Philips
Philips introduceert DirectLife voor een actievere en gezondere leefwijze
2 augustus, 2010
DirectLife gebruikt slimme technologie en persoonlijke coaching om
drukbezette, inactieve Nederlanders meer te laten bewegen en hun welzijn te
vergroten.
Amsterdam, 2 augustus 2010 - Philips introduceert DirectLife, een nieuw
interactief beweegprogramma dat mensen die gezonder willen leven een
prettige en praktische oplossing biedt om meer en beter te bewegen.
Bijna de helft van de Nederlanders beweegt te weinig en is zich daarvan
bewust. Dit is gebleken uit de Philips Index, een breed onderzoek van
Philips naar de gezondheid en het welzijn van Nederlanders. Met
DirectLife wil Philips deze groep direct aansporen meer activiteit en
beweging in hun dagelijks leven te brengen.
Nederlander ziet de noodzaak wel, maar beweegt toch te weinig
Er is bij Nederlanders een opvallend groot verschil aanwezig op de drie
belangrijke gezondheidsissues gewicht, fysieke en mentale gezondheid.
Het aantal mensen dat deze issues belangrijk vindt, is namelijk
aanzienlijk groter dan het aantal mensen dat er actief naar handelt.
Dit blijkt uit de Philips Index.
* Bijna de helft van de Nederlanders is van mening minder vaak te
bewegen dan hij
of zij zou moeten, en meer dan de helft vindt zichzelf te zwaar.
* Slechts 1 op de 20 Nederlanders denkt nu beter in vorm te zijn dan
ooit tevoren.
* Ook toont het onderzoek aan dat Nederlanders verwachten zeer oud te
worden, en zich realiseren dat ze hun gezondheid voor een
belangrijk deel in eigen hand hebben. Maar die kennis wordt
vervolgens niet omgezet in actie, bijvoorbeeld door meer te gaan
bewegen. Zo blijkt dat slechts 17 % van de mensen die zich zorgen
maken over hun welzijn/gewicht, bereid is om daarvoor naar de
sportschool te gaan.
Persoonlijke coach
DirectLife draagt bij aan gezonder bewegingsgedrag en op de lange
termijn aan een meer actieve en gezonde lifestyle. Dit gebeurt door de
combinatie van de drie ondersteunende elementen - meten, monitoren en
motivatie door een persoonlijke coach. DirectLife registreert de duur
en intensiteit van de dagelijkse bewegingen van de gebruiker met een
kleine, draagbare Activity Monitor. Deze informatie wordt eenvoudig met
een USB-connector overgebracht naar een persoonlijke webpagina, die
bijhoudt hoe de gebruiker presteert ten opzichte van zijn dagelijkse
doelen en lange-termijn doelstellingen. Het programma biedt een aantal
unieke functies, waaronder een echt bestaande, persoonlijke coach die
de gebruiker helpt realistische en afgewogen doelen te stellen. Ook
geeft deze coach persoonlijke feedback en adviseert over eenvoudige
aanpassingen om een gezondere leefwijze te bereiken, vaak in slechts
enkele minuten per dag.
Philips DirectLife biedt onder meer:
* Een kleine, lichte en waterdichte Activity Monitor die alle
bewegingen vastlegt met een 3D digitale versnellingsmeter
* Persoonlijke coaches die online gerichte feedback en motivatie
geven, en expert zijn op het gebied van sportwetenschap,
persoonlijke trainingen en gedragspsychologie
* Een persoonlijke webpagina met statistieken, tips en
bewegingsideeën, plus de mogelijkheid om de prestaties te
vergelijken met die van familie en vrienden en anoniem, met de
resultaten van andere gebruikers
* Een persoonlijk activiteitenplan, met realistische doelen
* Wekelijks feedback per e-mail
* De mogelijkheid je activiteit te benoemen, en zo je
activiteitengeschiedenis bij te houden. Bijvoorbeeld na een uur
fietsen, geeft een icoon aan dat je in dat uur hebt gefietst
* Community feature, waarbij je andere gebruikers kunt benaderen,
resultaten met elkaar kunt vergelijken, elkaar kunt motiveren en
uitdagen
* My weight: feature, waarmee je je gewicht kunt managen. Gebruikers
kunnen hun gewicht invoeren, doelen stellen en hun voortgang
richting hun persoonlijke einddoel monitoren. In combinatie met de
gegevens over hun activiteit kunnen gebruikers zien hoeveel
calorieën zij verbranden en dit vergelijken met de ontwikkeling van
hun gewicht.
Mentaliteitsomslag
"DirectLife is gericht op een mentaliteitsomslag naar een actievere
dagelijkse levensstijl, met het accent op fitter worden door
regelmatige beweging in plaats van door te sporten in je eentje,"
verklaart Kim Gates, een Philips DirectLife coach met uitgebreide
bewegings- en gezondheidservaring.
"Met DirectLife leren mensen dat bewegen niet per se betekent dat ze
elke dag een uur moeten trainen of sporten. Uit de index blijkt ook dat
maar 17 % van de mensen die zich zorgen maken over hun welzijn/gewicht,
bereid is om daarvoor naar de sportschool te gaan. Voor de meeste
mensen gaat het er juist om dat ze in hun normale dagelijks leven wat
actiever en beweeglijker zijn, bijvoorbeeld door een wandeling te
maken, vaker de trap te nemen of mee te dansen met de kinderen."
