Push2Tablet, uitgeefplatform voor boeken en tijdschriften op iPad e.a
Dankzij editorfunctie multimediale verrijking van bestaande en nieuwe content mogelijk
BAARN, 20100802 -- Internetontwikkelaar Yellowmind ontwikkelt Push2Tablet (www.push2tablet.com), een uitgeefplatform dat gebruikers in staat stelt op hun iPad (of andere tablets) tijdschriften en boeken te downloaden en te lezen. Het platform stelt uitgevers bovendien in staat om tijdschriften en boeken te voorzien van een onzichtbare laag waarin interactiviteit en multimedia (filmpjes, hyperlinks, lezersreacties etc.) verwerkt kunnen worden. Zo krijgt de lezer een "verrijkt" produkt in vergelijking met het oorspronkelijke fysieke produkt. De uitgever tenslotte, wordt in staat gesteld om met de gebruiker een normale commerciële transactie af te sluiten, leidend tot volledige eigendomsoverdracht, of tot een in de tijd beperkt leesrecht.
Het doorslaand succes van de iPad in de V.S. en -na introductie- ook in ander landen, schept grote mogelijkheden voor uitgevers van boeken en tijdschriften. Deze zgn. "tablets" bieden functionaliteiten als een laptop, maar door hun vorm en gewicht juist het gebruiksgemak van een tijdschrift. Met bovendien een superieure beeldkwaliteit die iedere glossy goed tot zijn recht laat komen. Dat mobiel internet een enorme vlucht neemt, is duidelijk. De gangbare smartphones zijn echter, door hun beeldschermgrootte, ongeschikt om tijdschriften en boeken te lezen. Met de introductie van de iPad is er nu een eerste mobiel apparaat waarop dat juist heel goed mogelijk is. Dit in tegenstelling tot de gangbare e-readers.
In gesprekken met uitgevers en gebruikers werden enkele op te lossen knelpunten gesignaleerd. Uitgevers blijken verre de voorkeur te geven aan het pdf.-formaat voor te downloaden bestanden, boven het zgn. ePub-formaat. Echter blijken de bestaande pdf-readers (leesapplicaties voor de tablets) niet goed in staat om de vertrouwde leeservaring van tijdschrift of boek te simuleren. Bovendien vroegen zowel gebruikers als uitgevers om (mogelijkheden tot) verrijking van bijvoorbeeld tijdschriften met interactiviteit en multimedia, als links naar relevante websites, filmpjes, lezersreacties, nieuws, etc.. Uitgevers vroegen ook om de mogelijkheid "oude" advertenties uit tijdschriften te kunnen verwijderen, om die te vervangen door tags die dynamische plaatsing van actuele nieuwe advertenties mogelijk maakt. Tenslotte bleek het belangrijk om te komen tot een veilig systeem voor het uploaden door uitgevers van (verrijkte) pdf-bestanden en het -na autorisatie door de uitgever- downloaden van die bestanden door een koper of abonnee.
Yellowmind ontwikkelt voor de gebruiker een gratis te verkrijgen iPad-applicatie waarmee de tijdschriften en/of boeken kunnen worden gedownload, die men aanschaft via webshop of bij de aangesloten uitgevers zelf. Deze iPad-applicatie bevat een geavanceerde pdf-reader, die volledig is afgestemd op het bieden van een optimale leeservaring van boek of tijdschrift. Bovendien kan vanuit de reader de in de pdf verwerkte multimedia rechtstreeks worden aangeroepen.
Voor de uitgever is een zgn. editor-applicatie ontwikkeld die over een bestaand pdf-bestand van boek of tijdschrift een laag creëert die de leesbare inhoud voorziet van de beschikbare interactiviteit en multimedia, en die `oude' advertenties kan verwijderen en vervangen door tags die actuele nieuwe advertenties oproepen. Op deze wijze krijgt "print-advertentieruimte" een tweede leven online, dat de uitgever bovendien omzet oplevert.
