Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Datum 3 augustus 2010
Betreft Beantwoording vragen vaste Commissie VROM met betrekking tot
wijziging Besluit handel in emissierechten (verlenging NOx opt-out)
d.d. 10 juni 2010 (28240, nr. 105).
Geachte Voorzitter,
De vaste commissie voor VROM heeft naar aanleiding van het aan u toegezonden
ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit handel in emissierechten (verlenging
NOx opt-out) bij brief van 7 juli 2010 een aantal vragen gesteld. De vragen 7 t/m
9, 11 t/m 17 en 19 hebben direct betrekking op het onderhavige ontwerpbesluit.
Deze vragen worden in deze brief beantwoord.
De huidige opt-out regeling loopt namelijk af op 31 december 2010. De in het
ontwerpbesluit voorziene verlenging zal dan ook op 1 januari 2011 in werking
moeten treden, willen de bedrijven niet onder het systeem van emissiehandel
komen te vallen. Het systeem van vaste verandermomenten voor regelgeving1
leidt ertoe dat het wijzigingsbesluit voor uiterlijk 1 oktober 2010 in het Staatsblad
bekendgemaakt zal moeten worden.
De overige vragen hebben betrekking op de werking van de NOx-emissiehandel in
het algemeen. In 2009 heeft mijn departement opdracht gegeven voor een
evaluatie van de NOx-emissiehandel. Een werkgroep waaraan ook
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hebben deelgenomen heeft eind 2009
een advies opgeleverd over de toekomst van de NOx-emissiehandel. De
werkgroep adviseert de aanpak van NOx-emissiehandel voort te zetten, mits een
aantal voorwaarden is vervuld. Momenteel wordt onderzocht of en op welke wijze
deze voorwaarden kunnen worden gerealiseerd. Ik was reeds van plan om u
daarover dit najaar te informeren. Ik zal dat doen en daarbij ook de nu door u
gestelde vragen 1 t/m 6, 10 en 18 beantwoorden, omdat beantwoording van deze
vragen samenhangt met de vervolgaanpak n.a.v. de hierboven genoemde
evaluatie.
1 brief van de Minister van Justitie en de Staatssecretarissen van Economische Zaken, van Financiën en van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 11 december 2009, Kamerstukken II 2009/2010, 29 515, nr. 309.
Pagina 1 van 4
Directoraat-Generaal
Ik hoop dat u met deze aanpak kunt instemmen. Milieubeheer
Directie Klimaat en
Luchtkwaliteit
Vraag 7 Duurzame Industrie
Wat is de reden voor het verlengen van de mogelijkheid voor een inrichting om Datum
buiten het systeem van handel in NOx-emissierechten te blijven? 3 augustus 2010
Kenmerk
Antwoord DGM/K&L2010020629
De mogelijkheid voor een kleine inrichting om buiten het systeem van handel in
emissierechten te blijven strekt tot nakoming van een toezegging aan de Tweede
Kamer2 om de administratieve lasten voor deze groep te beperken. Deze
mogelijkheid is in 2007 en 2008 verlengd. Aangezien het argument van de
administratieve lasten nog steeds geldt, ligt het in de rede de mogelijkheid weer
te verlengen.
Vraag 8
Hoeveel inrichtingen gaan naar schatting gebruik maken van deze uitzondering en
wat is naar schatting het percentage en de hoeveelheid NOx die zij uitstoten?
Antwoord
Het gaat om ca. 100 inrichtingen die verantwoordelijk zijn voor ca. 1% van de
totale uitstoot onder NOx-emissiehandel, oftewel ongeveer een halve kton.
Vraag 9
Hoeveel ton aan uitstoot wordt met de opt-out gedoogd? Hoe verhoudt dit zich tot
het totaal aan uitstoot en tot het halen van de doelstellingen?
Antwoord
Om in aanmerking te komen voor opt-out moet een stookinstallatie met een
thermisch vermogen van minder dan 50 megawatt schoner zijn dan de
gemiddelde installatie onder NOx-emissiehandel. Er is dus geen sprake van
gedogen: de uitstoot van Nederland wordt marginaal lager door de opt-out.
Vraag 11
Wat zijn de technische belemmeringen voor de vrijgestelde bedrijven om gewoon
mee te doen aan de emissiehandel?
