Ingezonden persbericht

Vakantiepark De Betteld op weg naar de tiende innovatie

ZELHEM - Vakantiepark en conferentiecentrum De Betteld in Zelhem ontving van de Recron en HTC-advies een innovatie award. Er werden innovatie onderscheidingen uitgereikt en de Betteld viel hierbij in de prijzen. De Betteld is gestart als een soort "kamperen bij de boer" in 1972 en is uitgegroeid tot een volwaardig, groot park en voerde zo'n tien innovatieve ideeën door, waarvan deze zomer er drie nieuwe worden uitgevoerd.

Het is allemaal in 1972 begonnen toen Bertus en Annie Hobelman het roer omgooiden. Het idee om de boerderij om te turnen van de agrarische sector naar de recreatie komt van de huidige beheerder. Op zo'n twaalf jarige leeftijd werd de vraag gesteld door pa: "zou je later wel boer willen worden?". Het antwoord was resoluut "nee", met de tip erbij: "pa, waarom maak je er geen camping van?" Dat was het eerste innovatieve idee van eigenaar / directeur Gerhard Hobelman op zeer jonge leeftijd.

Oprichters Bertus en Annie Hobelman starten op zeer originele wijze als een camping met een specifiek thema. Ze richten zich op de christelijke nichemarkt en scoorden meteen sterk. Er werd iets geboden dat een bepaalde doelgroep sterk aantrok en wat grote waardering oogstte. In 1979 overleed Bertus en de zoons Marten en Gerhard zetten het bedrijf voort. Eind 2007 gooide broer Marten het roer om en laatste tweeëneenhalf jaar runt Gerhard het bedrijf alleen.

Met de nodige boerenslimheid werden regelmatig oplossingen bedacht om zaken op een vernieuwende manier aan te pakken. Zo werd er in de jaren tachtig een verrijdbaar dak geconstrueerd van 400 vierkante meter om zowel een binnenbad als een buitenbad te kunnen aanbieden, afhankelijk van de weerssituatie.

In 1997 werd er een kegeltent ontwikkeld voor jubileumvieringen als een grote teepee waarin ruim 2000 gasten konden zitten. Op het technisch principe is octrooi verleend en er werd een TV-uitzending uitgezonden vanuit de tent. De tent met octrooi werd na het seizoen verkocht.

In 2002 groeide de camping naar het niveau van seizoenmatige camping naar vakantiepark en conferentiecentrum. In één jaar werd het volgende gerealiseerd: een groei van 12 naar 22 hectare, het plaatsen van 50 bungalows, het plaatsen van een jeugdherberg met 150 bedden met nieuwe horeca, het plaatsen van een programmahal van 2400 vierkante meter met o.a. bijna 2000 zitplaatsen, start uitgraven van een eigen recreatieplas van 5 hectare. De Betteld voert nu drie maanden per jaar een eigen programma en heeft verder nagenoeg elk weekend een conferentie, soms wel met ruim 1000 deelnemers.

Door deze groei kwamen er steeds meer partners die zich verbonden aan De Betteld. Denk hierbij aan een centrum voor zending, aan een bijbelschool, aan kinderkampen, etc. het wordt ale bloem met allemaal blaadjes.

Qua programma worden er ook steeds weer nieuwe zaken ontwikkeld. Denk hierbij aan een samenwerking met Martin en Karin Koornstra voor het kinderprogramma en het jeugdconcept genaamd "Royal Adventure". Dit laatste is een prachtig compleet pakket met verblijf, catering en programma. Er waren nu in het eerste jaar al vaak 50 a 60 deelnemers. Voor de jeugd is er o.a. ook een talentenjacht genaamd "Talent voor de Koning". Hiervan ligt sinds juni de eerst echte studio CD onder het Ecovata label in de winkels.

Dit seizoen is ook begonnen met de koppeling met media. In eerste instantie heeft Dhr Hobelman het initiatief genomen om een christelijke media alliantie op te richten genaamd, "Nederland 7". Hiervoor is 15 januari 2010 een convenant getekend door de oprichters. Doel is meer evangelie in de media in NL. Nu, in de zomer worden vijf programma's dmv videostream openbaar gemaakt via "Real Power TV". De verwachting is dat er een vorm van Betteld.TV ontstaat.

Op 22 oktober van dit jaar start er een compleet nieuw initiatief genaamd "European House of Prayer & worship". Dit is een soort 21e eeuws klooster waar mensen naar toe kunnen komen om op zoek te gaan naar God en vooral om te bidden. Door de start van dit project, wordt op dit moment de Europese markt benaderd. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van onder andere twee websites die nu gebouwd worden. De eerste verbindt allemaal gebedsevenementen en heet www.globalprayerevents.com voor het tweede initiatief is contact gezocht met 8 andere christelijke campings in Europa en wordt er nu binnen een soort coöperatieve Europese marketing samengewerkt. Dit start in de herfst van 2010. Tot slot wordt de wereldwijde backpacker scene benaderd via de bestaande bookingssites.

Er staat ook al een innovatie voor 2011 op het programma. Er wordt al een jaar gepraat met een zorginstelling om het Betteld recreatieconcept te koppelen aan een zorginstelling. Hiervoor worden in 2011 nieuwe chalets neergezet die volledig voldoen aan de eisen van het ITS-symbool.



Ingezonden persbericht