Tom Coronel


1 Augustus 2010
Maximaal haalbare voor Tom Coronel na aanrijding in Brno

De tiende plaats en daarmee één punt voor het kampioenschap in race twee was het maximaal haalbare voor SEAT-coureur Tom Coronel, nadat hij op het circuit van Brno tijdens de eerste race van het FIA WK Toerwagens (WTCC) was aangereden. Natuurlijk ben ik niet tevreden, want ik had na mijn goede kwalificatieresultaat op minstens twintig punten gehoopt, maar dat zat er na die aanrijding natuurlijk niet in, aldus Coronel, die dit seizoen met een SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel deelneemt aan het wereldkampioenschap. Nou ja, ieder seizoen heb je wel een keer zon weekeinde, dus dat heb ik dan nu achter de rug.

Het circuit in Brno, de op één na grootste stad van Tsjechië op zon twee uur rijden van de Tsjechische hoofdstad Praag, is een echt natuurcircuit, waarbij het glooiende landschap een duidelijke invloed heeft op het baanverloop met vele stijgingen en dalingen. De heuvels rondom het circuit zitten op de racedag altijd vol, autosport leeft hier enorm, zegt Tom Coronel, die altijd graag in Brno is. De stad heeft een bepaalde sfeer en biedt tal van uitgaansmogelijkheden met goede restaurants en leuke adressen waar je daarna nog wat kunt drinken. Bovendien rijden we meestal in Brno in de zomer, wanneer het er best prettig is.

Foto: FIA WTCC

Dat was ook ditmaal het geval. Hoewel er op vrijdag nog wat regenwolken boven het circuit hingen, was het op zaterdag en vooral zondag zonnig en zomers warm. Op zaterdagochtend kwam Tom Coronel voor het eerst in actie op het 5,403 kilometer lange circuit tijdens de eerste vrije training. Daarin reed hij een tijd van 2:12,675 minuten, waarmee hij de sessie als 14e afsloot. In de tweede vrije training richtte Coronel zich op het uitproberen van een andere afstellingsvariant in vergelijking met de eerste sessie, maar door een verkeerde bandenkeuze leverde dat niet het gewenste resultaat op: met zijn tijd van 2:13,896 minuten was Coronel slechts 19e. Het team had niet de banden gemonteerd die we eigenlijk gekozen hadden, maar op zich functioneerde de verandering wel goed, dus voor de kwalificatie heb ik wel een goed gevoel, meldde Coronel.

Foto: SEAT Nederland

Inderdaad kwam hij in de kwalificatie sterk voor de dag: in de eerste heat reed hij de achtste tijd, waarmee hij mocht deelnemen aan de tweede heat voor de snelste tien rijders. Daarin reed hij met 2:11,528 minuten de zevende tijd. Dit was echt top, straalde hij na afloop tevreden. En dat op een circuit waarop wij met onze voorwielaangedreven SEAT Leon TDI eigenlijk een beetje in het nadeel zijn. Wel was het opmerkelijk hoe sterk de omstandigheden op de baan veranderden. Vanmorgen was het tussen de eerste en de tweede vrije training al heel anders, en nu was er zelfs tussen de eerste en de tweede kwalificatieheat sprake van een flinke verandering, hoewel daar maar vijf minuten tussen zaten. Normaal gesproken is de tweede heat altijd sneller, maar nu waren de tijden in de eerste heat beter. Nou ja, hoe dan ook, hoofdzaak is dat het resultaat goed is.

Foto: FIA WTCC

Ook in de warm-up reed Coronel de zevende tijd, 2:12,161 minuten. Dat stemt optimistisch voor de race, zei hij. In de eerste wedstrijd bleef zijn inzet echter onbeloond: al in de eerste ronde werd hij van achteren aangereden door een concurrent, waarna hij in de grindbak belandde en de race voor hem ten einde was. Hier baal ik echt van. Ik kreeg een zwieper en kon niks meer doen, zei hij zichtbaar teleurgesteld. Na een snelle reparatie door het team kon Coronel voor de tweede race van achteraan de grid starten. Hij kwam bijzonder goed weg en kwam na de eerste ronde al als dertiende door. Uiteindelijk sloot hij de race als tiende af. Vooral mijn start was werelds, maar dat was wel het enige positieve van dit weekeinde, waarin ik duidelijk meer had verwacht. Maar ja, meer dan de tiende plaats zat er gewoon niet in.

Na vier evenementen in zes weken volgt voor de teams en coureurs in het WTCC nu een zomerpauze van bijna vijf weken tot aan de volgende races, die op 5 september worden gehouden op het circuit van Oschersleben in Duitsland. Voor Tom Coronel betekent dat echter niet, dat hij tot die tijd stil zit: Er is genoeg te doen in mijn bedrijf en bovendien heb ik op 22 augustus nog een 1000-kilometer-race met Spyker voor de Le Mans Series op de Hungaroring. En dan gaan we er in Oschersleben weer vol tegenaan met de SEAT!