Amazon.com maakt stijging verkoopcijfer tweede kwartaal met 41% tot $6,57 miljard bekend

SEATTLE--(BUSINESS WIRE)-- 20100726 --

Amazon.com, Inc. (NASDAQ:AMZN) heeft vandaag de financiële resultaten bekendgemaakt voor het tweede kwartaal, dat eindigde op 30 juni 2010.

De bedrijfscashflow was $2,56 miljard voor de TTM, vergeleken met $1,88 miljard voor de TTM eindigend op 30 juni 2009. De vrije cashflow steeg met 29% tot $1,99 miljard voor de TTM, vergeleken met $1,54 miljard voor de TTM eindigend op 30 juni 2009.

De uitstaande gewone aandelen plus de aandelen die ten grondslag liggen aan de op aandelen gebaseerde toewijzingen bedroegen in totaal 465 miljoen op 30 juni 2010, vergeleken met 451 miljoen een jaar geleden.

De netto-verkopen stegen met 41% tot $6,57 miljard in het tweede kwartaal, vergeleken met $4,65 miljard in het tweede kwartaal 2009. Exclusief de $48 miljoen ongunstige impact van jaar-tot-jaar veranderingen in wisselkoersen gedurende het kwartaal, zouden de netto-verkopen met 42% zijn gestegen vergeleken met het tweede kwartaal 2009.

De bedrijfsinkomsten stegen met 71% to $270 miljoen in het tweede kwartaal, vergeleken met $159 miljoen in het tweede kwartaal 2009. De ongunstige impact van jaar-tot-jaar veranderingen in wisselkoersen gedurende gehele kwartaal op de bedrijfsinkomsten was $10 miljoen. In het tweede kwartaal 2009 werden de bedrijfsinkomsten negatief beïnvloed door een gerechtelijke schikking ten bedrage van $51 miljoen.

De netto-inkomsten stegen met 45% tot $207 miljoen in het tweede kwartaal, of $0,45 per verwaterd aandeel, vergeleken met netto-inkomsten van $142 miljoen, of $0,32 per verwaterd aandeel, in het tweede kwartaal 2009.

“We zien een snelle groei bij Kindle, Amazon Web Services, derdenverkopen, en retail. We worden ook gestimuleerd door wat we zien op het gebied van mobiel. De afgelopen twaalf maanden hebben klanten over de hele wereld voor meer dan $1 miljard aan producten bij Amazon besteld via een mobiel apparaat,” aldus Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com. “Het marktleidende mobiele apparaat van vandaag de dag is de smartphone, maar we zijn verrast door de mogelijkheden van de nieuwe categorie draadloze tablet-computers. In de loop van de tijd zouden tablet-computers een belangrijke aanvullende drijvende kracht voor ons bedrijf kunnen worden.”

