Philips


Philips introduceert DirectLife voor een actievere en gezondere leefwijze


2 augustus, 2010

DirectLife gebruikt slimme technologie en persoonlijke coaching om drukbezette, inactieve Nederlanders meer te laten bewegen en hun welzijn te vergroten.

Amsterdam, 2 augustus 2010 - Philips introduceert DirectLife, een nieuw interactief beweegprogramma dat mensen die gezonder willen leven een prettige en praktische oplossing biedt om meer en beter te bewegen. Bijna de helft van de Nederlanders beweegt te weinig en is zich daarvan bewust. Dit is gebleken uit de Philips Index, een breed onderzoek van Philips naar de gezondheid en het welzijn van Nederlanders. Met DirectLife wil Philips deze groep direct aansporen meer activiteit en beweging in hun dagelijks leven te brengen.

Nederlander ziet de noodzaak wel, maar beweegt toch te weinig Er is bij Nederlanders een opvallend groot verschil aanwezig op de drie belangrijke gezondheidsissues gewicht, fysieke en mentale gezondheid. Het aantal mensen dat deze issues belangrijk vindt, is namelijk aanzienlijk groter dan het aantal mensen dat er actief naar handelt. Dit blijkt uit de Philips Index.


* Bijna de helft van de Nederlanders is van mening minder vaak te bewegen dan hij of zij zou moeten, en meer dan de helft vindt zichzelf te zwaar.
* Slechts 1 op de 20 Nederlanders denkt nu beter in vorm te zijn dan ooit tevoren.
* Ook toont het onderzoek aan dat Nederlanders verwachten zeer oud te worden, en zich realiseren dat ze hun gezondheid voor een belangrijk deel in eigen hand hebben. Maar die kennis wordt vervolgens niet omgezet in actie, bijvoorbeeld door meer te gaan bewegen. Zo blijkt dat slechts 17 % van de mensen die zich zorgen maken over hun welzijn/gewicht, bereid is om daarvoor naar de sportschool te gaan.

Persoonlijke coach DirectLife draagt bij aan gezonder bewegingsgedrag en op de lange termijn aan een meer actieve en gezonde lifestyle. Dit gebeurt door de combinatie van de drie ondersteunende elementen - meten, monitoren en motivatie door een persoonlijke coach. DirectLife registreert de duur en intensiteit van de dagelijkse bewegingen van de gebruiker met een kleine, draagbare Activity Monitor. Deze informatie wordt eenvoudig met een USB-connector overgebracht naar een persoonlijke webpagina, die bijhoudt hoe de gebruiker presteert ten opzichte van zijn dagelijkse doelen en lange-termijn doelstellingen. Het programma biedt een aantal unieke functies, waaronder een echt bestaande, persoonlijke coach die de gebruiker helpt realistische en afgewogen doelen te stellen. Ook geeft deze coach persoonlijke feedback en adviseert over eenvoudige aanpassingen om een gezondere leefwijze te bereiken, vaak in slechts enkele minuten per dag.

Philips DirectLife biedt onder meer:
* Een kleine, lichte en waterdichte Activity Monitor die alle bewegingen vastlegt met een 3D digitale versnellingsmeter
* Persoonlijke coaches die online gerichte feedback en motivatie geven, en expert zijn op het gebied van sportwetenschap, persoonlijke trainingen en gedragspsychologie
* Een persoonlijke webpagina met statistieken, tips en bewegingsideeën, plus de mogelijkheid om de prestaties te vergelijken met die van familie en vrienden en anoniem, met de resultaten van andere gebruikers
* Een persoonlijk activiteitenplan, met realistische doelen
* Wekelijks feedback per e-mail
* De mogelijkheid je activiteit te benoemen, en zo je activiteitengeschiedenis bij te houden. Bijvoorbeeld na een uur fietsen, geeft een icoon aan dat je in dat uur hebt gefietst
* Community feature, waarbij je andere gebruikers kunt benaderen, resultaten met elkaar kunt vergelijken, elkaar kunt motiveren en uitdagen
* My weight: feature, waarmee je je gewicht kunt managen. Gebruikers kunnen hun gewicht invoeren, doelen stellen en hun voortgang richting hun persoonlijke einddoel monitoren. In combinatie met de gegevens over hun activiteit kunnen gebruikers zien hoeveel calorieën zij verbranden en dit vergelijken met de ontwikkeling van hun gewicht.

Mentaliteitsomslag "DirectLife is gericht op een mentaliteitsomslag naar een actievere dagelijkse levensstijl, met het accent op fitter worden door regelmatige beweging in plaats van door te sporten in je eentje," verklaart Kim Gates, een Philips DirectLife coach met uitgebreide bewegings- en gezondheidservaring.

"Met DirectLife leren mensen dat bewegen niet per se betekent dat ze elke dag een uur moeten trainen of sporten. Uit de index blijkt ook dat maar 17 % van de mensen die zich zorgen maken over hun welzijn/gewicht, bereid is om daarvoor naar de sportschool te gaan. Voor de meeste mensen gaat het er juist om dat ze in hun normale dagelijks leven wat actiever en beweeglijker zijn, bijvoorbeeld door een wandeling te maken, vaker de trap te nemen of mee te dansen met de kinderen."

