Gemeente Binnenmaas
Wmo-cliënten in Binnenmaas tevreden over voorzieningen
Inwoners van Binnenmaas die gebruik maken van een Wmo-voorziening (Wet
maatschappelijke ondersteuning) zijn daar voor het overgrote deel
tevreden over. Dat blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat
onlangs is uitgevoerd door SGBO, het onderzoeksbureau van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.
De gemeente is verplicht elk jaar zon onderzoek te laten uitvoeren. In
Binnenmaas is het enquêteformulier naar ongeveer 800 Wmo-cliënten
gestuurd, waarvan bijna de helft binnen de gestelde inzendtermijn heeft
gereageerd. Het gemeentebestuur bedankt alle cliënten die de moeite
hebben genomen het formulier in te vullen.
De meeste mensen die een Wmo-voorziening hebben, zijn ouder dan 75 jaar
(57%). De top-drie van deze voorzieningen is hulp bij het huishouden,
woningaanpassing/ woonvoorziening en tegemoetkoming in vervoerskosten.
Het onderzoek toont de rapportcijfers die de gemeente heeft gekregen
van de deelnemers aan het onderzoek. Er is reden tot tevredenheid, al
zullen er ongetwijfeld ook dingen beter kunnen. Zo scoort de gemeente
een 7,4 voor de manier waarop de aanvraagprocedure voor een
voorziening/hulpmiddel is geregeld en een 7,9 voor de hulp in het
huishouden. Dit is een gemiddeld cijfer. Van de zorgaanbieders scoort
Agathos het hoogste cijfer: 8,2, op de voet gevolgd door Trivalent met
een 7,9.
De mensen die mee hebben gedaan aan de enquête zijn het minst tevreden
over de vervanging bij ziekte en vakantie. Het lukt de zorgaanbieders
niet altijd dit goed te regelen. Meer dan 95% van de mensen is tevreden
of zeer tevreden over de medewerkers die de hulp bij het huishouden
leveren. Het gaat daarbij onder meer om de kwaliteit van het
schoonmaakwerk en de manier waarop de cliënten worden benaderd.
Hulpmiddelen
Een belangrijk onderdeel van de Wmo is Hulpmiddelen. Dat zijn
bijvoorbeeld drempelaanpassingen, een traplift of een aanbouw aan de
woning. Over de kwaliteit van de aanpassing is 94% (zeer) tevreden en
93% is (zeer) tevreden over de dienstverlening van de leverancier.
Praktisch hetzelfde beeld geven de cijfers voor woonvoorzieningen als
een douche- of toiletstoel. Van de cliënten die een
verhuiskostenvergoeding hebben gekregen is 91 % (zeer) tevreden over de
hoogte van de vergoeding.
Iets minder tevreden zijn de cliënten over rolstoelen en scootmobiels,
dit percentage blijft net onder de 90. Tevreden tot zeer tevreden over
de kwaliteit van deze vervoermiddelen is 87 respectievelijk 88 %. 9%
van de geënquêteerden is zeer ontevreden over de keuzemogelijkheid van
de rolstoel of de scootmobiel.
Het rapportcijfer voor de hulpmiddelen in het algemeen is een 7,4.
Meedoen
In de Wmo is meedoen een belangrijk begrip. Door ondersteuning en het
gebruik van hulpmiddelen kan meedoen en zelfstandig blijven een stuk
gemakkelijker zijn. Uit het onderzoek blijkt dat 68% van de mensen
aangeeft dat de ondersteuning of het hulpmiddel er redelijk tot zeer
veel aan bijdraagt dat zij zelfstandig kunnen blijven wonen en dat 81%
vindt dat zij daardoor redelijk tot zeer veel kunnen blijven deelnemen
aan de maatschappij. Daar tegenover staat dat ongeveer 10% van de
mensen vindt dat die steun of dat hulpmiddel er niets aan bijdraagt.
Meer weten over het onderzoek?
Het voert te ver om in deze rubriek het hele onderzoek te bespreken.
Als u er meer over wilt weten, kunt u een exemplaar van het rapport
opvragen of contact opnemen met mevrouw P. I. van der Bijl, tel. 078
633 45 54, e-mail pauline.van.der.bijl@binnenmaas.nl.