Consumentenbond
30 juli 2010
Europese Commissie onderzoekt overstappen bank
De Europese Commissie (EC) roept consumenten op om via een vragenlijst
hun ervaringen met het overstappen van bank kenbaar te maken. De regels
hiervoor werden in 2008 voor heel Europa vastgelegd, de banken in
Nederland introduceerden al in 2004 hun overstapservice. De EC wil nu
graag weten hoe het overstappen van bank consumenten vergaat.
In januari 2010 publiceerde de Consumentenbond een onderzoek naar de
overstapservice in Nederland. De service werd hierin met een dikke 7
beoordeeld. Aan de bekendheid van de service blijkt nog wel veel te
verbeteren. De helft van de overstappers die geen gebruik van de
service maakten, deden dit omdat ze niet of veel te laat van deze
dienstverlening hoorden.
Maandelijkse rapportage
De Consumentenbond rapporteert maandelijks op haar website wat
consumenten per bank betalen voor welke dienstverlening. Consumenten
die niet tevreden zijn over de bereikbaarheid, de dienstverlening of de
kosten die hun bank rekent, kunnen overwegen van bank te veranderen. De
overstapservice kan hen daarbij helpen.