Philips werkt nauw samen met bedrijven om ze ervan bewust te maken hoe programma's zoals DirectLife, gericht op het verbeteren van gezondheid en welzijn van werknemers, ook zakelijke voordelen opleveren.

"Bij het management van bedrijven en andere organisaties groeit het besef dat een nieuwe visie en benadering van welzijn noodzakelijk is," zegt Geert van Kuijck, CEO Philips DirectLife."Steeds meer ondernemingen beschouwen lichamelijke activiteit als een kerncomponent van hun welzijnsbeleid. DirectLife speelt daar op in met een innovatieve oplossing die een uitgekiende combinatie biedt van slimme technologie en persoonlijke coaching. Zo wordt met DirectLife elke dag een doe-dag."

Meer lichamelijke activiteit van werknemers biedt diverse voordelen:
* Gezondere medewerkers. In een rapport stelt de Amerikaanse Surgeon General (de hoogste gezondheidsfunctionaris van het leger) dat gezondheid en kwaliteit van leven aanzienlijk kan worden verbeterd door elke dag wat meer te bewegen. Dat vertaalt zich in een verminderde kans op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en overgewicht.^i
* Kostenbesparingen. Studies tonen aan dat het DirectLife bewegingsprogramma tot kostenbesparingen leidt. Er is een relatie aangetoond tussen een actieve werknemerspopulatie en lagere verzuimcijfers en ziektekosten^ii. 27 procent van de zorguitgaven voor Amerikanen van 40 jaar en ouder heeft te maken met gebrek aan lichaamsbeweging, overgewicht en zwaarlijvigheid.^iii
* Hogere werknemersproductiviteit. Bewegingsprogramma's op de werkplek leiden tot meer voldoening in het werk en daarmee tot hogere energieniveaus, een betere arbeidsmoraal en hogere productiviteit.^iv v Regelmatige fysieke activiteit zorgt dat mensen hun werk als makkelijker en prettiger ervaren doordat ze minder snel vermoeid raken.^vi

DirectLife is voor consumenten als startpakket verkrijgbaar via https://shop.directlife.philips.com voor EUR 99 exclusief verzendkosten. Dit startpakket bevat de Activity Monitor en de eerste 4 maanden lidmaatschap. Bij het lidmaatschap zijn inbegrepen: DirectLife activity monitor, nekkoord, broekriemhouder en USB-adapter, een gepersonaliseerde webpagina die je vorderingen grafisch weergeeft, persoonlijke coach en regelmatige feedback over je voortgang. Het standaard lidmaatschapstarief bedraagt EUR12,50 per maand en geeft recht op persoonlijke begeleiding door een deskundige coach.


+ Bekijk hier de video met informatie over DirectLife en het gebruik

Kijk voor meer informatie op www.philips.com/directlife en voor het DirectLife coach blog op http://blog.directlife.philips.com

^i Department of Health and Human Services. Physical Activity and Health: A report of the Surgeon General. Atlanta, Georgia: USDHSS, Centers for Disease Control and Prevention, 1996 ^ii Aldana SG et al. Financial impact of a comprehensive multisite workplace health promotion program. Preventive medicine 2005:131-137 ^iii Anderson LH, Martinson BC, Crain AL, Pronk NP, Whitebird RR, Fine LJ, et al. Health care charges associated with physical inactivity, overweight, and obesity. Prev Chronic Dis 2005 Oct . ^iv ) Elias WS, Murphy RJ. The case for health promotion programs containing health care costs: a review of the literature. Am J Occup Ther. 1986 40:759-63 ^v ) Physical activity & health U.S A Report of the Surgeon General. U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES Centers for Disease Control and Prevention National Center for Chronic Disease Prevention and Health PromotionThe President's Council on Physical Fitness and Sports 1996 ^vi Wagner EH, LaCroix AZ, Buchner DM, Larson EB. Effects of physical activity on health status in older adults. I: Observational studies. Annu Rev Public Health. 1992 13:451-68.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lukas Kreutzer Philips DirectLife Tel 06 127 86 845 E: lukas.kreutzer@philips.com

Joost Maltha Communications Manager Healthcare Philips Electronics Nederland B.V Tel : 040 27 80125 E: joost.maltha@philips.com

Suzanne Stofberg Willeke Binnendijk Fleishman-Hillard Tel 020-406 59 30

E: suzanne.stofberg@fleishman.com E: willeke.binnendijk@fleishman.com
---

Over Philips Health and Well-being Index


* De Philips index is gebaseerd op een netto steekproef van 1.011 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De groep is gewogen naar Nederlandse proporties voor leeftijd, geslacht en geografische kenmerken en zodoende op deze criteria representatief voor de Nederlandse bevolking.
* Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK en is afgenomen in de periode van 10 tot en met 24 mei 2010.
---

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.