Wessanen NV
Wessanen: Resultaten tweede kwartaal 2010 29 juli 2010
Wessanen rapporteert verbeterd onderliggend bedrijfsresultaat en hogere WPA
Belangrijkste ontwikkelingen tweede kwartaal 2010
· De omzet kwam ongewijzigd uit op EUR 193,7 miljoen, in lijn met het tweede kwartaal vorig jaar
· Het verbeterde bedrijfsresultaat (EBIT) kwam uit op EUR 9,4 miljoen (Kw2 2009: EUR (4,8) miljoen)
· Het nettoresultaat bedroeg EUR 6,6 miljoen; Winst per aandeel (WPA) op EUR 0,08
· De omzet van Wessanen Europe bedroeg EUR 131,0 miljoen (0,6% autonome groei)
· Piet Hein Merckens begon per 1 juni als CEO
· Strategische initiatieven (zoals merkenharmonisering en centrale inkoop) liggen op schema
· Voor het tweede halfjaar van 2010 verwacht Wessanen dat het bedrijfsresultaat rond break-
evenniveau uitkomt
Geconsolideerde kerncijfers tweede kwartaal 2010
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Kw2 2010 Kw2 2009 wijz. in % H1 2010 H1 2009 wijz. in %
Omzet ' 193,7 193,8 (0,1)% 366,3 362,3 1,1%
Autonome omzetontwikkeling 1, 2 (3,4)% (0,2)%
EBITDA ' 12,9 8,1 56,2% 22,7 10,0 >100%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 1 9,4 (4,8) 15,8 (5,7)
EBIT-marge (als % van de omzet) 1 4,9% (2,5)% 4,3% (1,6)%
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten, 0,5 (29,3) (5,0) (29,6)
na belasting
Nettoresultaat, toekomend aan aandeelhouders van 6,6 (84,6) 1,8 (87,9)
Wessanen
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten ' 18,0 6,5 >100% 3,7 2,0 85%
Nettoschuld 63,1 203,7
Winst per aandeel (in euro's) (Wessanen totaal) 0,08 (1,25) 0,03 (1,30)
Gemiddeld aantal uitstaande aandelen (x 1.000) 74.466 67.605 73.151 67.609
' Uit voortgezette bedrijfsactiviteiten ² Inclusief correcties voor valuta-effecten, acquisities en handelsdagen (index Q2-09: 100%)

Toelichting CEO
Piet Hein Merckens, CEO van Wessanen, licht toe: "Sinds ik in april bij Wessanen aan de slag ben gegaan,
heb ik mezelf vertrouwd gemaakt met onze bedrijfsactiviteiten, onze merken en onze mensen. Ik heb onze
vestigingen in Europa bezocht, leveranciers en klanten ontmoet en talrijke winkels bezocht. Ik zie de
eerste tekenen dat onze strategie vorm krijgt, getuige de implementatie van initiatieven zoals de
harmonisering van onze merken en de centralisering van de inkoopfunctie. Wessanen heeft duidelijk

sterke punten, maar we zullen onze focus moeten aanscherpen voortgang moeten maken met het
standaardiseren van onze processen en het inzetten van best practices.

Het onderliggende resultaat in het tweede kwartaal was bevredigend en de focus lag onverminderd op
reclame- en promotionele activiteiten ter ondersteuning en verdere versterking van onze merken. SAP is
met succes geïntroduceerd bij onze Franse activiteiten gericht op supermarkten en er is duidelijke
voortgang geboekt met het centraliseren van de inkoopfunctie. Bovendien blijft de merkbekendheid van
Beckers toenemen en wist ABC te profiteren van verdere productiviteitswinst. We blijven investeren in
verbetering van onze capaciteiten en de algehele kwaliteit van de organisatie.

Zoals benadrukt in de strategische update van afgelopen januari, is 2010 een `jaar van investeringen'
gericht op versterking en consolidatie van de kernactiviteiten. We blijven investeren in marketing en
promotie alsook in ons verkoopapparaat teneinde de ontwikkeling en groei van onze merken te stimuleren.
Daarnaast blijven we werken aan centralisering van de inkoopfunctie, aan de ontwikkeling van
winkelformules voor het natuurvoedingskanaal, aan de verdere uitrol van SAP en de introductie van ons
merk Bjorg in Italië. Aangezien deze investeringen niet meteen tot hogere verkopen en marges zullen
leiden, zal onze winstgevendheid in het tweede halfjaar van 2010 enigszins achterblijven. Wij verwachten
echter dat deze initiatieven vruchten zullen afwerpen vanaf 2011.

Ofschoon ik nog maar kort deel uitmaak van Wessanen, ben ik diep onder de indruk van de gedrevenheid
van management en medewerkers en van hun stellige overtuiging dat het bedrijf een belangrijke rol kan
spelen in de Europese biologische markt. Ik deel hun enthousiasme en ik ben ervan overtuigd dat we op
de juiste koers liggen."

Prioriteiten boekjaar 2010
· Wessanen Europe: versterking van de kernactiviteiten via centrale inkoop, strategische samenwerking
met leveranciers, stroomlijning van merken en producten en hogere marketing- en ICT-uitgaven
· Frozen Foods: revitalisering van het merk Beckers, innovatie en onverminderde aandacht voor de
productiekosten
· ABC: afronding van de herinrichting van de bedrijfsprocessen, kostenverlagingen, verbetering van
distributie en innovatie, met de intentie het bedrijf in 2011 af te stoten
· PANOS Brands: wordt naar verwachting in de loop van 2010 gedesinvesteerd

Vooruitzichten boekjaar 2010
Voor de tweede helft van 2010 verwacht Wessanen dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat zal uitkomen
rond break-evenniveau. Het bedrijfsresultaat van Wessanen Europe in het tweede halfjaar zal naar
verwachting lager uitvallen dan het genormaliseerde resultaat vorig jaar, waarbij vooral het derde kwartaal
zal worden beïnvloed door hogere uitgaven aan marketing, sales en ICT. Zoals aangegeven verwacht ABC
voor 2010 een bedrijfsresultaat te realiseren boven break-evenniveau, waarbij het vierde kwartaal het
zwakste zal zijn als gevolg van seizoensinvloeden. De niet-gealloceerde kosten zullen naar verwachting
stijgen als gevolg van het transitieproces dat de onderneming ondergaat.

Zoals in H1 2010 verwachten we voor de tweede jaarhelft een lagere belastingdruk dan de normale 30-
35%. De investeringen zullen rond het niveau van de afschrijvingen en amortisatie ten bedrage van EUR
15 miljoen uitkomen.

Financieel overzicht
In het tweede kwartaal van 2010 kwam de omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten nagenoeg ongewijzigd
uit op EUR 193,7 miljoen, inclusief een positief valuta-effect van 1,5% (een sterker Brits pond en US
dollar) en een acquisitie-effect van 1,3%. De autonome groei bedroeg (3,4)%; een hogere omzet bij
Wessanen Europe werd teniet gedaan door een lagere gerapporteerde omzet bij ABC en, in mindere mate,
bij Frozen Foods.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) bedroeg EUR 9,4 miljoen, een sterke stijging vergeleken met het verlies van
EUR 4,8 miljoen afgelopen jaar. De netto financieringskosten bedroegen EUR (1,7) miljoen (Kw2 2009:
EUR (6,2) miljoen) en de winstbelasting bedroeg in totaal EUR (1,4) miljoen. De effectieve belastingdruk
kwam relatief laag uit op 18,0% als gevolg van de waardering van fiscale verliezen uit het verleden.

De winst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten, na belasting, bedroeg EUR 0,5 miljoen. Dit betreft PANOS
Brands, waarvoor het desinvesteringsproces volgens plan verloopt. Het nettoresultaat toekomend aan
aandeelhouders van Wessanen bedroeg EUR 6,6 miljoen (Kw2 2009: EUR (84,6) miljoen).

De operationele kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (ná rente en belasting) bedroeg EUR 18,0
miljoen (Kw2 2009: EUR 6,5 miljoen) en werd positief beïnvloed door een belastingteruggaaf vanwege
compensabele verliezen uit het verleden, deels gecompenseerd door een seizoensmatig hoger werkapitaal,
voornamelijk bij ABC.

De nettoschuld daalde naar EUR 63,1 miljoen (Kw1 2010: EUR 66,2 miljoen) als gevolg van de
toegenomen operationele kasstroom, grotendeels geneutraliseerd door investeringen, de acquisitie van
Kroon en de afwikkeling van een renteswap begin april. De nettoschuld kwam per 30 juni uit op 1,6x
EBITDAE (Kw1 2010: 2,0x).

Overzicht per segment
Totale omzet Totaal bedrijfsresultaat (EBIT)
x EUR miljoen, tenzij anders Kw2 2010 Kw2 2009 wijziging in autonome Kw2 2010 % van Kw2 2009 wijziging in
vermeld % groei (%) omzet %
Wessanen Europe 131,0 126,1 3,8% 0,6% 7,0 5,4% 8,2 (13,5)%
Frozen Foods 30,7 31,5 (2,7)% (1,7)% 2,0 6,6% 2,2 (8,6)%
ABC 32,0 36,2 (11,4)% (18,7)% 3,5 10,9% (13,0)
Niet-gealloceerd - - - - (3,1) - (2,2)
Wessanen 193,7 193,8 (0,1)% (3,4)% 9,4 4,9% (4,8)