Hoogtepunten

  • Lezers reageren op Kindle’s vastberaden benadering van de leeservaring. De Kindle, die iets meer dan 300 gram weegt, kan urenlang comfortabel in één hand worden gehouden, beschikt over een e-ink display die zelfs in fel daglicht rustig is aan de ogen, heeft een batterijlevensduur van twee weken en heeft gratis draadloos 3G zonder maandelijkse kosten of jaarcontracten — en dat alles voor een prijs van $189.
  • Amazon.com verkoopt op dit moment meer Kindle-boeken dan hardcover uitgaven. De afgelopen drie maanden heeft Amazon.com op elke 100 verkochte hardcover uitgaven143 Kindle-boeken verkocht. De afgelopen maand heeft Amazon.com op elke 100 verkochte hardcover uitgaven 180 Kindle-boeken verkocht. Dit geldt voor Amazon.com’s gehele Amerikaanse boekenonderneming en omvat ook de verkoop van hardcore uitgaven waarvan geen Kindle-uitgave beschikbaar is. Gratis Kindle-boeken zijn niet meegerekend; in dat geval zouden de aantallen nog hoger zijn.
  • Amazon heeft de eerste zes maanden van 2010 meer dan drie maal zoveel Kindle-boeken verkocht als in de eerste zes maanden van 2009.
  • De meeste recente gegevens van de Association of American Publishers laten zien dat de verkoop van e-boeken in de maand mei met 163 procent is gestegen en over het gehele jaar, gerekend tot en met mei, met 207 procent. De verkoopcijfers van Kindle-boeken voor mei en het gehele jaar tot en met mei lagen zelfs nog hoger.
  • Op 6 juli heeft Hachette bekendgemaakt dat James Patterson tot die datum 1,14 miljoen e-boeken had verkocht, waarvan 867.881 Kindle-boeken.
  • Vijf schrijvers — Charlaine Harris, Stieg Larsson, Stephenie Meyer, James Patterson en Nora Roberts — hebben elk meer dan 500.000 Kindle-boeken verkocht.
  • Amazon.com blijft Kindle’s “Buy once, read everywhere” (eenmaal kopen, overal lezen) strategie uitbreiden met haar kwartaallancering van Kindle for Android. Net als alle Kindle-applicaties, bevat Kindle for Android Whispersync-technologie, dat uw laatste gelezen pagina, bookmarks, notities en markeringen automatisch synchroniseert met uw Kindle, Kindle DX, iPad, iPod touch, iPhone, Mac, PC, Blackberry en op Android gebaseerde apparaten.
  • Kindle biedt de grootste selectie van de meeste populaire boeken die mensen willen lezen. De Amerikaanse Kindle Store verkoopt nu meer dan 630.000 boeken, waaronder nieuwe uitgaven en 106 van de 110 New York Times bestsellers. Meer dan 510.000 van deze boeken kosten $9,99 of minder, waaronder 75 van de New York Times bestsellers. Daarnaast zijn er ruim 1,8 miljoen gratis copyrightvrije, boeken van voor 1923 verkrijgbaar om te lezen op Kindle.
  • De verkoop van het Noord-Amerikaanse segment, d.w.z. de locaties van het bedrijf in de VS en Canada, bedroeg $3,59 miljard, een stijging van 46% vanaf het tweede kwartaal van 2009.
  • De verkoop van het internationale segment, d.w.z. de locaties van het bedrijf in het VK, Duitsland, Japan, Frankrijk en China, bedroeg $2,98 miljard, een stijging van 35% vanaf het tweede kwartaal van 2009. De negatieve invloed van de jaar-op-jaar veranderingen in de wisselkoersen gedurende het kwartaal buiten beschouwing gelaten, is de verkoop gestegen met 38%.
  • De verkoop van Worldwide Media groeide met 18% tot $2,87 miljard.
  • De verkoop van Worldwide Electronics & Other General Merchandise groeide met 69% tot $3,49 miljard. De negatieve invloed van de jaar-op-jaar veranderingen in de wisselkoersen gedurende het kwartaal buiten beschouwing gelaten, is de verkoop gestegen met 70%.
  • Het bedrijf introduceerde Textbook buyback, een eenvoudig te gebruiken programma dat studenten helpt de kosten voor studieboeken te beperken door ze een hoge prijs te bieden voor hun gebruikte tekstboeken.
  • De websites Amazon.co.uk en Amazon.de lanceerden beide supermarkten die klanten gratis levering aanbieden op duizenden nieuwe producten van merken zoals Kraft, Nestlé, Mars, PepsiCo, Proctor & Gamble en Unilever.
  • Ondernemingen en ontwikkelaars in meer dan 190 landen profiteren van de Amazon Web Services (AWS). In de eerste zes maanden van 2010, bleef AWS geografisch gezien aanzienlijk uitbreiden met de lancering van de eerste Aziatisch-Pacifische regio in Singapore, maar ook met het uitbreiden van de aanvullende diensten, waaronder Amazon Virtual Private Cloud en Amazon Relational Database Service in de EU.
  • AWS kondigde een nieuwe opslagmogelijkheid aan binnen de Amazon Simple Storage Service (S3): Amazon S3 Reduced Redundancy Storage (RRS). Hiermee kunnen klanten hun kosten beperken door niet-kritieke, reproduceerbare gegevens op te slaan op lagere redundantieniveaus dan de standaardopslag van Amazon S3.
  • AWS introduceerde Cluster Compute Instances, een Amazon Elastic Compute Cloud (EC2) type instance die speciaal is aangepast voor high-performance computing.

Financiële ondersteuning

De volgende forward-looking statements geven de verwachtingen van Amazon.com per 22 juli 2010 weer. Onze resultaten zijn inherent onvoorspelbaar en kunnen aanzienlijk worden beïnvloed door een groot aantal factoren, zoals schommelingen in de wisselkoersen van vreemde valuta, veranderingen in wereldwijde economische omstandigheden en consumentenbestedingen, gebeurtenissen in de wereld, de mate van groei van internet en online commerce en de verschillende hieronder aangegeven factoren.

Leidraad derde kwartaal 2010

  • De netto-verkopen zullen naar verwachting tussen de $6.900 miljard en $7.625 miljard liggen of stijgen tussen 27% en 40% vergeleken met het derde kwartaal 2009.
  • De bedrijfsinkomsten zullen naar verwachting liggen tussen de $210 miljoen en $310 miljoen, of tussen de 16% daling en 24% groei vergeleken met het derde kwartaal 2009.
  • Deze leidraad omvat circa $130 miljoen voor op aandelen gebaseerde vergoeding en amortisatie van immateriële activa, en neemt ondermeer aan dat geen aanvullende bedrijfsaankopen of investeringen hebben plaatsgevonden en dat er geen verdere herzieningen zijn van op aandelen gebaseerde vergoedingschattingen.

Vandaag zal live via webcast een conference call worden gehouden om 14.00 uur PT/17.00 uur ET en deze zal gedurende minimaal drie maanden te beluisteren blijven op www.amazon.com/ir. Deze call bevat forward-looking statements en andere belangrijke informatie betreffende de financiële en de bedrijfsresultaten van het bedrijf.

Deze forward-looking statements zijn inherent moeilijk te voorspellen. Daadwerkelijke resultaten kunnen om allerlei redenen aanzienlijk verschillen, waaronder, naast de hierboven besproken factoren, het bedrag dat Amazon.com investeert in nieuwe zakelijke mogelijkheden en de timing van die investeringen, de mix van aan de klanten verkochte producten, de mix van netto-verkopen afgeleid van producten zoals vergeleken met diensten, de mate waarin wij inkomstenbelasting verschuldigd zijn, concurrentie, beheer van groei, mogelijke schommelingen in de bedrijfsresultaten, internationale groei en expansie, de uitkomsten van gerechtelijke procedures en claims, fulfillmentcenter-optimalisatie, risico’s van voorraadbeheer, seizoensinvloeden, de mate waarin het bedrijf handelsovereenkomsten aangaat, handhaaft en ontwikkelt, aankopen en strategische transacties en risico’s van fulfillment-doorvoer en productiviteit. Andere risico’s en onzekerheden zijn ondermeer risico’s die gerelateerd zijn aan nieuwe producten, diensten en technologieën, systeemonderbrekingen, overheidsregels en belasting, betalingen en fraude. Bovendien vergroot het huidige wereldwijde economische klimaat veel van deze risico’s. Meer informatie over factoren die invloed zouden kunnen hebben op de financiële resultaten van Amazon.com’s is te vinden in de door Amazon.com bij de Securities and Exchange Commission ingediende documenten, waaronder hun meest recente Jaarverslag op Formulier 10-K en daaropvolgende indieningen.

Over Amazon.com

Amazon.com, Inc., (NASDAQ: AMZN), een bedrijf in de Fortune 500-lijst dat in Seattle (VS) is gevestigd, begon in juli 1995 op het wereldwijde web en heeft tegenwoordigs ’s werelds grootste aanbod. Amazon.com, Inc. wil het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn waar klanten alles wat ze eventueel online willen kopen kunnen vinden en het bedrijf streeft er tevens naar haar klanten de laagst mogelijke prijzen te bieden. Amazon.com en andere verkopers bieden miljoenen unieke, nieuwe, opgeknapte en gebruikte artikelen in categorieën zoals boeken, films, muziek en games, digitale downloads, elektronica en computers, huis en tuin, speelgoed, kinderen en baby’s, kruidenierswaren, kleding, schoenen en sieraden, gezondheid en schoonheid, sport en buitenactiviteiten en auto- en industriële gereedschappen. Amazon Web Services biedt Amazon’s ontwikkelaarsklanten toegang tot infrastructuurdiensten via internet op basis van het eigen back-end technologieplatform van Amazon, dat ontwikkelaars kunnen gebruiken om vrijwel elke soort onderneming mogelijk te maken. Kindle en Kindle DX zijn de revolutionaire draagbare readers die draadloos boeken, tijdschriften, kranten, blogs en persoonlijke documenten downloaden in een scherpe, hoge-resolutie elektronische inktweergave die eruit ziet en leest als een echte krant. Kindle en Kindle DX gebruiken dezelfde 3G draadloze technologie als geavanceerde mobiele telefoons, dus hoeven kopers nooit op zoek te gaan naar een Wi-Fi hotspot. Kindle is het nummer 1 bestverkopende product van de miljoenen producten die Amazon verkoopt.

