Duurzame koffieboeren zien afzet met 35 procent stijgen
27/07/2010 11:00
UTZ CERTIFIED Foundation
Amsterdam, 27 juli - In de eerste helft van dit jaar zijn er 35 procent meer duurzame kopjes koffie gedronken dan in dezelfde periode vorige jaar. Dat blijkt uit de koffieverkoopcijfers van duurzaamheidsprogramma UTZ CERTIFIED Good Inside. Door deze stijging verbeteren de werkomstandigheden en concurrentiepositie van UTZ CERTIFIED koffieboeren overal ter wereld. De boeren worden door UTZ gestimuleerd en opgeleid in het sociaal, economisch en milieutechnisch verbeteren van hun werkwijze. Hierdoor stijgt de kwaliteit van de koffie en krijgen de boeren een sterkere onderhandelingspositie.
UTZ CERTIFIED zag de verkoop van de door haar gecertificeerde koffie eind juni oplopen tot 59 miljoen kilo. Dat is 16 miljoen kilo koffie meer dan over dezelfde periode vorig jaar werd afgezet.
Brazilië levert meeste maatschappelijk verantwoorde koffie
Van alle door UTZ gecertificeerde koffie is 34 procent, bijna 20 miljoen kilo, afkomstig uit Brazilië. Hiermee is Brazilië de grootste bron van maatschappelijk verantwoorde koffie binnen het duurzaamheidprogramma. De tweede plaats wordt ingenomen door Vietnam, dat ruim 13 miljoen kilo, oftewel 22 procent van de koffie levert. Honduras, Colombia en Guatemala staan respectievelijk op de derde, vierde en vijfde plek.
Top vijf productielanden met totaal verkochte duurzame koffie in miljoen kilo van januari tot en met juni 2010:
1. Brazilië 19,9
2. Vietnam 13,0
3. Honduras 11,5
4. Colombia 3,3
5. Guatemala 2,9
Eerste gecertificeerde cacao stroomt markt in
Naast koffieboeren worden ook cacaoboeren door UTZ CERTIFIED opgeleid tot professionele en verantwoorde ondernemers. De boeren in Ivoorkust bleken in de eerste zes maanden van 2010 met 11,8 miljoen kilo duurzame cacao de grootste producenten te zijn. De eerste producten met deze cacao, onder meer van FrieslandCampina, Baronie, Heinz, Albert Heijn en Mars, stromen gedurende dit hele jaar de markt in.
Belangrijke stap naar volledig duurzame theemarkt is gezet
Ook voor theeboeren zijn er binnen het duurzaamheidprogramma van UTZ CERTIFIED belangrijke stappen gezet. Zo wordt voor één van de meest populaire theesoorten van Nederland, de Engelse Melange van Pickwick, uitsluitend thee gebruikt die door UTZ gecertificeerd is. Pickwick koopt hiervoor, via moederbedrijf Sara Lee, 2 miljoen kilo duurzame thee in. Dat is een derde van het totale inkoopvolume thee van Sara Lee in Europa. De certificering van de Engelse Melange van Pickwick vormt een belangrijke eerste stap naar een volledige verduurzaming van de theemarkt.
Over UTZ CERTIFIED
UTZ CERTIFIED Good Inside is een marktgeoriënteerd duurzaamheidsprogramma en is een van de grootste certificeerders van duurzaam geproduceerde koffie. Daarnaast heeft UTZ CERTIFIED duurzaamheidsprogramma's ontwikkeld voor cacao en thee. Tevens levert UTZ CERTIFIED het traceerbaarheidssysteem voor duurzame palmolie. UTZ CERTIFIED stimuleert boeren bij het doorvoeren van sociale, economische en milieutechnische verbeteringen. Voorbeelden hiervan zijn een duurzamer gebruik van de grond, het weren van milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen en het naleven van arbeidswetgeving. Zo groeien de boeren uit tot professionele en verantwoorde ondernemers en ontstaan duurzame en agrarische productieketens. De industrie neemt op haar beurt verantwoordelijkheid door het inkopen van producten die duurzaam zijn verbouwd. Consumenten kunnen blijven genieten van hun favoriete merken met de zekerheid dat die voldoen aan hun eisen ten aanzien van zorg voor mens en milieu. Voor meer informatie: www.utzcertified.org.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.utzcertified.org/
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie.