Ingezonden persbericht
ONDANKS ECONOMISCHE TEGENWIND STIJGING IN FONDSENWERVING STICHTING PINK RIBBON
Maar liefst 5,7 miljoen euro aan donaties in 2009
Bussum, 27 juli 2010 - Elk jaar krijgen tussen de 13.000 en 14.000 vrouwen en circa 100 mannen in Nederland de diagnose borstkanker. Ruim zeven jaar zet Stichting Pink Ribbon zich in om deze aantallen te verminderen, vroege diagnose te bevorderen en de zorg voor patiënten en hun naasten te verbeteren. 2009 was voor Stichting Pink Ribbon een zeer succesvol jaar. Er werd een recordaantal acties en evenementen georganiseerd met als doel de Stichting te ondersteunen bij het vragen van aandacht voor borstkanker. De resultaten hiervan waren substantieel hoger dan in voorgaande jaren. Stichting Pink Ribbon werd in 2009 toegelaten tot de Sponsor Bingo Loterij, er is een overeenkomst gesloten met KWF Kankerbestrijding én het CBF Keurmerk voor Goede Doelen werd toegekend. Een kroon op het werk van deze bijzondere Stichting!
Recordbedrag donaties
In 2009 ontving Stichting Pink Ribbon maar liefst ¤ 5,7 milljoen aan donaties, ¤ 2,2 miljoen meer dan in 2008. Het aantal actiees dat bedrijven voor Stichting Pink Ribbon organiseerden steeg van 35 in 2008 naar 65 in 2009. Bij deze acties wordt minimaal 10% van de (bruto)verkoopprijs van een product gedoneerd aan de Stichting. Dit leverde ruim ¤ 2,5 miljoen op! Ook waren er veel succesvolle evenementen, zoals de 60K Walk van 'A Sister's Hope'. Deze grote evenementen schonken de Stichting bijna ¤ 1,5 miljoen en daarnaast bestaan er ook de kleinere, maar zeer succesvolle initiatieven van particulieren en bedrijven. De opbrengsten van Stichting Pink Ribbon komen ten goede aan voorlichting op het gebied van borstkanker en financiering van psychosociale projecten en wetenschappelijk onderzoek op het gebied van borstkanker. Daarnaast financiert Stichting Pink Ribbon ook innovatief wetenschappelijk onderzoek op het gebied van preventie, vroege diagnose en lange termijn effecten van borstkanker.
Successen in 2009
Het jaar 2009 kende meer hoogtepunten:
- Sanoma Uitgevers heeft de 6e editie van het Pink Ribbon Magazine uitgegeven in een oplage van ruim 100.000 exemplaren. 100% van de opbrengst van het Pink Ribbon Magazine komt ten goede aan de Stichting;
- Het Pink Ribbon Magazine werd succesvol ondersteund met de campagne 'twee vriendinnen';
- Het aantal verkooppunten van Pink Ribbon producten nam in groten getale toe;
- Er werden maar liefst 200.000 Pink Ribbon geluksarmbanden verkocht;
- Pink Ribbon ging een meerjarige samenwerking aan met diverse organisatoren van sportieve evenementen;
- Ambassadeur Quinty Trustfull was ook in 2009 weer nauw betrokken bij Stichting Pink Ribbon;
- Maar liefst 70 enthousiaste vrijwilligers zetten zich in voor de Stichting.
Onderzoek, psychosociale projecten en voorlichting
In 2009 heeft Stichting Pink Ribbon een aantal wetenschappelijk onderzoeken van het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis, UMC, Erasmus MC en UMC kunnen financieren. Daarnaast kregen negen academische ziekenhuizen financiering voor een periode van drie jaar ter verbetering van hun psychosociale zorg aan borstkankerpatiënten. Tot slot werd er ruim ¤ 450.0000,- besteed aan voorlichting, zowel door de Stichting zelf als door anderen. 'Ook dit jaar zullen wij weer zoveel mogelijk fondsen werven ten behoeve wetenschappelijk onderzoek, psychosociale projecten en voorlichting. Ons doel blijft om het aantal borstkankerpatiënten te verminderen, de zorg voor patiënten en hun naasten te verbeteren en een vroege diagnose te bevorderen. Fondsenwerving, doelbestedingen en een goede relatie met stakeholders blijven onze belangrijkste speerpunten', aldus Ida van Belle, directeur van Stichting Pink Ribbon.
Meer informatie over Stichting Pink Ribbon is te vinden op www.pinkribbon.nl.
Noot voor de redactie (