Persinformatie
Vrouwen achter het stuur - dé oplossing voor het naderende chauffeurstekort?
Het chauffeurstekort is een groot probleem voor de Europese transportindustrie. Door de financiële crisis is dit probleem iets minder urgent geworden. Maar nu de economie langzaam aantrekt komt het weer hoog op de agenda te staan. Om een toekomstig chauffeurstekort te voorkomen, is een bredere werving noodzakelijk. Een veranderende houding van de sector kan het chauffeursberoep aantrekkelijker maken voor bijvoorbeeld vrouwen.
Van de ruim 93.000 chauffeurs in het Nederlandse beroepsgoederenvervoer is slechts circa 3 procent vrouw, terwijl dat voor de gehele beroepsbevolking 43 procent is. Uit een studie naar de marktontwikkelingen in de transport- en logistieksector van het bureau Policy Research Corporation blijkt tegelijkertijd dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland de komende jaren kan oplopen tot 58.000 mensen. De situatie in Nederland is representatief voor grote delen van Europa. Hoewel Zweden vaak voorop loopt in gelijkheidskwesties, is het aandeel vrouwelijke truckchauffeurs daar toch slechts vier procent.
"Het chauffeursberoep stelt bepaalde vaardigheden en eisen aan de chauffeur, maar er is geen reden te verzinnen waarom vrouwen geen zware trucks zouden kunnen rijden", verklaart Liam Northfield van Britain's Freight Transport Association.
Veel vooroordelen
Er zijn verschillende vooroordelen over het chauffeursvak waardoor vrouwen terughoudender zijn. Een goed voorbeeld is dat chauffeurs vaak lange tijd van huis zouden zijn, weg van hun familie. Echter, internationaal langeafstandstransport maakt slechts een relatief klein onderdeel uit van het totale transport in Europa. Minder dan drie procent van alle vracht wordt verder dan 500 km vervoerd. In tegenstelling, twee-derde van de vracht reist minder dan 50 km.
Een ander misverstand is dat vrouwen niet de fysieke kracht zouden hebben die nodig is in het chauffeusrvak. Dit was 30 jaar geleden inderdaad op grote schaal het geval, maar vandaag de dag is deze situatie compleet anders.
Truckfabrikanten ontwikkelen nu trucks die geschikt zijn voor zoveel mogelijk verschillende typen mensen. "Onze trucks moeten geschikt zijn voor zowel grote mannen als kleine vrouwen", vertelt Rikard Orell, Design Manager bij truckfabrikant Volvo Trucks. "Een aantal jaar geleden, kregen wij het verwijt dat onze handgeschakelde versnellingbakken moeilijk te hanteren waren voor kleinere personen. Zij hadden moeite om de pook te pakken vanaf de hoge chauffeursstoel. We hebben dat toen onmiddellijk gewijzigd", legt Orell uit.
Dit soort aspecten zijn nu volledig geïntegreerd in het denken van de design-afdelingen. Het is vandaag de dag niet moeilijk een truck te bedienen. "Het is onze taak om trucks te maken die zo comfortabel als functioneel mogelijk zijn voor de specifieke taken waarvoor ze worden ingezet. De chauffeur moet daarvan profiteren, ongeacht of het een man of een vrouw is", zegt Rickard Orell.
Zelfs de aspecten die niet direct gerelateerd zijn aan het echte rijden, zijn fysiek veel minder zwaar geworden. "Laden en lossen was vroeger vaak ongelooflijk zwaar werk", vervolgt Orell. "Zware zakken vol aardappels werden met de hand in- en uitgeladen. Vandaag de dag is de logistieke sector gestandaardiseerd. Alle pakketten staan op pallets die met behulp van heftrucks in- en uitgeladen kunnen worden. Dit verlangt geen zware fysieke inspanning meer."
Technologie en design zijn echter één ding. De nadruk zal ook moeten liggen op het verlagen van de drempel voor vrouwen om voor het chauffeursberoep te kiezen. Om vrouwen rechtstreeks te benaderen, organiseert Volvo Trucks al sinds 1999 zogenaamde vrouwendagen in Zweden. In september vorig jaar nodigde Volvo 100 vrouwen uit kennis te maken met het beroep van truckchauffeur. Zij konden zelf een truck bedienen en luisteren naar verschillende verhalen over het chauffeursberoep, trucks en de transportindustrie.
Susanne Frödin is Market Communications en PR Manager voor Volvo Trucks in de regio Scandinavië en initiatiefneemster van de vrouwendag. "Er zijn te weinig vrouwen in de truckindustrie. Volvo Trucks zou graag zien dat de situatie wat meer in evenwicht is. Dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van het chauffeursberoep en het leuker en creatiever maken", vertelt Frödin.