Amazon en de met haar gelieerde bedrijven exploiteren websites, waaronder www.amazon.com, www.amazon.co.uk, www.amazon.de, www.amazon.co.jp, www.amazon.fr, www.amazon.ca, and www.amazon.cn. Zoals hierin gebruikt, omvat “Amazon.com,” “wij,” “onze” en soortgelijke termen Amazon.com, Inc. en haar dochterbedrijven, tenzij de context anders aangeeft.

AMAZON.COM, INC.
Geconsolideerd overzicht van contante middelenstromen
(in miljoenen)
(niet-gecontroleerd)
         
 
 
Drie maanden eindigend op Zes maanden eindigend op Twaalf maanden eindigend op
30 juni, 30 juni, 30 juni,
2010 2009 2010 2009 2010 2009
 
CONTANTE MIDDELEN EN CONTANTE MIDDELEN- EQUIVALENTEN, BEGIN VAN PERIODE $ 1.844

 

$ 1.701 $ 3.444 $ 2.769 $ 1.936 $ 1.548
 
BEDRIJFSACTIVITEITEN:
Netto-inkomsten 207 142 505 319 1.088 663

Aanpassingen om de netto-inkomsten aan te laten sluiten op de netto-contante middelen uit bedrijfsactiviteiten:

Afschrijving van vaste activa, waaronder software voor intern gebruik en websiteontwikkeling, en andere amortisatie

129 84 249 171 456 323
Op aandelen gebaseerde vergoeding 111 85 196 152 386 300
Andere bedrijfskosten (inkomsten), netto 25 60 51 71 83 86
Verliezen (winsten) op verkopen van courante fondsen, netto - - - (2 ) (2 ) (1 )
Andere kosten (inkomsten), netto (22 ) (14 ) (27 ) (12 ) (31 ) (53 )
Uitgestelde inkomstenbelastingen (8 ) 6 (28 ) 7 49 30
Extra belastingen op voordelen uit op aandelen gebaseerde vergoeding (75 ) (20 ) (161 ) (70 ) (196 ) (122 )
Veranderingen in bedrijfsactiva en passiva:
Voorraden (141 ) (23 ) 180 84 (435 ) (261 )
Debiteuren, netto en andere (42 ) 16 412 183 (252 ) (149 )
Crediteuren (81 ) 56 (1.972 ) (1.073 ) 959 625
Te betalen kosten en andere 200 (6 ) (161 ) (128 ) 265 182
Aanvullingen op inkomsten waarvoor de tegenprestatie nog moet worden geleverd 161 207 349 413 990 696
Amortisatie van eerdere inkomsten waarvoor de tegenprestatie nog moet worden geleverd   (214 )   (125 )   (441 )   (232 )   (799 )   (441 )
Netto-contante middelen geleverd door (gebruikt bij) bedrijfsactiviteiten 250 468 (848 ) (117 ) 2.561 1.878
 
INVESTERINGSACTIVITEITEN:

Aankopen van vaste activa, waaronder software voor intern gebruik en websiteontwikkeling

(196 ) (78 ) (336 ) (133 ) (575 ) (336 )
Aankopen, na aftrek van contant verkregen, en andere (21 ) (19 ) (40 ) (35 ) (45 ) (129 )
Verkopen en vervallen van courante fondsen en andere investeringen 1.208 378 2.080 692 3.354 1.545
Aankopen van courante fondsen en andere investeringen   (1.466 )   (560 )   (2.721 )   (951 )   (5.661 )   (1.877 )
Netto-contante middelen geleverd door (gebruikt bij) investeringsactiviteiten (475 ) (279 ) (1.017 ) (427 ) (2.927 ) (797 )
 
FINANCIERINGSACTIVITEITEN:
Extra belastingvoordeel uit op aandelen gebaseerde vergoeding 75 20 161 70 196 122
Gewone aandelen teruggekocht - - - - - (100 )
Opbrengsten uit lange-termijn schuld en andere 5 2 67 6 133 44
Terugbetalingen van langetermijnschuld, kapitaal- lease, en financiële leaseverplichtingen   (37 )   (25 )   (98 )   (368 )   (186 )   (663 )
Netto-contante middelen geleverd door (gebruikt bij) financieringsactiviteiten 43 (3 ) 130 (292 ) 143 (597 )
 
