Persbericht gemeente Amersfoort - donderdag 22 juli 2010
Amersfoort dé ideale plek om werken en wonen te combineren
Zo wil Amersfoort zich de komende jaren verder profileren: als stad maar ook met de regio. De combinatie van een aantrekkelijke woonstad met veel voorzieningen en voldoende werk- en carrièremogelijkheden is een ijzersterke troef die de Stichting Citymarkering Amersfoort in handen heeft om stad en regio beter op de kaart te zetten.
Op 1 augustus is de stichting Citymarketing Amersfoort een feit. Daarbinnen bundelen gemeente, ondernemers, bedrijven, horeca en culturele instellingen hun krachten om de sterke kanten van stad en regio onder ieders aandacht te brengen. Dat gezamenlijk optrekken gebeurt In de praktijk uiteraard nu ook al, zoals Amersfoort zomertijd illustreert. Een stichting maakt het makkelijker om gezamenlijk verplichtingen aan te gaan van bij voorbeeld financiële aard.
Eenduidige marketing en communicatie, niet alleen naar buiten maar ook naar de eigen inwoners, bedrijven en instellingen, verhoogt de effectiviteit van alle inspanningen om Amersfoort aantrekkelijk te houden als plek om je te vestigen.
De stichting Citymarkering Amersfoort heeft de opdracht om dit, samen met de vele partners in en buiten de regio, verder uit te werken en te realiseren.
Een uitnodigend vestigingsbeleid
Een groene en veilige leefomgeving, ook met het oog op het opvoeden van kinderen: dat is wat jonge, hoogopgeleide tweeverdieners belangrijk vinden. De ideale woonplaats biedt daarnaast goede voorzieningen om gezin en werk te combineren in een duurzame omgeving. Maar ook bereikbaarheid, een passend woningaanbod, een aantrekkelijk, gezellig stadscentrum en goed onderwijs zijn belangrijk. En dat heeft de Amersfoortse regio volop te bieden. Ook voor bedrijven is het een prima plek om zich te vestigen: centraal gelegen, goed bereikbaar en met een bevolking die aanzienlijk jonger is dan gemiddeld, veel hoger is opgeleid dan gemiddeld en met een hoge arbeidsparticipatie.
Vrijetijds economie en zakelijk toerisme
De regio Amersfoort beschikt over een ruim en gevarieerd aanbod aan hotels, vergadercentra, catering en ontspanning. Op dit moment is al 1 op de 17 banen direct of indirect het gevolg van zakelijk toerisme. Door de variatie aan mogelijkheden beter voor het voetlicht te brengen is verdere groei te verwachten. Ook hebben Amersfoort en de regio veel te bieden op het gebied van vrijetijdsbesteding.
Stichting Citymarketing Amersfoort
Nadat de gemeenteraad in juni positief reageerde, besloot het college tot oprichting van de stichting. Het bestuur wordt gevormd door vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de overheid samen. De burgemeester van Amersfoort is voorzitter, wat het belang duidelijk maakt dat de gemeente aan citymarketing hecht. De provincie moet nog toestemming geven maar dat is vooral een formaliteit. Als citymarketeer timmert Dennis Sille al enkele jaren aan de weg; de vele initiatieven die daaruit voortkwamen zullen vanaf 1 augustus onder verantwoordelijkheid van de stichting Citymarketing Amersfoort worden ontplooid.
Noot voor redacties
Noot voor de redactie,
Gemeente Amersfoort
Gemeente Amersfoort