Overbetuwe brengt Kwaliteitshandvest uit
28 juli 2010
Gemeente Overbetuwe brengt dit jaar een Kwaliteitshandvest uit. Hierin
staan de beloftes die de gemeente doet aan haar inwoners op het gebied
van dienstverlening. Voor de meest voorkomende producten en diensten
zijn servicenormen bepaald over bijvoorbeeld de afhandelingstermijn.
Het kwaliteitshandvest bevat ook een compensatieregeling. Het
kwaliteitshandvest past in het proces van de gemeente om haar
dienstverlening verder te verbeteren.
Compensatie
Als de gemeente zich niet houdt aan de servicenormen die genoemd worden
in het kwaliteitshandvest, kan de klant compensatie verwachten. De
compensatie verschilt per situatie: wordt de wachttijd bij de balie
overschreden, dan mag de klant uitleg en een kopje koffie of thee
verwachten. Komt de gemeente een afhandelingstermijn niet na en wordt
hier niet tijdig melding van gemaakt, dan ontvangt hij of zij een
VVV-cadeaubon.
Procedure
Het college van B&W heeft op 27 juli het kwaliteitshandvest
vastgesteld. Op 7 september wordt de gemeenteraad geïnformeerd.
Vervolgens wordt het kwaliteitshandvest in september eerst goed onder
de aandacht gebracht van de medewerkers van de gemeente. Het wordt
beschikbaar gesteld in de vorm van een boekje en op intranet. In een
bijeenkomst wordt dieper ingegaan op de inhoud en de gedachte erachter.
Daarna zijn de inwoners aan de beurt. Via publicaties en de website
worden de inwoners geïnformeerd over het kwaliteitshandvest. Tevens
zijn exemplaren verkrijgbaar aan de balie.
De inhoud van het kwaliteitshandvest zal steeds verder uitgebreid
worden. Waar mogelijk worden servicenormen ook aangescherpt om de klant
beter en sneller van dienst te zijn. Daarnaast is er aandacht voor de
meetbaarheid van de prestaties op de servicenormen.
Gemeente Overbetuwe