Scania
maandag 2 augustus 2010 11:06
Bijzondere vijfassige Scania's met asfaltopbouw voor Romers
Primeur op het gebied van asfaltvervoer
De eerste van de speciaal gebouwde Scania vijfassers van Romers
Transport met een primeur op het gebied van asfaltvervoer; een Red
River Live Bottom bandsysteem.
Breda, 2 augustus 2010 - Romers Transport uit Rozenburg (ZH) neemt in
totaal vier nieuwe Scania vijfassers in gebruik. De G 400 10x4/6
chassis hebben vijf assen, waarvan de middelste as door Scania
Groningen is bijgebouwd. De dubbele aandrijving en drie gestuurde assen
- waarvan één hefbaar - zorgen voor uitstekende wendbaarheid en een
hoog nuttig laadvermogen van maar liefst 31 ton gecombineerd met een
laag eigen gewicht. Daarnaast zijn twee van de vier voertuigen voorzien
van de zogeheten Red River Live Bottom bandopbouw: een primeur in
Nederland op het gebied van asfaltvervoer.
De opbouw is afkomstig van Trailking Industries uit de Verenigde Staten
waar het systeem al langer op grote schaal wordt toegepast. H&W
Nutzfahrzeugtechnik uit Duitsland heeft de rechten voor Europa
verworven. Een hydraulisch aangedreven rondlopende band aan de
onderzijde van de laadbak zorgt dat de lading uit de laadbak wordt
gedraaid in plaats van te hoeven kiepen. De complete lading wordt
hierdoor meegenomen zonder slipvorming. Andere voordelen zijn dat er
geen problemen ontstaan bij werkzaamheden in tunnels, bij
bovenleidingen of viaducten en dat de lading meer gecontroleerd
geleverd kan worden.
De combinatie van deze opbouw met de Scania vijfasser is zeer gunstig
gezien de goede gewichtsverdeling met meer druk op de voorassen bij
gelijkmatige belading. Het nuttig laadvermogen van 31 ton is zeer
bijzonder bij dit soort voertuigen. De vier Scania's zijn vernieuwde
G-series, voorzien van de CG 16 dagcabine, het nieuwe interieur, de
tweepedaals Scania Opticruise en camerasystemen voor de veiligheid. De
400 pk sterke Scania XPI motor zorgt er voor dat de Euro 5 norm wordt
behaald zonder toevoeging van AdBlue.
Romers Transport is een zelfstandige werkmaatschappij binnen Volkers
Wessels en is gespecialiseerd in kippertransporten, weg- en
exceptionele transporten en de handel en overslag van bouwgrondstoffen
en wegenbouwmaterialen. De nieuwe Scania's zullen voornamelijk worden
ingezet voor het vervoer van asfalt. De speciale opbouw zorgt voor
minder segregatie van het mengsel van asfalt waardoor er minder kans is
op vorstschade van de asfaltlaag. Tevens zal Romers de temperatuur
beter kunnen beheersen dankzij de vorm van de laadbak. Hierdoor wordt
in het midden van de asfaltmachine gestort wat zorgt voor een betere
hechting van het asfalt. Ook het restproduct in de laadbak wordt
geminimaliseerd. Ten slotte is Romers ook flexibel als zijdelings
gelost moet worden bij de aanleg van bijvoorbeeld fietspaden. De
montage van een dwarsband biedt hier de perfecte uitkomst. De nieuwe
voertuigen zijn afgeleverd door de nieuwe Scania vestiging in
Alblasserdam.