Rijksoverheid
Datum 2 augustus 2010
Betreft
Antwoord op schriftelijke vragen met kenmerk 2010Z10663: bestrijding natuurbranden
Kenmerk
2010!0000510980
Uw Kenmerk
2010Z10663
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door
de leden Kuiken en Heijnen (PvdA) over onderwerp bestrijding natuurbranden.
Deze vragen werden ingezonden op 8 juli 2010 met kenmerk 2010Z10663.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Drs. A. Th. B. Bijleveld!Schouten
2010Z10663
Vragen van de leden Kuiken en Heijnen (beiden PvdA) aan de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over bestrijding van natuurbranden.
(Ingezonden 8 juli 2010)
Vraag 1
Kent u de uitzending van het tv!programma Een Vandaag over de bestrijding van
natuurbranden1? Herinnert u zich de vragen van de leden Boelhouwer en Heijnen
aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over
het advies "Risicoberekening volgens voorschrift: een ritueel voor
vergunningverlening''2?
Vraag 7
Als de bestaande methode van berekening van risico's niet geschikt is om de
risico's bij natuurbranden te berekenen, hoe worden die risico's dan wel ingeschat?
1 Een Vandaag, 5 juli 2010
2 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 20092010. nr. 2627
Pagina 2 van 4
Datum
26 juli 2010
Kenmerk
2010!0000510980
Antwoord op vraag 1 en 7
Ja.
De bestaande berekeningsmethode is specifiek gericht op het bepalen van risico's
met gevaarlijke stoffen en is daarom niet geschikt voor berekening van risico's van
natuurbranden.
Het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) is met subsidie van BZK
een onderzoek gestart naar een geschikt model voor natuurbrandverspreiding. Dat
model moet van toepassing zijn in zowel de preventieve als de repressieve fase en
moet een bijdrage leveren aan een gefundeerde risico!inschatting. Naar
verwachting zullen de voorlopige resultaten van een eerste test van een model in
oktober van dit jaar worden opgeleverd.
Vraag 2
Deelt u de mening van de voorzitter van het Landelijk Netwerk Risicobeheersing
van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR)
dat de Nederlandse brandweer onvoldoende is uitgerust om natuurbranden te
bestrijden? Zo ja, hoe gaat u er zorg voor dragen dat deze situatie wordt
verbeterd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Bestaat er landelijk een tekort aan speciale wagens of ander materieel ter
bestrijding van natuurbranden? Zo ja, hoe groot is dat tekort en wat zijn de
gevolgen daarvan voor de veiligheid in natuurgebieden?
Vraag 8
Wat is uw oordeel over de oproep van de voorzitter van het Landelijk Netwerk
Risicobeheersing van de NVBR om binnen de brandweerkorpsen te specialiseren in
het bestrijden van natuurbranden?
Antwoord op vragen 2, 3 en 8
Met de voorzitter van het Landelijk Netwerk Risicobeheersing ben ik het eens als hij
bedoelt dat de uitrusting van de brandweer om natuurbranden te bestrijden kan
worden verbeterd. De reden hiervoor is dat te verwachten valt dat het aantal
incidenten met natuurbranden, mede als gevolg van klimatologische veranderingen,
zal toenemen. In de aan uw Kamer toegezonden Voortgangsbrief Nationale
Veiligheid 20093 is daarom ook aangegeven dat het kabinet verder zal investeren in
het verkleinen van risico's van natuurbranden. Bij het verbeteren van deze situatie
gaat het onder meer om het vergroten van de zelfredzaamheid van de burgers. Ik
heb uw Kamer daarover geïnformeerd in mijn brief "Versterken zelfredzaamheid bij
rampen en crises"4, waarin een aantal ontruimingsoefeningen op de Veluwe is
aangekondigd. Deze oefeningen zijn inmiddels gehouden en worden momenteel
geëvalueerd.
Een ander spoor om de risico's van natuurbranden te verkleinen is gericht op het
verbeteren van de samenwerking tussen de publieke en private partijen. Met
subsidie van BZK voert de veiligheidsregio Noord! en Oost Gelderland een project
uit dat moet leiden tot een beter inzicht in de verantwoordelijkheden van betrokken
partijen en tot kennisvermeerdering over de aanpak van het natuurbrandrisico,
zowel preventief als repressief. De opgedane en gebundelde kennis zal aan andere
veiligheidsregio's beschikbaar worden gesteld. Op rijksniveau vindt hierover
afstemming plaats tussen de ministeries van LNV en van BZK.
