Organist Gijs Boelen speelt muziek 20ste eeuw in Stevenskerk Nijmegen


"Fijnzinnige muziek met veel zeggingskracht"

NIJMEGEN, 20100730 -- Op 3 augustus geeft de nog jonge organist Gijs Boelen een concert in de Stevenskerk met voornamelijk twintigste-eeuwse composities. Fraaie klankkleuren, grote zeggingskracht , indrukwekkende spannende en soms hypnotiserend werkende minimal music die overigens nergens moeilijk in het gehoor ligt, aldus de organist. Het concert begint om 20.30 uur; de toegang is 8, - en 7, - met korting. Het concert maakt deel uit van de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring.

Van de jong gestorven, maar zeer begaafde, Franse componist Jehan Alain klinken zijn Trois Pièces. Fijnzinnige muziek met een grote zeggingskracht. De fraaie klankkleuren zijn ontleend aan Claude Debussy en de scherpe ritmiek is geïnspireerd door muziek uit het verre oosten. Het drieluik wordt geopend met variaties over een liefdesliedje van de 16eeeuwse, Franse componist Clément Janequin. Daarna verklankt Alain het statische en surrealistische beeld van een hangende tuin in `Le Jardin Suspendu'. Tenslotte horen we alsmaar herhalende aanroepingen in de energieke Litanies.
Net zo fijnzinnig als de muziek van Alain zijn de variaties over de Sinfonia uit Bachs cantate `Christ lag in Todesbanden' van de Nederlandse componist, dirigent en Bachkenner: Anthon van der Horst. Het is een aangrijpend stuk, waarin de koraaltekst wordt verklankt over Christus, het paaslam, dat sterker is dan alle duisternis en dood.
Het concert bevat twee eigentijdse composities, die niet heel moeilijk in het gehoor liggen. Van de Deense componist Erik Haumann klinkt zijn zelden gespeelde Chaconne. Een 12-toons thema vormt de basis voor een indrukwekkende spanningsboog. Ruige, noordelijke muziek die een beetje doet denken aan Dmitri Shostakovich. Michael Nyman is vooral bekend geworden door z'n muziek bij de film `The Piano'. Het enige orgelwerk van deze Engelse componist is op sommige momenten min of meer onspeelbaar. De hypnotiserende werking van de muziek zette Boelen er toch toe om het werk in te studeren. Het stuk is opgebouwd uit veelvuldig herhalende melodische fragmenten; Nyman is de `uitvinder' van de term minimal music. Daarnaast zijn in de compositie invloeden in verwerkt van zowel klassieke als populaire muziek.
Boelen, besloot al op vijfjarige leeftijd dat hij organist wilden worden, betoverd door de klanken van het orgel in de Haarlemse Grote- of Sint Bavokerk. Twee jaar geleden studeerde hij op 24-jarige leeftijd af aan het Conservatorium van Amsterdam met onderscheiding. Sindsdien won hij een tweede en derde prijs bij twee internationale orgelconcoursen en was hij finalist bij drie andere wedstrijden. Hij is organist aan de St. Willibrordus Parochie in Heiloo.

Nijmeegse Orgelkring





ingezonden persbericht