Naast deze beide applicaties aan gebruikers- en uitgeefzijde, bestaat Push2Tablet uit een distributie-server waar uitgevers hun content (ook ePub) gereed kunnen zetten voor download, en een daarvan -uit veiligheidsoverwegingen- fysiek gescheiden exchange-server die zorgt voor de registratie van de licentievoorwaarden waaronder een lezer/klant de content op zijn tablet mag lezen en bekijken. Of dat nu voor bepaalde of onbepaalde tijd is.
Met Push2Tablet kunnen uitgevers en gebruikers optimaal profiteren van de mogelijkheden die de tablet-technologie biedt; betrouwbaar en gebruiksvriendelijk. Kostenloos voor de gebruiker, terwijl voor de uitgever de kosten grotendeels beperkt blijven tot een geringe vergoeding per verkochte download, ongeacht de prijs van het gedownloade boek of tijdschrift.
Zodra er tablets op basis van het Android-besturingssysteem op de markt komen, zal Yellowmind Android-gebaseerde applicaties aanbieden, zodat ook deze tablets over de volle functionaliteit van Push2Tablet kunnen beschikken.
Momenteel worden al gesprekken gevoerd met meerdere geïnteresseerde boek- en tijdschriftuitgevers. MT MediaGroep te Amsterdam (uitgever van o.m. MT Management Team en Sprout) kon inmiddels als eerste partner van Push2Tablet worden verwelkomd.
Peter van Aelst, technisch directeur bij Yellowmind en het technisch brein achter Push2Tablet, legt de kracht van het produkt voor de gebruiker als volgt uit:
"Nu de marktintroduktie van de iPad een feit is, kunnen gebruikers echt ervaring opdoen met de nieuwe mogelijkheden van een volwassen tablet. De mobiliteit, het grote full colour beeldscherm en de vele toepassingen brengt een mind shift te weeg, die plaatvindt zodra men een uurtje zo'n tablet vast kan houden.
Met name het beeldscherm doet elke e-reader verbleken. De ePub-standaard, die in feite ontstaan is om de beperkingen van het kleine zwart witte e-readerbeeldscherm te verhelpen, heeft als nadeel dat uitgevers hun bestaande content dienen te converteren voordat zij hun publicaties uit kunnen brengen op een e-reader. Is dit voor een simpele roman nog haalbaar; voor een rijk geïllustreerde uitgave, zoals een lesboek of een magazine, is dit onhaalbaar. Het meest toegepaste uitvoerformaat, PDF, is door de beperkingen van de e-readers hiermee in een vergeethoek geraakt. Echter met de komst van de tablet is dit een standaard die zondermeer hanteerbaar en leesbaar is, mits gepresenteerd in een nieuwe pdf-readerapplicatie die je dan ook de beleving geeft van het lezen van een magazine. Bij de opbouw van een magazine of lesboek is namelijk heel veel tijd besteed aan het layouten van de content verdeeld over de twee pagina's van het opgeslagen exemplaar.".
Over Yellowmind
De groep mensen achter YellowMind, afkomstig uit de uitgeef- & communicatiebranche, stond al medio jaren '90 aan de wieg van spraakmakende websites als destijds JobNews.nl. Het Baarnse bedrijf wijdt zich vandaag de dag aan creatieve internetstrategieontwikkeling en de bouw van complexe websites en internetapplicaties voor derden in binnen- & buitenland, waarbij het uitgangspunt is oplossingen te bieden die aan daadwerkelijke resultaatverbetering voor de opdrachtgever bijdragen. Yellowmind ontwikkelde o.m. de nieuwe homepage van MSN Nederland en andere Europese landen, De Digitale Klas en Van Dijk Digitaal voor Van Dijk Educatie, diverse sites voor uitgeverijen als Veen Magazines en Concentra, en arbeidsmarktapplicaties voor bedrijven als Job Brokers, MegaJobs, Werken bij Merken, New China Careers en New India Careers.
YellowMind BV