Effect van vreemde valuta op contante middelen en contante middelen-equivalenten   (33 )   49     (80 )   3     (84 )   (96 )
Netto-stijging (daling) in contante middelen en contante middelen-equivalenten (215 ) 235 (1.815 ) (833 ) (307 ) 388
 
CONTANTE MIDDELEN EN AAN CONTANTE MIDDELEN GELIJKGESTELDE MIDDELEN, EINDE PERIODE $ 1.629   $ 1.936   $ 1.629   $ 1.936   $ 1.629   $ 1.936  
 
AANVULLENDE CASHFLOW INFORMATIE:
Contante middelen betaald voor rente $ 3 $ 2 $ 5 $ 28 $ 9 $ 43
Contanten betaald voor inkomstenbelastingen 43 23 46 34 60 64
Vaste activa verkregen onder financieringsverhuur 83 19 142 37 252 118
Vaste activa verkregen onder verhuur op maat 60 61 120 117 191 173
AMAZON.COM, INC.
Geconsolideerde winst- en verliesrekening
(in miljoenen, behalve per gegevens per aandeel)
(niet-gecontroleerd)
       
 
 
Drie maanden eindigend op Zes maanden eindigend op
30 juni, 30 juni,
2010 2009 2010 2009
 
Netto-verkopen $ 6.566 $ 4.651 $ 13.697 $ 9.541
 
Bedrijfskosten (1):
Verkoopkosten 4.957 3.518 10.458 7.260
Fulfillment 582 409 1.128 831
Marketing 211 129 412 257
Technologie en content 408 299 773 575
Algemeen en administratief 113 77 210 145
Andere bedrijfsuitgaven (inkomsten), netto (2)   25     60     51     71  
Totale bedrijfskosten   6.296     4.492     13.032     9.139  
 
Inkomsten uit activiteiten 270 159 665

 

402
 
Rente-inkomsten 12 8 23 20
Rente-uitgaven (9 ) (7 ) (16 ) (19 )
Andere inkomsten (uitgaven), netto   24     19     27     24  
Totale niet-bedrijfsinkomsten (uitgaven)   27     20     34     25  
 
Inkomsten vóór inkomstenbelastingen 297 179

 

699

 

427
 
Voorziening voor inkomstenbelastingen (88 ) (39 ) (189 ) (108 )
Vermogensmutatiemethode investeringsactiviteit, na aftrek van belastingen   (2 )   2     (5 )   -  
Netto-inkomsten $ 207   $ 142   $ 505   $ 319  
 
Basiswinst per aandeel $ 0,46   $ 0,33  

 

$ 1,13  

 

$ 0,74  
 
Verwaterde winst per aandeel $ 0,45   $ 0,32  

 

$ 1,11  

 

$ 0,73  
 
 
Gewogen gemiddelde aandelen gebruikt bij berekening van winst per aandeel:

 

 

Basis   447     431     446     430  
Verwaterd   455     440     455     438  
__________________________
(1) Omvat op aandelen gebaseerde vergoeding als volgt:
Fulfillment $ 24 $ 20 $ 42 $ 35
Marketing 7 5 12 9
Technologie en content 58 46 103 82
Algemeen en administratief 22 14 39 26
 
(2) KW2 2009 werd negatief beïnvloed door een gerechtelijke schikking ten bedrage van $51 miljoen
AMAZON.COM, INC.
Segmentinformatie
(in miljoenen)
(niet-gecontroleerd)
       
 
 
Drie maanden eindigend op Zes maanden eindigend op
30 juni, 30 juni,
2010 2009 2010 2009
Noord-Amerika
Netto-verkopen $ 3.590 $ 2.451 $ 7.370 $ 5.030
bedrijfskosten
Verkoopkosten 2.570 1.779 5.332 3.664
Direct segment bedrijfskosten (1)   820     547     1.565     1.091  
Segment bedrijfsinkomsten $ 200   $ 125   $ 473   $ 275  
 