Philips werkt nauw samen met bedrijven om ze ervan bewust te maken hoe
programma's zoals DirectLife, gericht op het verbeteren van gezondheid
en welzijn van werknemers, ook zakelijke voordelen opleveren.
"Bij het management van bedrijven en andere organisaties groeit het
besef dat een nieuwe visie en benadering van welzijn noodzakelijk is,"
zegt Geert van Kuijck, CEO Philips DirectLife."Steeds meer
ondernemingen beschouwen lichamelijke activiteit als een kerncomponent
van hun welzijnsbeleid. DirectLife speelt daar op in met een
innovatieve oplossing die een uitgekiende combinatie biedt van slimme
technologie en persoonlijke coaching. Zo wordt met DirectLife elke dag
een doe-dag."
Meer lichamelijke activiteit van werknemers biedt diverse voordelen:
* Gezondere medewerkers. In een rapport stelt de Amerikaanse Surgeon
General (de hoogste gezondheidsfunctionaris van het leger) dat
gezondheid en kwaliteit van leven aanzienlijk kan worden verbeterd
door elke dag wat meer te bewegen. Dat vertaalt zich in een
verminderde kans op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk
en overgewicht.^i
* Kostenbesparingen. Studies tonen aan dat het DirectLife
bewegingsprogramma tot kostenbesparingen leidt. Er is een relatie
aangetoond tussen een actieve werknemerspopulatie en lagere
verzuimcijfers en ziektekosten^ii. 27 procent van de zorguitgaven
voor Amerikanen van 40 jaar en ouder heeft te maken met gebrek aan
lichaamsbeweging, overgewicht en zwaarlijvigheid.^iii
* Hogere werknemersproductiviteit. Bewegingsprogramma's op de
werkplek leiden tot meer voldoening in het werk en daarmee tot
hogere energieniveaus, een betere arbeidsmoraal en hogere
productiviteit.^iv v Regelmatige fysieke activiteit zorgt dat
mensen hun werk als makkelijker en prettiger ervaren doordat ze
minder snel vermoeid raken.^vi
DirectLife is voor consumenten als startpakket verkrijgbaar via
https://shop.directlife.philips.com voor EUR 99 exclusief
verzendkosten. Dit startpakket bevat de Activity Monitor en de eerste 4
maanden lidmaatschap. Bij het lidmaatschap zijn inbegrepen: DirectLife
activity monitor, nekkoord, broekriemhouder en USB-adapter, een
gepersonaliseerde webpagina die je vorderingen grafisch weergeeft,
persoonlijke coach en regelmatige feedback over je voortgang. Het
standaard lidmaatschapstarief bedraagt EUR12,50 per maand en geeft
recht op persoonlijke begeleiding door een deskundige coach.
+ Bekijk hier de video met informatie over DirectLife en het gebruik
Kijk voor meer informatie op www.philips.com/directlife en voor het
DirectLife coach blog op http://blog.directlife.philips.com
^i Department of Health and Human Services. Physical Activity and
Health: A report of the Surgeon General. Atlanta, Georgia: USDHSS,
Centers for Disease Control and Prevention, 1996
^ii Aldana SG et al. Financial impact of a comprehensive multisite
workplace health promotion program. Preventive medicine 2005:131-137
^iii Anderson LH, Martinson BC, Crain AL, Pronk NP, Whitebird RR, Fine
LJ, et al. Health care charges associated with physical inactivity,
overweight, and obesity. Prev Chronic Dis 2005 Oct
.
^iv ) Elias WS, Murphy RJ. The case for health promotion programs
containing health care costs: a review of the literature. Am J Occup
Ther. 1986 40:759-63
^v ) Physical activity & health U.S A Report of the
Surgeon General. U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES Centers
for Disease Control and Prevention National Center for Chronic Disease
Prevention and Health PromotionThe President's Council on Physical
Fitness and Sports 1996
^vi Wagner EH, LaCroix AZ, Buchner DM, Larson EB. Effects of physical
activity on health status in older adults. I: Observational studies.
Annu Rev Public Health. 1992 13:451-68.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Lukas Kreutzer
Philips DirectLife
Tel 06 127 86 845
E: lukas.kreutzer@philips.com
Joost Maltha
Communications Manager Healthcare
Philips Electronics Nederland B.V
Tel : 040 27 80125
E: joost.maltha@philips.com
Suzanne Stofberg
Willeke Binnendijk
Fleishman-Hillard
Tel 020-406 59 30
E: suzanne.stofberg@fleishman.com
E: willeke.binnendijk@fleishman.com
---
Over Philips Health and Well-being Index
* De Philips index is gebaseerd op een netto steekproef van 1.011
Nederlanders van 18 jaar en ouder. De groep is gewogen naar
Nederlandse proporties voor leeftijd, geslacht en geografische
kenmerken en zodoende op deze criteria representatief voor de
Nederlandse bevolking.
* Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK en is
afgenomen in de periode van 10 tot en met 24 mei 2010.
---
Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een
onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg
en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van
mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende
onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting
integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte
oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en
behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity".
Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid
over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de
onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en
thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe
verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk
welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van
Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en
mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u
op www.philips.nl/nieuwscentrum.