'Neem Zevenaarse zorgen rond derde treinspoor weg'
Dinsdag 27 juli 2010, 16:27u - Ineke van Gent
GroenLinks wil dat vervoersminister Eurlings laat meten hoeveel geluid,
trillingen en (diesel)stankoverlast de Betuwelijn geeft rond Zevenaar.
Even ten oosten van deze Gelderse stad, waar de Betuwelijn aansluit op
het bestaande treinspoor, wordt mogelijk een derde spoor aangelegd.
GroenLinks vindt het relevant om te kijken of omwonenden net zoveel
bescherming tegen overlast genieten als ten tijde van de MER-procedure
over de Betuweroute werd berekend. "De ervaring leert dat de
werkelijkheid nog wel eens verschilt van het papier", zegt
GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent.
De gemeente Zevenaar liet in een brief aan demissionair minister
Eurlings weten dat bedrijven en burgers van Zevenaar zich opnieuw
bedreigd voelen door de bouwplannen. Van Gent: "Ik kan me dat déjà vu
gevoel goed voorstellen. De Betuwelijn zorgde voor een jarenlange
bouwput. Mensen zien bovendien geen afname van het aantal
goederentreinen over het bestaande spoor dwars door hun gemeente."
GroenLinks is er niet op tegen dat het derde spoor wordt aangelegd.
Maar omwonenden moeten zich wel beschermd weten tegen overlast. "De
minister kan hun zorgen wegnemen door de werkelijke situatie te laten
meten. En door te beloven dat de overlast hoe dan ook binnen de normen
blijft, ook als dat wat extra's zou kosten", aldus Van Gent
Vragen van het Kamerlid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van
Verkeer en Waterstaat over het derde spoor bij Zevenaar:
1. Kent u de brief van 17 juni 2010 van het college van B&W van de
gemeente Zevenaar over de aanleg van het derde spoor ten oosten van
Zevenaar?
2. Kunt u een bandbreedte aangeven van het moment waarop u verwacht
dat met de aanleg van het derde spoor begonnen wordt? Zo nee, waar
hangt dat moment dan precies vanaf?
3. Deelt u de zorgen van de gemeente Zevenaar dat na de aanleg van de
Betuwelijn bedrijven en burgers zich opnieuw bedreigd zullen
voelen, temeer daar die lijn op diverse plekken nog steeds voor
overlast zorgt in de vorm van geluid, trillingen en (diesel)stank?
Zo ja, welke consequenties trekt u daaruit? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u bereid om, zoals de gemeente Zevenaar suggereert, zo spoedig
mogelijk metingen te laten doen langs het bovengrondse tracé van de
Betuwelijn (inclusief het `vergeten tracé waar deze aantakt op het
reguliere spoor), om deze te vergelijken met de uitkomsten van de
modelonderzoeken ten tijde van de MER-Betuweroute? Zo ja, wanneer
kunt u daarmee van start gaan? Zo nee, waarom niet?
5. Kunt u een exact beeld geven hoe het aantal goederentreinen over
het bestaande spoor door Zevenaar richting Duitsland zich heeft
ontwikkeld, sinds de ingebruikneming van de Betuwelijn?
6. Klopt het dat het derde spoor in zijn geheel past binnen de
geluidsschermen die al om het bestaande spoor staan en staat het
vast dat die geluidsschermen voldoende bescherming aan omwonenden
bieden om aan de wettelijke eisen te voldoen?
7. Klopt het dat het budget voor het derde spoor al vaststaat? Kunt u
garanderen dat dit budget toereikend is om aan de wettelijke
beschermingseisen te voldoen?
GroenLinks