Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


'Door cliënten bekeken' boekt successen

28 juli 2010

De ontwikkeling van het kwaliteitstraject `Door Cliënten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) verloopt voortvarend. Dat blijkt uit een aantal recente berichten. Zo verlengt zorgverzekeraar AGIS het contract voor het traject Eerstelijnszorgcentra `Door Cliënten Bekeken'. Voor Agis is `Door Cliënten Bekeken' een wezenlijk onderdeel in haar beleid om de kwaliteit van dienstverlening aan haar verzekerden in gezondheidscentra voortdurend te verbeteren.

Apothekersketen Kring baseert de verkiezing `Kring-apotheek van het jaar' mede op klantgerichtheid zoals gemeten in het traject `Apotheken Door Cliënten Bekeken'. En ook de paramedici zijn met het kwaliteitstraject begonnen; diverse oefentherapeuten zijn inmiddels gestart met `Oefentherapeuten Door Cliënten Bekeken'.

Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft 'Door Cliënten Bekeken' zich inmiddels gevestigd als het traject voor kwaliteitsverbetering vanuit het perspectief van de patiënt. Bijna negenhonderd apothekers en meer dan honderd gezondheidscentra hebben inmiddels het certificaat behaald. De methode brengt de dialoog tussen cliënten en zorgverleners tot stand. Wat vindt de patiënt van de zorg die geleverd wordt? Hoe beoordeelt hij de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van een zorgverlener? Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en workshops krijgen zorgverleners in kaart hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen.

`Apotheken Door Cliënten Bekeken' wordt door veel apothekers zelfs meerdere keren doorlopen, wat betekent dat er een continue proces gaande is van kwaliteitsverbetering vanuit patiëntperspectief. Honderdzeventig van de negenhonderd deelnemende apotheken doorlopen het traject voor de tweede keer, en drieëntwintig apotheken zelfs voor de derde keer. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau ARGO van de Rijksuniversiteit Groningen dat de methodiek faciliteert.

Ook het aantal gezondheidscentra dat zich met het traject `Eerstelijnscentra Door Cliënten Bekeken' wil verbeteren op basis van de ervaringen van hun cliënten neemt snel toe. Na een pilot in 2007 met vier centra neemt inmiddels ruim de helft van alle Nederlandse centra deel. Dit betekent dat ruim 12.000 ervaringen van individuele patiënten met de methode zijn verzameld en dat 700 patiënten hebben deelgenomen aan een panel. Er wordt momenteel gewerkt aan een doorontwikkeling van de methodiek voor gezondheidscentra. Vragenlijsten worden geactualiseerd, het online meten van resultaten wordt mogelijk en er komt een nieuwe module speciaal voor chronische zorg. Bij deze module ligt het accent op de gemeenschappelijke onderwerpen van de chronische zorg voor diabetes, cardiovasculair risicomanagement en COPD.

Dankzij de kwaliteitstrajecten hebben inmiddels meer dan duizend deelnemende zorgverleners in kaart gekregen wat goed gaat in hun praktijk en wat beter kan. Op basis van de verzamelde patiëntervaringen konden zorgverleners aan de slag met bijvoorbeeld het verbeteren van de privacy aan de balie, het terugdringen van de wachttijden en het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid.