Ministerie van Defensie
Basis gelegd voor technische school Tarin Kowt
29 juli 2010, 16.32 uur
De eerste steen van de nieuwe school voor
technisch beroepsonderwijs is maandag door Khoday Rahim, waarnemend
gouverneur van Uruzgan, en Jennes de Mol, Civiel Vertegenwoordiger van
Task Force Uruzgan, gelegd. Op de school worden straks studenten
opgeleid tot onder meer timmerman, automonteur, electricien of
loodgieter. Het is de bedoeling dat de school volgende zomer de eerste
studenten verwelkomt.
"Dit is een historisch moment voor de provincie, want met deze school
krijgen we de vaklui die Uruzgan zo hard nodig heeft" sprak Rahim
tijdens de eerste steenlegging. De afgelopen jaren is steeds
duidelijker geworden dat in Afghanistan en vooral in Uruzgan een
ernstig gebrek is aan geschoolde arbeidskrachten.
Modern en traditioneel
Het schoolontwerp combineert moderne inzichten met traditionele
Afghaanse concepten en materialen, zoals een vernuftig natuurlijk
ventilatiesysteem om het gebouw te koelen en extra dikke muren van
lokale lemen bakstenen om extreme temperaturen buiten te houden. Het
schoolgebouw is daarmee meteen een voorbeeld voor de mensen die er
straks worden opgeleid.
Wanneer de lagere technische school af is, kunnen er per jaar 500
leerlingen opgeleid worden tot automonteur, tractormonteur, timmerman,
elektricien, loodgieter, lasser of metselaar. De meeste studenten zijn
geslaagd voor hun middelbare school, maar er is ook een speciaal
opleidingsprogramma voor leerlingen die hun middelbare school niet
hebben afgemaakt.
De school krijgt alle noodzakelijke faciliteiten zoals een hoofdgebouw,
een administratieafdeling, een bibliotheek, een generator, een
watertoren en sanitaire voorzieningen. Er is bovendien een apart
gedeelte ingericht voor vrouwelijke studenten. Zo worden ook zij in de
gelegenheid gesteld een beroepsopleiding te volgen.
Kwaliteitsverbetering
Civiel vertegenwoordiger poseert samen met de gouverneur van Uruzgan
voor het bord van de aannemer. Foto: ministerie van Defensie
Volgens Jennes de Mol is een investering in de school een indirecte
investering in de economie van Uruzgan en een directe verbetering van
de bouwsector. Op dit moment zijn er in Uruzgan geen technische
beroepsopleidingen. De kwaliteit van het geleverde werk is daarom vaak
laag en de technische beroepssector zwak.
Nederland financiert de bouw en de Duitse ontwikkelingsorganisatie GTZ
voert samen met de Australische Mentoring Task Force de bouw uit. Er
wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lokale Afghaanse aannemers.
Het Afghaanse ministerie van Onderwijs is ook nauw bij het project
betrokken.