Antwoord
Het gaat niet om technische belemmeringen: de kosten voor monitoring,
rapportage en verificatie zijn echter zeer hoog voor deze kleine installaties, ten
opzichte van hun uitstoot.
2 Handelingen II 2004/05, blz. 32-2157, en de brief van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 10 december 2004 (Kamerstukken II 2004/05, 29 766, nr. 12, blz. 3.
Pagina 2 van 4
Vraag 12 Directoraat-Generaal
Waarom is gekozen voor een periode tot 2013? Komen er in 2013 nieuwere of Milieubeheer
Directie Klimaat en
definitievere afspraken? Luchtkwaliteit
Duurzame Industrie
Antwoord Datum
Er is gekozen voor een periode tot 2013, omdat de Performance Standard Rates 3 augustus 2010
(PSR's) voorbij 2013 niet zijn vastgesteld. Het is inderdaad de bedoeling om Kenmerk
nieuwe PSR's vast te stellen voor de periode na 2013. DGM/K&L2010020629
Vraag 13
Betekent de frase "nog eenmaal te verlengen" dat dit de laatste keer is? Zo ja,
waarom?
Antwoord
Nee, zie het antwoord op vraag 12.
Vraag 14
Hoe hard groeit het aandeel bedrijven dat in aanmerking komt voor de opt-out?
Wordt de opt-out norm bewust door bedrijven gebruikt om de emissiehandel te
ontlopen?
Antwoord
Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van ontheffing is vrij stabiel. Er is geen
sprake van ontlopen: een bedrijf dat voldoet aan de voorwaarden die gelden om
in aanmerking te komen voor opt-out is schoner dan gemiddeld en zou bij
deelname aan het systeem van emissiehandel NOx-rechten kunnen verkopen aan
bedrijven die een zodanige uitstoot hebben dat zij emissierechten zullen moeten
bijkopen. Dit voordeel voor de kleine bedrijven weegt volgens hen echter niet op
tegen de administratieve lasten die zij ervaren bij het meedoen aan het systeem
van emissiehandel.
Vraag 15
Kunt u, zonder Europa om toestemming te vragen, de termijn verlengen tot 31
december 2013?
Antwoord
Ja. Het gaat om nationale regelgeving. Er bestaat geen Europees
emissiehandelssysteem voor NOx.
Vraag 16
Hoe verhoudt deze aanscherping zich tot het beleid in vergelijkbare Europese
landen, bijvoorbeeld onze buurlanden?
Pagina 3 van 4
Antwoord Directoraat-Generaal
NOx emissiehandel is een Nederlands systeem dat als doel heeft de benodigde Milieubeheer
Directie Klimaat en
emissiereductie (ten behoeve van verplichtingen o.g.v. de NEC-richtlijn, in casu Luchtkwaliteit
het NOx emissieplafond) in de industrie tegen de laagst mogelijke kosten voor het Duurzame Industrie
bedrijfsleven te realiseren. Andere Europese landen zetten hiervoor normstelling Datum
en regelgeving in. 3 augustus 2010
Kenmerk
Vraag 17 DGM/K&L2010020629
Wat zijn de lasten voor het bedrijfsleven van het niet verlengen van de opt-out
regeling gelet op het beperkt aantal inrichtingen dat er gebruik van maakt?
Antwoord
Deze zijn gelijk aan 110 bedrijven maal 3316,- aan lasten = 364.760,- per
jaar.
Vraag 19
Staat de geringe reductie en milieuwinst, van 40 naar 37 in drie jaar, in
verhouding tot de administratieve lasten die het voor de bedrijven meebrengt die
wel aan de 40-norm maar niet aan de 37-norm voldoen?
Antwoord
Hier is eerder sprake van een principiële beslissing. NOx-emissiehandel is de
norm. Ontheffing is een uitzondering. Het is staand beleid om uitsluitend kleine
installaties, die zo schoon zijn dat ze potentiële verkopers zijn op de
emissiemarkt, de mogelijkheid tot opt-out te bieden. Dat wil zeggen dat een
bedrijf dat meer uitstoot dan de PSR in een bepaald jaar, en dus rechten moet
bijkopen op de markt voor emissierechten, niet de mogelijkheid krijgt om deze
plicht te "ontlopen". Aangezien de PSR jaarlijks scherper wordt, moet ook de opt-
out norm scherper worden.
Hoogachtend,
de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 4 van 4