Rijkswaterstaat kan doorgaan met verbreding A50 tussen Valburg en
Grijsoord
Den Haag, 28 juli 2010 - De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State heeft zo goed als alle bezwaren tegen het Tracébesluit A50
Valburg-Grijsoord van de minister van Verkeer en Waterstaat en de
minister van VROM ongegrond verklaard. Dat blijkt uit een uitspraak van
de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag (28 juli 2010). De zaak was
aangespannen door de stichting A50dB, de Gelderse Milieufederatie en
een groot aantal inwoners uit Renkum. Tegen de uitspraak van Raad van
State is geen hoger beroep mogelijk.
Het tracébesluit maakt het mogelijk om rijksweg A50 tussen het
knooppunt Valburg en het knooppunt Grijsoord te verbreden van twee naar
drie rijstroken in beide richtingen. De stichting was vooral bang voor
meer geluidsoverlast als gevolg van de verbreding. Zo zou de
geluidsbelasting op een aantal woningen langs het tracé hoger zijn dan
waarvan de ministers in hun besluit zijn uitgegaan. De stichting
vreesde verder voor een verslechtering van de luchtkwaliteit. Ook vond
zij dat de minister van verkeerde verkeersprognoses is uitgegaan.
Volgens de Gelderse milieufederatie wordt de extra rijstroken deels
aangelegd in het beschermde natuurgebied 'De Veluwe'. Verder tast de
verbrede A50 het natuurgebied aan, vooral als gevolg van verlichting op
en langs de rijbaan, aldus de milieuorganisatie. Naar het oordeel van
de Raad van State treffen de bezwaren geen doel, met uitzondering van
het bezwaar over de geluidsbelasting bij drie woningen langs het
tracé. Omdat uit nader onderzoek van de ministers is gebleken dat de
geluidsbelasting op deze woningen hoger is dan aanvankelijk werd
gedacht, moeten de ministers het tracébesluit alleen op dit punt
aanpassen. Dit hoeft geen gevolgen te hebben voor de werkzaamheden aan
de A50.
Volgens Rijkswaterstaat is de verbreding van de A50 nodig om het
verkeer tussen het knooppunt Valburg en het knooppunt Grijsoord straks
beter en veiliger te laten doorstromen. De extra rijstroken worden
zoveel mogelijk aan de buitenzijde van de bestaande rijbanen aangelegd.
Om geluidsoverlast van de verbrede A50 te verminderen, wordt de rijbaan
voorzien van stiller asfalt en worden er extra geluidsschermen
geplaatst. Een nieuw ecoduct moet de Doorwerthse heide met de
Wolfhezerheide verbinden. Volgens planning is deze wegverbreding in het
tweede kwartaal van 2011 klaar.
LJ Nummer
BN2663
Zie het origineel
Bron: Centrale redactie rechtspraak.nl
Datum actualiteit: 28 juli 2010 Naar boven
Gerechtelijke organisatie