Rijksoverheid
2010Z09411
Vragen van de leden Kuiken en Spekman (beiden PvdA) aan de ministers van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties en voor Wonen, Wijken en Integratie over het wegpesten van een homostel
uit hun huis. (Ingezonden 15 juni 2010)
1
Kent u het bericht "Homostel in Leidsche Rijn weggetreiterd"? 1)
Antwoord vraag 1:
Ja
2
Deelt u de mening dat homogeweld en intimidatie, maar ook woonoverlast in zijn algemeenheid,
strenger moet worden aangepakt? Zo ja, in hoeverre is het bestaande juridische instrumentarium
daarvoor afdoende? Zo nee, waarom niet?
3
Is het waar dat de gemeente Utrecht te weinig kan doen om de 'treiteraars' aan te pakken? Zo ja
waar ligt dat aan?
5
Wanneer komt de handreiking woonoverlast beschikbaar?
Antwoord vraag 2, vraag 3 en vraag 5:
Als er sprake is van geweldpleging is dit een strafbaar feit dat moet worden aangepakt door politie
en justitie. Woonoverlast en intimidatie nemen, zeker als het gaat om treiteren, niet per se de
vorm aan van strafbare feiten, maar kunnen wel diep ingrijpen in het dagelijks bestaan van
bewoners. Vanuit de verantwoordelijkheid van de burgemeester voor de openbare orde en
veiligheid en de rol van de gemeente als beheerder van de openbare ruimte en de leefbaarheid, ligt
er een taak voor de gemeente om de ontstane situatie aan te pakken.
Politie, justitie en de gemeente doen in de wijk Leidsche Rijn in Utrecht alles wat mogelijk is om
het pesten van het homostel aan te pakken. Het pesten vindt echter plaats in het geniep waardoor
het moeilijk is voldoende bewijs te verzamelen, er daders aan te koppelen en getuigen te vinden
die hier iets over willen/kunnen verklaren. Het is te betreuren dat het zo hoog is opgelopen dat de
gedupeerden zich genoodzaakt voelen te gaan verhuizen.
Het zojuist in de Eerste Kamer aangenomen Wetsvoorstel maatregelen bestrijding
voetbalvandalisme en ernstige overlast zal het instrumentarium voor de preventie van ernstige
overlast verder uitbreiden, onder andere door burgemeesters de mogelijkheid te geven een
langerdurend gebieds9 of groepsverbod op te leggen. Gemeenten geven aan geen behoefte te
hebben aan meer bevoegdheden en instrumenten om overlast aan te pakken.
Om gemeenten te informeren over de mogelijkheden die zij tot hun beschikking hebben om
woonoverlast aan te pakken, is de handreiking "Aanpak woonoverlast en verloedering" begin juli
naar alle gemeenten gestuurd. Het instrumentarium loopt uiteen van niet9juridische instrumenten
zoals buurtbemiddeling tot vergaande bevoegdheden als uithuisplaatsing en onteigening.
De handreiking, die is opgesteld door de VROM9Inspectie in opdracht van de ministeries van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Justitie en voor Wonen, Wijken en Integratie, is op
23 juni 2010 naar uw Kamer verstuurd.
4
Welke stappen heeft de gemeente ondernomen en welke aanvullende instrumenten kan de
gemeente Utrecht nog inzetten om de overlast aan te pakken?
Antwoord vraag 4:
De burgemeester van Utrecht heeft mij geïnformeerd over de maatregelen die genomen zijn. Om
een volledig beeld van de problematiek te krijgen zijn er verschillende huisbezoeken afgelegd bij de
gedupeerden, zowel door de gemeente als door de politie. De politie heeft een onderzoek ingesteld
naar de daders van de vernielingen. Dit onderzoek loopt nog. De wijkagent heeft met een aantal
ouders van jongeren gesproken die vermoedelijk betrokken waren bij het naroepen. De locatie is
opgenomen in de rondes van de straatcoaches, die sinds februari 2010 in de wijk actief zijn. Ook
het jongerenwerk en het opbouwwerk zijn actief in de buurt.
Naast het voortzetten van de opsporing worden door de gemeente Utrecht meerdere vervolgacties
ondernomen. De welzijnsstichting gaat extra kinderwerk in de buurt inzetten, omdat kinderen uit
de buurt veel gebruik maken van de openbare ruimte achter en naast het huis van de gedupeerden
en er klachten zijn van overlast. Ook wordt een buurtpreventieproject mogelijk gemaakt waarbij
ouders uit de wijk de straat op gaan om jongeren aan te spreken op overlastgevend gedrag. Voor
de woonomgeving van de gedupeerden wordt een buurtaanpak opgesteld. De woningcorporatie
wordt hier bij betrokken. In de wijk worden ieder jaar jongerengroepen in beeld gebracht. Er zijn
aanwijzingen dat enkele jongeren in een jeugdgroep zich schuldig maken aan het schelden en
andere overlast veroorzaken. Deze groep krijgt in de aanpak de eerste prioriteit. Het
Veiligheidshuis is, in samenwerking met de gemeente, een gebiedsgerichte aanpak gestart. Voor
de gedupeerden is er een vaste contactpersoon van zowel de gemeente als de politie. Er is
regelmatig contact met de gedupeerden. Indien nodig wordt een huisbezoek bij hen afgelegd.
1) www.rtvutrecht.nl, 13 juni 2010
---- --