-één-Voordeelpakketten, de concurrerend geprijsde pakketten met analoge en digitale televisie, internet en telefonie in één (vanaf EUR 45 per maand), waren grotendeels verantwoordelijk voor het succes van UPC in de voorgaande twee kwartalen. In het tweede kwartaal breidde UPC dit aanbod verder uit met zogenaamde XL-opties. Hierdoor werd de basis gelegd voor een verdere groei van het aantal klanten dat digitale producten bij UPC afneemt. De XL-opties bieden klanten van UPC de mogelijkheid hun pakket uit te breiden met meer digitale zenders, of meer internetsnelheid, óf aantrekkelijke telefoniediensten tegen een scherp tarief. Sinds 2009 kozen meer dan 65.000 nieuwe klanten voor een Alles-in-één-Voordeelpakket, al dan niet met XL-optie.

Groei Televisie, Internet en Telefonie
Het totale aantal televisieabonnees van UPC in het tweede kwartaal bedroeg 1.931.000. Voor digitale televisie kwamen er ruim 36.000 abonnees bij, waarmee het totaal aantal digitale tv abonnees op 828.000 uitkwam. In het tweede kwartaal van 2010 kwamen er 23.000 nieuwe internetabonnees bij. Het totaal aantal internetabonnees bedroeg aan het eind van het tweede kwartaal 795.000. Ook in het tweede kwartaal bleken de Fiber Power producten van UPC uiterst succesvol. Met deze producten wordt door UPC meerwaarde geboden aan de consument met in praktisch alle gevallen hogere snelheden dan ADSL. Ook de telefoniediensten van UPC lieten een verdere groei zien in het tweede kwartaal: het totaal aantal abonnees steeg met 26.000 tot 679.000 aan het einde van het tweede kwartaal.

Omzet en OCF (Operating Cash Flow)
De omzet over het tweede kwartaal bedroeg EUR 215,5 miljoen en nam daarmee licht toe ten opzichte van het eerste kwartaal (EUR 213,4 miljoen). Over het tweede kwartaal bedroeg de OCF (Operating Cash Flow) EUR 125,3 miljoen; een toename van 3,1 miljoen euro ten opzichte van het eerste kwartaal. Voor financiële resultaten van moederbedrijf LGI wordt verwezen naar: http://www.lgi.com/ir_news_lgi.html.

Lokale aandacht
In het aankomend halfjaar toert UPC haar verzorgingsgebied rond met een "Informatie Truck". Zo kan zij lokale abonnees optimaal informeren over de mogelijkheden die UPC met digitale televisie, internet en telefonie biedt. Iedereen kan bij de truck terecht voor alle vragen over UPC Televisie, Internet en Telefonie, facturen en bekabeling.

In de loop van 2010 opent UPC tevens haar 11e UPC Center in Dordrecht. Ook de Centers spelen naast verkoop, een belangrijke rol in het creëren van een positieve merkbeleving bij abonnees. Op technisch gebied zal UPC met name verbeteringen doorvoeren op het gebied van televisie. Vandaag introduceerde UPC al een gebruiksvriendelijkere Elektronische Programmagids (EPG). Nog dit jaar kunnen abonnees met een digitaal televisieabonnement het gemak ervaren van het op afstand programmeren van hun Mediabox met opname mogelijkheid (DVR).

Over UPC Nederland
UPC Nederland is in Nederland toonaangevend op het gebied van televisie, breedbandinternet en digitale telefoniediensten. UPC biedt in Nederland 1.931.000 klanten toegang tot de wereld van televisie. Hiervan hebben 828.000 abonnees voor digitale televisie gekozen. UPC heeft in Nederland 795.000 breedbandinternet abonnees en bedient 679.000 digitale telefonie abonnees (cijfers per 30 juni 2010). Het bedrijf wordt gedreven door de visie dat iedereen, onafhankelijk van aanwezige kennis of vaardigheden, toegang heeft tot de verrassende, maar complexe digitale wereld. UPC Nederland is een dochteronderneming van de internationale kabel- en mediagroep Liberty Global, Inc.

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: UPC Nederland
Anya Pieroen
Director Corporate Communications
T: 020 775 55 31
E: apieroen@upc.nl
W: www.upc.nl