Vrouwen rijden milieuvriendelijker
Het Nederlandse transportbedrijf Oegema Transport vervoert vrachten door heel Europa en neemt verschillende distributie opdrachten aan in Nederland. Onder de 240 medewerkers zijn tien vrouwen. Drie daarvan rijden op de internationale routes. "Wanneer wij chauffeurs aannemen, kiezen we diegene die we het meest geschikt achten voor het werk ongeacht of het een man of een vrouw is", vertelt Sibbele Oegema, CEO van Oegema Transport. "Ik zou graag meer vrouwelijke chauffeurs in dienst nemen, omdat zij voorzichtig zijn en erg brandstofbesparend en daardoor milieuvriendelijk rijden. Mijn grootste uitdaging voor de toekomst is om voldoende chauffeurs te hebben zodat wij kunnen voldoen aan de vraag van klanten. Op dit moment zijn er helaas te weinig vrouwen die het chauffeursvak kiezen."
Ook Rolf Wallin, Training Manager bij het Zweedse logistieke bedrijf BDX in Luleå, gelooft dat vrouwen milieuvriendelijker rijden, minder brandstof verbruiken en voorzichtiger zijn met de voertuigen. Ondanks dit heeft BDX slechts tien vrouwelijke chauffeurs in hun 1.700 personen tellende werknemersbestand. Daarom startten zij in samenwerking met goederenvervoerorganisatie "Sveriges Åkeriföretag Norr" en middelbare scholen het 'Chauffeurs op Weg'-project met als doel meer jonge mensen en vooral meiden te enthousiasmeren voor het chauffeursvak. "De beste manier om meer vrouwen enthousiast te maken voor het chauffeursberoep is om vrouwelijke chauffeurs te laten vertellen over hun ervaringen. Aangezien er zo weinig vrouwelijke chauffeurs zijn, is dit alleen wel erg lastig", vertelt hij.
Actie op EU niveau noodzakelijk
De ETF (European Transport Workers' Federation) heeft besloten dat in 2013 alle leden de noodzakelijke maatregelen moeten nemen, zowel nationaal als op bedrijfsniveau om meer vrouwen aan te trekken. Brigitta Paas is vice-voorzitter van ETF en actief binnen het gelijke kansen team van de organisatie."Ik zou graag zien dan de Europese transportcommissie uitzoekt hoeveel vrouwelijke chauffeurs er zijn in de verschillende landen. Op dit moment is dit namelijk niet goed geregistreerd. Harde cijfers over het aantal vrouwelijke truckchauffeurs op Europees niveau zijn nodig om druk uit te kunnen oefenen op transportbedrijven en politici."
Volvo Trucks wil graag een rol spelen binnen deze ontwikkeling. "Er is geen reden te verzinnen waarom vrouwen geen truck zouden kunnen bedienen", verklaart Lennart Pilskog, Director Public Affairs bij Volvo Trucks. "Het gaat eigenlijk vooral om attitudes. De transportsector zal in de toekomst aanzienlijk groeien en daarmee zal het chauffeurstekort opnieuw een belangrijke rol gaan spelen binnen de sector. Het aantrekken van vrouwelijke chauffeurs is daarom van het grootste belang."
2 augustus 2010
---
Film links:
De vrouwendag in Zweden:
Bekijk hoe de 22-jarige Malin Aspman een Volvo F88 uit 1965 en een Volvo FH16 700 test. Zij vergelijkt hoe de technologie en vooral het chauffeursvak in de laatste veertig jaar is veranderd:
Directe link naar foto's:
Onderschrift bij foto's:
T2010_1256: Liam Northfield van Britain's Freight Transport Association.
T2010_1063: Rikard Orell, Design Manager bij Volvo Trucks: "Het is onze taak om trucks te maken die zo comfortabel als functioneel mogelijk zijn voor de specifieke taken waarvoor ze worden ingezet. De chauffeur moet daarvan profiteren, ongeacht of het een man of een vrouw is".
T2010_1255: Vrouwendag
Om vrouwen rechtstreeks te benaderen, organiseert Volvo Trucks al sinds 1999 zogenaamde vrouwendagen in Zweden. In september vorig jaar nodigde Volvo 100 vrouwen uit kennis te maken met het beroep van truckchauffeur en te rijden in een truck.
T2010_1258: Susanne Frödin is Market Communications en PR Manager voor Volvo Trucks in de regio Scandinavië en initiatiefneemster van de vrouwendag. "Er zijn te weinig vrouwen in de truckindustrie. Volvo Trucks zou graag zien dat de situatie wat meer in evenwicht is. Dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van het chauffeursberoep en het leuker en creatiever maken", vertelt Frödin.
T2010_1133: Lennart Pilskog, Director Public Affairs bij Volvo Trucks. "Er is geen reden te verzinnen waarom vrouwen geen truck zouden kunnen bedienen. Het gaat eigenlijk vooral om attitudes. De transportsector zal in de toekomst aanzienlijk groeien en daarmee zal het chauffeurstekort opnieuw een belangrijke rol gaan spelen binnen de industrie. Het aantrekken van vrouwelijke chauffeurs is daarom van het grootste belang."
T2010_1257: Het Nederlandse transportbedrijf Oegema Transport vervoert vrachten door heel Europa en neemt verschillende distributie opdrachten aan in Nederland. Onder de 240 medewerkers zijn tien vrouwen. Drie daarvan rijden op de internationale routes.
Ingezonden persbericht