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 20082009; 30821, nr. 8
4 Tweede Kamer, vergaderjaar 20082009; 30821, nr. 9
Pagina 3 van 4
Datum
26 juli 2010
Kenmerk
2010!0000510980
Het specialiseren van veiligheidsregio's ten aanzien van bepaalde risico's maakt
onderdeel uit van het huidige crisisbeheersingsbeleid en past ook in de recent door
de brandweer ontwikkelde toekomstvisie, de zgn. "Strategische Reis".
In aanvulling op de lopende initiatieven heb ik de Inspectie Openbare Orde en
Veiligheid (Inspectie OOV) verzocht onderzoek te doen naar de rol van de
brandweer in de operationele voorbereiding op en bestrijding van natuurbranden.
De Inspectie OOV zal daarbij aandacht besteden aan de aard en omvang van de
problematiek, de relevante maatschappelijke ontwikkelingen en de wijze waarop
brandweerkorpsen de preventie, preparatie en repressie ten aanzien van
natuurbranden hebben georganiseerd. Ook de rol van andere betrokken partijen
(waaronder vrijwilligers en Defensie) bij natuurbranden zal nader worden bekeken.
Het onderzoek zal zich ook richten op de vraag of er een landelijk tekort aan
materieel is. De Inspectie OOV betrekt hierbij de door het Landelijk Operationeel
Coördinatiecentrum (LOCC) verrichte inventarisatie naar het in de regio's
aanwezige materieel voor natuurbrandbestrijding en de betreffende onderzoeken
die door de NVBR worden gedaan. De Inspectie OOV verwacht in het najaar van
2010 het rapport op te leveren. Ik zal uw Kamer daarover nader informeren.
De Inspectie OOV zal tevens een separaat onderzoek doen naar de recente brand
op de Strabrechtse Heide. De resultaten van dit onderzoek zullen, net als de
resultaten van een eerder onderzoek naar de duin! en bosbrand in Schoorl van
augustus 2009, worden meegenomen in bovengenoemd onderzoek.
Vraag 4
Acht u voor de bestrijding van natuurbranden de inzet van vrijwilligers, zoals
boeren, een adequaat alternatief voor professionele brandweerzorg? Zo ja, hoe is
dit georganiseerd? Zo nee waarom niet?
Vraag 6
Lopen burgers, vrijwilligers of brandweerlieden vanwege een tekort aan
gespecialiseerd
materieel grotere risico's bij het uitbreken van een natuurbrand dan wanneer er wel
voldoende materieel beschikbaar zou zijn? Zo ja, acht u dit een aanvaardbaar
risico?
Antwoord op vraag 4 en 6
Inzet van vrijwilligers is een goede aanvulling bij de bestrijding van natuurbranden
door de brandweer. Deze inzet geschiedt onder verantwoordelijkheid van de
brandweer.
Risico's verbonden aan de inzet van brandweerlieden en vrijwilligers zijn afgestemd
op het daarvoor beschikbare materieel. Uiteraard kan een (tijdelijk) tekort aan
materieel tot vertraging van de bestrijding leiden met gevolgen voor de veiligheid.
Het is de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag voor de rampenbestrijding
daarin besluiten te nemen.
Vraag 5
Acht u de inzet van materieel en personeel van Defensie bij de bestrijding van
natuurbranden gewenst? Zo ja, hoe wordt dit georganiseerd en wordt personeel
hiervoor opgeleid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord op vraag 5
Ja. Op grond van de wet Rampen en Zware Ongevallen (WRZO) (vanaf 1 oktober
2010 de wet Veiligheidsregio's) kan het bevoegd gezag, indien de aard en omvang
van natuurbranden dat vereisen, Defensie om militaire bijstand verzoeken. Inzet
Pagina 4 van 4
Datum
26 juli 2010
Kenmerk
2010!0000510980
van personeel en materieel van Defensie is verder uitgewekt in de afspraken die ik
heb gemaakt met de ministers van Defensie en van Justitie in het kader van ICMS
(Intensivering Civiel!Militaire Samenwerking) Uw Kamer is hier op 24 mei 2006
door de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie en van Defensie
per brief over geïnformeerd5. In dat kader is Defensie ook als partner in de
rampenbestrijding vertegenwoordigd in de veiligheidsregio's. Op deze wijze sluit
militaire inzet aan bij het operationele optreden van de veiligheidsregio's.
Defensie en de veiligheidsregio's hebben afspraken gemaakt om de oefenkalenders
van de veiligheidsregio's en van Defensie nog beter op elkaar af te stemmen. Elk
jaar worden rampen! en crisisoefeningen gehouden, zowel landelijk als regionaal.
Ook wordt Defensie structureel betrokken bij de planvorming en het opstellen van
draaiboeken.
5 Tweede Kamer, vergaderjaar 2005 - 2006, 30 300 X, nr. 106
---- --