1 Augustus 2010
Maximaal haalbare voor Tom Coronel na aanrijding in Brno
De tiende plaats en daarmee één punt voor het kampioenschap in race
twee was het maximaal haalbare voor SEAT-coureur Tom Coronel, nadat hij
op het circuit van Brno tijdens de eerste race van het FIA WK
Toerwagens (WTCC) was aangereden. Natuurlijk ben ik niet tevreden, want
ik had na mijn goede kwalificatieresultaat op minstens twintig punten
gehoopt, maar dat zat er na die aanrijding natuurlijk niet in, aldus
Coronel, die dit seizoen met een SEAT Leon TDI in de kleuren van
McGregor en TW Steel deelneemt aan het wereldkampioenschap. Nou ja,
ieder seizoen heb je wel een keer zon weekeinde, dus dat heb ik dan nu
achter de rug.
Het circuit in Brno, de op één na grootste stad van Tsjechië op zon
twee uur rijden van de Tsjechische hoofdstad Praag, is een echt
natuurcircuit, waarbij het glooiende landschap een duidelijke invloed
heeft op het baanverloop met vele stijgingen en dalingen. De heuvels
rondom het circuit zitten op de racedag altijd vol, autosport leeft
hier enorm, zegt Tom Coronel, die altijd graag in Brno is. De stad
heeft een bepaalde sfeer en biedt tal van uitgaansmogelijkheden met
goede restaurants en leuke adressen waar je daarna nog wat kunt
drinken. Bovendien rijden we meestal in Brno in de zomer, wanneer het
er best prettig is.
Foto: FIA WTCC
Dat was ook ditmaal het geval. Hoewel er op vrijdag nog wat regenwolken
boven het circuit hingen, was het op zaterdag en vooral zondag zonnig
en zomers warm. Op zaterdagochtend kwam Tom Coronel voor het eerst in
actie op het 5,403 kilometer lange circuit tijdens de eerste vrije
training. Daarin reed hij een tijd van 2:12,675 minuten, waarmee hij de
sessie als 14e afsloot. In de tweede vrije training richtte Coronel
zich op het uitproberen van een andere afstellingsvariant in
vergelijking met de eerste sessie, maar door een verkeerde bandenkeuze
leverde dat niet het gewenste resultaat op: met zijn tijd van 2:13,896
minuten was Coronel slechts 19e. Het team had niet de banden gemonteerd
die we eigenlijk gekozen hadden, maar op zich functioneerde de
verandering wel goed, dus voor de kwalificatie heb ik wel een goed
gevoel, meldde Coronel.
Foto: SEAT Nederland
Inderdaad kwam hij in de kwalificatie sterk voor de dag: in de eerste
heat reed hij de achtste tijd, waarmee hij mocht deelnemen aan de
tweede heat voor de snelste tien rijders. Daarin reed hij met 2:11,528
minuten de zevende tijd. Dit was echt top, straalde hij na afloop
tevreden. En dat op een circuit waarop wij met onze voorwielaangedreven
SEAT Leon TDI eigenlijk een beetje in het nadeel zijn. Wel was het
opmerkelijk hoe sterk de omstandigheden op de baan veranderden.
Vanmorgen was het tussen de eerste en de tweede vrije training al heel
anders, en nu was er zelfs tussen de eerste en de tweede
kwalificatieheat sprake van een flinke verandering, hoewel daar maar
vijf minuten tussen zaten. Normaal gesproken is de tweede heat altijd
sneller, maar nu waren de tijden in de eerste heat beter. Nou ja, hoe
dan ook, hoofdzaak is dat het resultaat goed is.
Foto: FIA WTCC
Ook in de warm-up reed Coronel de zevende tijd, 2:12,161 minuten. Dat
stemt optimistisch voor de race, zei hij. In de eerste wedstrijd bleef
zijn inzet echter onbeloond: al in de eerste ronde werd hij van
achteren aangereden door een concurrent, waarna hij in de grindbak
belandde en de race voor hem ten einde was. Hier baal ik echt van. Ik
kreeg een zwieper en kon niks meer doen, zei hij zichtbaar
teleurgesteld. Na een snelle reparatie door het team kon Coronel voor
de tweede race van achteraan de grid starten. Hij kwam bijzonder goed
weg en kwam na de eerste ronde al als dertiende door. Uiteindelijk
sloot hij de race als tiende af. Vooral mijn start was werelds, maar
dat was wel het enige positieve van dit weekeinde, waarin ik duidelijk
meer had verwacht. Maar ja, meer dan de tiende plaats zat er gewoon
niet in.
Na vier evenementen in zes weken volgt voor de teams en coureurs in het
WTCC nu een zomerpauze van bijna vijf weken tot aan de volgende races,
die op 5 september worden gehouden op het circuit van Oschersleben in
Duitsland. Voor Tom Coronel betekent dat echter niet, dat hij tot die
tijd stil zit: Er is genoeg te doen in mijn bedrijf en bovendien heb ik
op 22 augustus nog een 1000-kilometer-race met Spyker voor de Le Mans
Series op de Hungaroring. En dan gaan we er in Oschersleben weer vol
tegenaan met de SEAT!
Tom Coronel