Arnhem, 29 juli 2010
Cito denkt ook aan de kleintjes
Educatieve methode Piramide voldoet ruimschoots aan nieuwe wet
Op 1 augustus 2010 wordt de Wet OKE (Ontwikkelingskansen door Kwaliteit
en Educatie) ingevoerd. De wet stelt dat kinderdagverblijven en
peuterspeelzalen werken met een erkend programma voor Voor- en
Vroegschoolse Educatie. Doel is om voor jonge kinderen in
peuterspeelzalen en kinderopvang een veilige, stimulerende omgeving te
creëren, waarin medewerkers in staat zijn tijdig risico's op
achterstanden te signaleren en die effectief aan te pakken. De
educatieve methode Piramide van Cito voldoet ruimschoots aan de Wet
OKE. Piramide geeft elk jong kind de kans om zich optimaal te
ontwikkelen.
Spelenderwijs ontwikkelen
Kinderen ontdekken de wereld spelenderwijs. Bij de activiteiten van
Piramide ligt het initiatief in eerste instantie bij de kinderen. Waar
nodig begeleiden pedagogisch medewerkers en leidsters bij het spelen en
leren. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele, motorische en
cognitieve ontwikkeling. Deze ontwikkelingsgebieden komen bij de
Piramide-methode in samenhang aan bod. Zo leren kinderen prettig om te
gaan met elkaar en plezier te hebben in het spel. `Ons
kinderdagverblijf heeft gekozen voor Piramide, omdat het brede aanbod
voor de kinderen ons erg aansprak. Sommige leidsters hadden het beeld
dat het `schools' was. Als je je erin verdiept, zie je dat dat helemaal
niet klopt', verklaart Janette Dijk van kinderopvang Meander in
Veendam.
Houvast door Piramide-materiaal
Piramide is opgebouwd rondom projecten. Die gaan over vertrouwde
dingen, zoals mensen, lente en verkeer. In de projectboeken staan
activiteiten, toepassingen, ideeën, spelletjes en liedjes. Passend bij
de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Typerend voor het werken
met Piramide-projecten is de opbouw in vier stappen: Oriënteren,
Demonstreren, Verbreden en Verdiepen. Van `eenvoudig' naar `moeilijk'.
Of in de termen van Piramide: van `nabijheid' naar `afstand'. Dichtbij
beginnen is belangrijk voor de veiligheid van de kinderen: wat nabij
is, is vertrouwd. Vanuit het bekende en vertrouwde wordt stap voor stap
meer afstand genomen. Deze opbouw sluit aan bij de manier waarop
kinderen leren.
Goede start in basisonderwijs
Piramide geeft kinderen een goede start in het basisonderwijs. Het
loopt door vanaf het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal tot in groep
3. Hierdoor ontstaat een doorgaande lijn en krijgt elke jong kind de
kans zich optimaal te ontwikkelen. Om de ontwikkeling van een kind te
volgen is het belangrijk goed te observeren. Wat voor gedrag vertoont
het kind? Welke resultaten leveren het spelen en leren op? Met het
volgsysteem van Cito kunnen de voorschoolse voorzieningen de
vooruitgang van ieder kind in kaart brengen. Zo wordt tijdig ontdekt of
kinderen extra hulp nodig hebben en waar bijsturing nodig is.
Meer informatie
Cito