Internationaal
Netto-verkopen $ 2.976 $ 2.200 $ 6.327 $ 4.511
Bedrijfskosten
Verkoopkosten 2.387 1.739 5.126 3.596
Direct segment bedrijfskosten (1)   383     282     762     565  
Segment bedrijfsinkomsten $ 206   $ 179   $ 439   $ 350  
 
Geconsolideerd
Netto-verkopen $ 6.566 $ 4.651 $ 13.697 $ 9.541
Bedrijfskosten
Verkoopkosten 4.957 3.518 10.458 7.260
Direct segment bedrijfskosten   1.203     829     2.327     1.656  
Segment bedrijfsinkomsten 406 304 912 625
Op aandelen gebaseerde vergoeding (111 ) (85 ) (196 ) (152 )
Andere bedrijfsinkomsten (uitgaven), netto (2)   (25 )   (60 )   (51 )   (71 )
Inkomsten uit activiteiten 270 159 665 402
Totaal niet-bedrijfsinkomsten (uitgaven), netto 27 20 34 25
Voorziening voor inkomstenbelastingen (88 ) (39 ) (189 ) (108 )
Vermogensmutatiemethode investeringsactiviteit, na aftrek van belastingen   (2 )   2     (5 )   -  
Netto-inkomsten $ 207   $ 142   $ 505   $ 319  
 
Segment hoogtepunten:
J/J netto-verkopen groei:
Noord-Amerika 46 % 13 % 47 % 17 %
Internationaal 35 16 40 16
Geconsolideerd 41 14 44 16
J/J segment bedrijfsinkomsten groei:
Noord-Amerika 61 % 30 % 72 % 22 %
Internationaal 15 20 25 27
Geconsolideerd 34 24 46 24
Netto-verkopen mix:
Noord-Amerika 55 % 53 % 54 % 53 %
Internationaal   45     47     46     47  
  100 %   100 %   100 %   100 %
__________________________

(1) Een belangrijke meerderheid van onze kosten voor "Technologie en content" wordt gemaakt in de Verenigde Staten en de meeste van deze kosten zijn toegewezen aan ons Noord-Amerika segment.

 
(2) KW2 2009 werd negatief beïnvloed door een gerechtelijke schikking ten bedrage van $51 miljoen.
AMAZON.COM, INC.
Aanvullend netto-verkopen informatie
(in miljoenen)
(niet-gecontroleerd)
       
 
 
Drie maanden eindigend op Zes maanden eindigend op
30 juni, 30 juni,
2010 2009 2010 2009
Noord-Amerika
Media $ 1.324 $ 1.148 $ 2.921 $ 2.454
Elektronica en andere algemene handelswaar 2.090 1.187 4.114 2.359
Andere   176     116     335     217  
Totaal Noord-Amerika $ 3.590   $ 2.451   $ 7.370   $ 5.030  
 
Internationaal
Media $ 1.550 $ 1.294 $ 3.383 $ 2.712
Elektronica en andere algemene handelswaar 1.399 882 2.887 1.756
andere   27     24     57     43  
Totaal Internationaal $ 2.976   $ 2.200   $ 6.327   $ 4.511  
 
Geconsolideerd
Media $ 2.874 $ 2.442 $ 6.304 $ 5.166
Elektronica en andere algemene handelswaar 3.489 2.069 7.001 4.115
Andere   203     140     392     260  
Totaal Geconsolideerd $ 6.566   $ 4.651   $ 13.697   $ 9.541  
 
J/J Netto-verkopen groei:
Noord-Amerika:
Media 15 % 0 % 19 % 4 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 76 29 74 35
Andere 52 16 54 12
Totaal Noord-Amerika 46 13 47 17
 
Internationaal:
Media 20 % 3 % 25 % 4 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 59 45 64 39
Andere 13 (8 ) 32 1
Totaal Internationaal 35 16 40 16
 
Geconsolideerd:
Media 18 % 1 % 22 % 4 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 69 35 70 37
Andere 45 11 51 10
Totaal Geconsolideerd 41 14 44 16
 
J/J Netto-verkopen groei exclusief effect van wisselkoersen:
Internationaal:
Media 21 % 12 % 22 % 15 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 63 60 62 55
Andere 18 10 31 22
Totaal internationaal 38 28 38 28
 
Geconsolideerd:
Media 18 % 7 % 20 % 10 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 70 41 69 44
Andere 46 15 50 13
Totaal geconsolideerd 42 20 42 22
 
