Gemeente Lochem
Aantal klanten dagelijkse boodschappen in Lochem groeit
Het aantal regionale klanten dat de dagelijkse artikelen in Lochem koopt, is tussen 2000 en 2010 met 30% gegroeid. Dit blijkt uit een onderzoek naar het koopgedrag in Oost-Nederland dat iedere vijf jaar wordt gehouden. Aan de peiling hebben 400 huishoudens uit de stad Lochem deelgenomen.
Lochem is in trek voor de dagelijkse boodschappen. Het grootste deel van de inwoners trekt niet naar een andere stad voor het aanschaffen van de dagelijkse boodschappen. De nabijheid van winkels is voor de inwoners het voornaamste argument voor het doen van deze inkopen in Lochem.
Mensen die buiten Lochem wonen, geven aan voornamelijk voor bepaalde winkels of producten naar Lochem te komen. Ook komen zij vanwege de hoeveelheid winkels en de gezellige sfeer. De warenmarkt in Lochem wordt goed bezocht. Een derde van de inwoners van Lochem gaf aan gebruik te maken van de koopzondag in Lochem.
In vergelijking met kernen in Oost-Nederland met een vergelijkbaar inwonertal, is het aantal klanten voor Lochem voor dagelijkse artikelen, groter dan gemiddeld.
Niet-dagelijkse aankopen
Het aantal klanten dat de niet-dagelijkse aankopen, zoals kleding, schoenen en doe-het-zelf artikelen in Lochem doet, is lager dan in 2005. Deze afname is te zien in de branche voor woninginrichting en voor bloemen, planten en tuinartikelen. Terwijl deze laatste branche wel zorgt voor de grootste toevloeiing van klanten naar het Lochemse. Het online shoppen komt ook steeds meer in trek. Volgens het onderzoek bestelt een vijfde van de inwoners van Lochem regelmatig via internet.
Goede fietsparkeermogelijkheden
De meeste winkelvoorzieningen in Lochem worden goed beoordeeld. Vooral over de fietsparkeermogelijkheden zijn inwoners tevreden. De inrichting en aankleding van winkelstraten worden met gemiddeld een 7.2 beoordeeld.
De gegevens zijn afkomstig van een onderzoek naar het koopgedrag in de provincie Overijssel en delen van Drenthe en Gelderland uitgevoerd door I&O Research. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een telefonische en online enquête onder zo'n 32.000 consumenten in 38 gemeenten.
Dit onderzoek geef inzicht in het koopgedrag van consumenten.