Consumentenautoriteit
Persbericht | 2 augustus 2010 | ConsuWijzer: meeste signalen over
telefonische verkoop
In het eerste halfjaar van 2010 ontvingen de drie toezichthouders
achter ConsuWijzer, de Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, zo'n
52.000 vragen en klachten van consumenten via het informatieloket. Daar
was vooral het verkoopkanaal telemarketing debet aan met ruim 11.000
meldingen. De website Consuwijzer.nl werd in de laatste zes maanden een
miljoen keer bezocht. Naast het beantwoorden van vragen over wat wel en
niet is toegestaan, konden de toezichthouders ook handhavend optreden
dankzij klachten bij ConsuWijzer. Meldingen van consumenten bij
ConsuWijzer vormen belangrijke signalen voor de toezichthouders achter
het loket.
* Website ConsuWijzer.nl
Populaire webpagina's en voorbeeldbrieven
ConsuWijzer.nl werd in de afgelopen zes maanden ruim 1 miljoen keer
geraadpleegd. Dat bezoekers echt zelf aan de slag gaan met hun
problemen, blijkt wel uit het succes van de voorbeeldbrieven op de
site. Er werden circa 230.000 voorbeeldbrieven gedownload, onder andere
voor het indienen van een klacht bij een bedrijf. De meest populaire
voorbeeldbrieven zijn: het opzeggen van een abonnement en herstel of
vervanging van ondeugdelijk product. Consumenten gebruiken de
voorbeeldbrieven om in actie te komen om hun probleem op te lossen.
* Voorbeeldbrieven op de website van ConsuWijzer
De top 5 van populaire webpagina's van ConsuWijzer.nl is in 2010:
* 1. Telemarketing
* 2. Garantie
* 3. Energiebedrijven vergelijken (de energiewijzer)
* 4. Sms-diensten
* 5. Vliegreizen
Met de EnergieWijzer van de NMa op ConsuWijzer zijn in 2010 tot nu toe
67.000 vergelijkingen gemaakt. De EnergieWijzer helpt consumenten te
kiezen voor een energiebedrijf dat het beste past bij hun persoonlijke
situatie en wensen. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld per
energiebedrijf zien of zij hun rekeningen op tijd versturen, of ze per
telefoon goed bereikbaar zijn en welke producten ze aanbieden.
Meldingen telemarketing leiden tot actie toezichthouders
OPTA en de Consumentenautoriteit hebben elk hun eigen bevoegdheden om
op te treden tegen bedrijven die zich niet houden aan de regels voor
telemarketing. OPTA gaat over het Bel-me-niet Register en de
Consumentenautoriteit treedt op tegen misleiding en agressieve
verkoopmethoden. OPTA heeft in de eerste helft van 2010 29 bedrijven
aangesproken omdat OPTA klachten over hen ontving via ConsuWijzer.
Bovendien heeft OPTA vier officiële waarschuwingen uitgedeeld wegens
vermoedelijke overtredingen van de telemarketingregels. OPTA heeft op
dit moment meerdere bedrijven in onderzoek. Daarnaast doet de
Consumentenautoriteit onderzoek naar een bedrijf dat vermoedelijk de
regels van telemarketing heeft overtreden. Eerder legde de
Consumentenautoriteit al aan drie bedrijven boetes op voor
overtredingen op het gebied van telemarketing, onder andere naar
aanleiding van klachten bij ConsuWijzer. Misleidende en agressieve
werving, onder andere via telemarketing, blijft in 2010 en 2011 één
van de aandachtspunten van de Consumentenautoriteit. Voor consumenten
die wél gebeld worden en willen weten waar ze dan op moeten letten en
wat hun rechten zijn, heeft de Consumentenautoriteit de Tele-checklist
ontwikkeld. Deze werd het afgelopen halfjaar circa 7500 keer
gedownload.
* Download de ConsuWijzer Tele-Checklist (pdf)
Ingeschreven staan en toch gebeld worden
Lang niet ieder bedrijf dat consumenten belt die staan ingeschreven in
het Bel-me-niet Register, overtreedt de wet. Er zijn verschillende
situaties waarin bedrijven consumenten mogen bellen die staan
ingeschreven in het register. Zo mogen bedrijven consumenten blijven
bellen die hun klant zijn (geweest). Zij mogen alleen een aanbod doen
voor een vergelijkbaar product of dienst. En moeten de mogelijkheid
bieden zich te laten inschrijven in het Bel-me-niet Register. De
(voormalige) klanten hebben het recht om in een gesprek aan te geven
dat ze door dat bedrijf niet meer gebeld willen worden. ConsuWijzer
waarschuwt met name consumenten die al voor 1 oktober 2009 stonden
ingeschreven bij Infofilter. Ruim 2,6 miljoen telefoonnummers zijn
vanuit Infofilter automatisch overgenomen in het wettelijke register.
Maar die inschrijving geldt slechts voor een beperkte periode. Drie
jaar na inschrijving vallen zij 'vrij' en mogen gewoon weer gebeld
worden. Wie dat wil voorkomen, kan zijn nummers nu alvast opnieuw
inschrijven op www.bel-me-niet.nl.
Colportage
Over colportage ontving ConsuWijzer in de eerste helft van 2010 circa
1000 vragen en klachten. Onder andere via het Meldpunt colportage
energiebedrijven van de NMa. Omdat de komst van het Bel-me-niet
Register mogelijk kan leiden tot een toename van colportage en omdat
consumenten zich niet goed bewust zijn van hun rechten bij verkoop aan
de deur, heeft ConsuWijzer begin dit jaar een campagne gevoerd.
Onderdeel van deze campagne vormde de DeurWijzer. Dit praktische
hulpmiddel is te downloaden op www.consuwijzer.nl of op te halen bij
een van de dertig vestigingen van het Juridisch Loket. Met de
DeurWijzer weet de consument wat zijn rechten zijn en welke vragen hij
aan de colporteur moet stellen om na te gaan of het aanbod wel of niet
interessant is. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: 'Het is belangrijk
dat consumenten hun rechten kennen. Hoe beter consumenten op de hoogte
zijn van hun rechten, hoe minder kans bedrijven hebben om consumenten
te misleiden. In het voorlichten van consumenten zullen we dus blijvend
moeten investeren.'
* Download de DeurWijzer (pdf)
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische tips
en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via
www.consuwijzer.nl en (088) 0707070, is een initiatief van de drie
toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de
Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en
de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Meer informatie
Rita Buit, plv. woordvoerder ConsuWijzer, telefoon: (070) 330 5946,
mobiel (06) 3103 5725, e-mail: pers@consuwijzer.nl
---