Geconsolideerde netto-verkopen Mix:
Media 44 % 52 % 46 % 54 %
Elektronica en andere algemene handelswaar 53 45 51 43
Andere   3     3     3     3  
  100 %   100 %   100 %   100 %
AMAZON.COM, INC.
Geconsolideerde balans
(in miljoenen, behalve gegevens per aandeel)
     
 
 
30 juni, 31 december, 30 juni,
2010 2009 2009
ACTIVA (niet-gecontroleerd) (niet-gecontroleerd)
Vlottende activa:
Contante middelen en contante middelen-equivalenten $ 1.629 $ 3.444 $ 1.936
Courante fondsen 3.479 2.922 1.276
Voorraden 1.940 2.171 1.325
Debiteuren, netto en andere 805 988 584
Uitgestelde belastingen activa   265     272     183  
Totaal vlottende activa 8.118 9.797 5.304
Vaste activa, netto 1.704 1.290 981
Uitgestelde belastingen activa 29 18 118
Goodwill 1.229 1.234 451
Andere activa   1.317     1.474     821  
Totaal activa $ 12.397   $ 13.813   $ 7.675  
 
PASSIVA en EIGEN VERMOGEN
Vlottende passiva:
Crediteuren $ 3.545 $ 5.605 $ 2.508
Te betalen kosten en andere   1.705     1.759     1.128  
Totaal vlottende passiva 5.250 7.364 3.636
Lange-termijn schuld 132 109 109
Andere lange-termijn passiva 1.158 1.083 674
 
Verplichtingen en onvoorzien
 
Eigen vermogen:
Preferent aandelenkapitaal, $0,01 par-waarde:
Maatschappelijk kapitaal -- 500
Uitgegeven en uitstaande aandelen -- geen - - -
Gewone aandelen, $0,01 par-waarde:
Maatschappelijk kapitaal -- 5.000
Uitgegeven aandelen -- 464, 461 en 448
Uitstaande aandelen -- 448, 444 en 432 5 5 4
Ingekochte eigen aandelen, tegen kostprijs (600 ) (600 ) (600 )
Aanvullend gestort kapitaal 6.056 5.736 4.321
Geaccumuleerd ander aanzienlijk verlies (282 ) (56 ) (58 )
Ingehouden winst (geaccumuleerd tekort)   678     172     (411 )
Totaal eigen vermogen   5.857     5.257     3.256  
Totaal passiva en eigen vermogen $ 12.397   $ 13.813   $ 7.675  
AMAZON.COM, INC.
Aanvullende financiële informatie en statistische bedrijfsgegevens
(in miljoenen, behalve gegevens per aandeel)
(niet-gecontroleerd)
                         
            J/J %
KW2 2009   KW3 2009   KW4 2009   KW1 2010   KW2 2010   Verandering
Cashflows en aandelen
Bedrijfscashflow -- trailing twelve months (TTM) $ 1.878 $ 2.253 $ 3.293 $ 2.780 $ 2.561 36 %
Aankopen van vaste activa (incl. software voor intern gebruik & websiteontwikkeling) -- TTM $ 336 $ 337 $ 373 $ 458 $ 575 71 %
Vrije cashflow (bedrijfscashflow minus aankopen van vaste activa) -- TTM $ 1.542 $ 1.916 $ 2.920 $ 2.322 $ 1.986 29 %
Vrije cashflow -- TTM J/J groei 89 % 98 % 114 % 62 % 29 % NVT
Geïnvesteerd kapitaal (1) $ 3.666 $ 3.847 $ 4.449 $ 5.104

$

5.820 NVT
Rendement op geïnvesteerd kapitaal (2) 42 % 50 % 66 % 45 % 34 % NVT
 
Uitstaande gewone aandelen en op aandelen gebaseerde toewijzingen 451 451 461 463 465 3 %
Uitstaande gewone aandelen 432 433 444 446 448 4 %
Uitstaande op aandelen gebaseerde toewijzingen 19 18 17 18 17 (11 %)
Uitstaande op aandelen gebaseerde toewijzingen -- % van uitstaande gewone aandelen 4,4 % 4,2 % 3,8 % 4,0 % 3,8 % NVT
 
