Social media angsten en gedragscodes in opmars

29/07/2010 11:42

Adrenaline B.V.

Steeds meer bedrijven worstelen met de 'negatieve' gevolgen en effecten van social media.

Er is angst.


- dat imago en merk geschaad worden door negatieve uitlatingen


- om de controle kwijt te raken zodat bedrijfsgevoelige informatie op straat komt te liggen


- dat de tijd van de werkgever verkwist wordt


- dat social media een luchtbel is en investeringen erin dus risicovol zijn

Die angsten zijn begrijpelijk. Zo is social media is een containerbegrip. Platvormen die hieronder vallen zijn: Twitter, Facebook, Hyves, Blogging services, interactieve fora, My Space, You Tube. In Brazilië wordt Orkut veel gebruikt en in China Douban en Neocha. Naarmate meer en meer mensen en bedrijven wereldwijd gebruik gaan maken van social media wordt het steeds moeilijker om door het bos nog de bomen te zien.

Het is in het belang van veel nieuwe bedrijven social media te hypen, maar dat is niets nieuws.

Dit gebeurde ook al in de tijden van de 'dot-com bubble'. Veel van deze bedrijven werken vaak zonder enig statistisch besef en kennis van de economie van het internet waardoor beloofde resultaten vaak uitblijven of geld verkwist wordt.

Cloud-computing, 3D en mobiele apps zijn andere tendensen waar bedrijven, consumenten en organisaties op dit moment mee belaagd worden. Allen claimen ze de toekomst te zijn en in staat om een revolutie te ontketenen. Stuk voor stuk bekeken zijn er genoeg argumenten te bedenken waarop je die statements kan bagatelliseren.

Veel kan inderdaad als hype omschreven worden, maar al deze tendensen en innovaties bij elkaar echter vormen de infrastructuur voor de genetwerkte samenleving waar we ons stapje voor stapje maar steeds sneller naar toe bewegen.

Laten we niet vergeten dat radio er 38 jaar over deed om tot 50 miljoen gebruikers te komen terwijl internet dat in 4 jaar deed. Facebook wist in 1 jaar tijd zelfs 200 miljoen gebruikers aan zich te binden! Nog nooit in de geschiedenis van de mensheid waren er meer aantallen van een enkel apparaat in omloop als de mobiele telefoon.

De nieuwe generaties maken geen verschil meer tussen on of offline zijn. Zij zijn immers altijd verbonden en staan permanent met iedereen in contact.

In dat kader komen andere vragen en twijfels omtrent social media ook in een ander daglicht te staan. Een bekende is 'what is the return on investment?'. wie afstand neemt van discussies als 'is cloud-computing, mobiele technologie, 3D, social media nou een hype of bubbel' ja of nee en al deze innovaties in een groter perspectief plaatst zal inzien dat geld verdienen met social media nu nog vaak indirect gaat. Als onderdeel van een groter geheel.

We staan nog steeds aan de vooravond van wat er allemaal mogelijk is en social media is nog jong maar de digitale samenleving is een feit. Op termijn zal dit onvermijdelijk in opgaande lijn andere manieren van communiceren, consumeren, leren, produceren en zakendoen teweegbrengen.

Op dit moment beleven we een transitiefase waarin niet elk bedrijf blij is met de invloed die sociale media hebben. Het intensieve gebruik van social media past vaak nog niet in traditionele bedrijfspolitiek en business modellen. Grote kansen blijven daardoor onbenut.

De grootste probleemveroorzaker op dit moment is misschien nog wel Twitter, omdat die ook meer en meer van invloed is op interne bedrijfscommunicatie en relaties. Vergaderingen en presentaties worden in toenemende mate hinderlijk geïnterrumpeerd door het gebruik van Twitter en gevoelige bedrijfsinformatie vind vaker zijn weg naar buiten. Social media wordt hierdoor steeds vaker gezien als een ongewenste 'deur naar buiten' die dichtgesmeten zou moeten worden.

Online Adrenaline's answer! - De Adrenaline social media code

Unique selling points (USP)


1) Maatwerk

Online Adrenaline ontwikkelt gedragscodes op maat voor bedrijven en merken (brands). Dit houdt in dat wanneer we een gedragscode ontwikkelen we rekening houden met de specifieke gewoontes, cultuur, merkidentiteit, doel en probleemstellingen van elk bedrijf.


2) Do's & dont's via voorlichting en bewustwording

Het is niet effectief om als bedrijf simpelweg een lijst van verboden op te leggen. Dit is belerend en wordt vaak niet gerespecteerd. Verbieden heeft weinig zin, omdat er altijd wel een manier is om je te verbinden met sociale media platformen. Met een beetje pech worden dit soort dingen daarnaast vaak als protest vrolijk verder 'getweet'.

Het is beter om aan een collectieve bewustwording te werken. Een proces op gang brengen waardoor werknemers zich niet alleen bewust worden van de gevaren voor de baas maar vooral voor die van henzelf!

Bijvoorbeeld:


- Facebook en Hyves 'inbox messages' blijven ALTIJD op de server staan, ook nadat je ze delete!


- De 'terms and conditions' van Facebook maakt Facebook eigenaar van ALLE door jou gegenereerde content. Praat dus nooit via social media over: medische en/of persoonlijke kwesties, wachtwoorden, credit cardinfo en dergelijke.


3) Kansen!

Veel internet gedragscodes worden opgesteld door bedrijven en organisaties die geen enkele ervaring hebben met social media. Laat staan dat ze erin gespecialiseerd zijn. Dat is alsof je een bakker of slager een procesverbaal op laat maken.

De focus van social media gedragscodes zou niet alleen op het negatieve aspect ervan moeten liggen maar meer op de kansen! Door angst en gebrek aan kennis omtrent de mogelijkheden dreigen de kansen over het hoofd gezien te worden.

Denk bijvoorbeeld aan een interne 'ranking top 40' van werknemers die Tweets en status updates hebben verspreid die maand waar het bedrijf POSITIEF in belicht werd. Of een bonus voor de werknemer met de meest nuttige tweet/statusupdate van die maand.


4) Campagnes

In dat daglicht zijn er tal van creatieve modellen en concepten te verzinnen waarin organisaties social media aanwenden om positieve awareness te creëren.

Dit doen we door te denken vanuit de organisatie. Hoe kunnen we vanuit de merkidentiteit meerwaarde en relevantie creëren voor de doelgroep? Hierbij wordt vaak gestreefd naar concepten met een knipoog of glimlach omdat dit vaak beter ontvangen en gedeeld (sharing) wordt door een groot publiek.

Het doel van dit soort campagnes is het positief domineren van een target topic of conversatie. Ook al bestaan er relatief veel negatieve reacties en posts over een organisatie... in plaats van water naar de zee brengen, creëren we een nieuwe zee waardoor het vuile water niet meer zichtbaar is.





http://www.online-adrenaline.nl