Bedrijfsresultaten
Wereldwijde (wereldwijde) netto-verkopen $ 4.651 $ 5.449 $ 9.519 $ 7.131 $ 6.566 41 %
Wereldwijde netto-verkopen -- J/J groei, exclusief F/X 20 % 29 % 37 % 42 % 42 % NVT
Wereldwijde netto-verkopen -- TTM $ 20.509 $ 21.693 $ 24.509 $ 26.750 $ 28.664 40 %
Wereldwijde netto-verkopen -- TTM J/J groei, exclusief F/X 24 % 24 % 29 % 33 % 38 % NVT
 
Bedrijfsinkomsten (3) $ 159 $ 251 $ 476 $ 394 $ 270 71 %
Bedrijfsinkomsten -- J/J groei (daling), exclusief F/X

(13

%)

69 % 63 % 56 % 77 % NVT
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- % van wereldwijde netto-verkopen 3,4 % 4,6 % 5,0 % 5,5 % 4,1 % NVT
Bedrijfsinkomsten -- TTM (3) $ 829 $ 925 $ 1.129 $ 1.279 $ 1.391 68 %
Bedrijfsinkomsten -- TTM J/J groei, exclusief F/X 13 % 22 % 39 % 44 % 65 % NVT
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- TTM % van wereldwijde netto-verkopen 4,0 % 4,3 % 4,6 % 4,8 % 4,9 % NVT
 
Netto-inkomsten (3) $ 142 $ 199 $ 384 $ 299 $ 207 45 %
Netto-inkomsten per verwaterd aandeel $ 0,32 $ 0,45 $ 0,85 $ 0,66 $ 0,45 41 %
Netto-inkomsten -- TTM (3) $ 663 $ 743 $ 902 $ 1.024 $ 1.088 64 %
Netto-inkomsten per verwaterd aandeel -- TTM $ 1,52 $ 1,69 $ 2,04 $ 2,30 $ 2,42 59 %
 
Segmenten
Noord-Amerika segment:
Netto-verkopen $ 2.451 $ 2.843 $ 4.956 $ 3.780 $ 3.590 46 %
Netto-verkopen -- J/J groei, exclusief F/X 13 % 24 % 36 % 46 % 46 % NVT
Netto-verkopen -- TTM $ 10.963 $ 11.503 $ 12.828 $ 14.030 $ 15.168 38 %
Bedrijfsinkomsten $ 125 $ 156 $ 278 $ 273 $ 200 61 %
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- % van netto-verkopen Noord-Amerika 5,1 % 5,5 % 5,6 % 7,2 % 5,6 % NVT
Bedrijfsinkomsten -- TTM $ 494 $ 562 $ 709 $ 832 $ 907 84 %
Bedrijfsinkomsten -- TTM J/J groei, exclusief F/X 8 % 20 % 59 % 79 % 84 % NVT
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- TTM % van netto-verkopen Noord-Amerika 4,5 % 4,9 % 5,5 % 5,9 % 6,0 % NVT
 
Internationaal segment:
Netto-verkopen $ 2.200 $ 2.606 $ 4.563 $ 3.351 $ 2.976 35 %
Netto-verkopen -- J/J groei, exclusief F/X 28 % 35 % 37 % 37 % 38 % NVT
Netto-verkopen -- TTM $ 9.546 $ 10.190 $ 11.681 $ 12.720 $ 13.496 41 %
Netto-verkopen -- TTM % van wereldwijde netto-verkopen 47 % 47 % 48 % 48 % 47 % NVT
Bedrijfsinkomsten $ 179 $ 194 $ 319 $ 234 $ 206 15 %
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- % van internationale netto-verkopen 8,1 % 7,4 % 7,0 % 7,0 % 6,9 % NVT
Bedrijfsinkomsten -- TTM $ 722 $ 773 $ 863 $ 925 $ 952 32 %
Bedrijfsinkomsten -- TTM J/J groei, exclusief F/X 49 % 49 % 41 % 33 % 28 % NVT
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- TTM % van internationale netto-verkopen 7,6 % 7,6 % 7,4 % 7,3 % 7,1 % NVT
 
Geconsolideerde segmenten:
Bedrijfskosten (4) $ 4.347 $ 5.099 $ 8.922 $ 6.624 $ 6.160 42 %
Bedrijfskosten -- TTM (4) $ 19.293 $ 20.358 $ 22.937 $ 24.993 $ 26.805 39 %
Bedrijfsinkomsten $ 304 $ 350 $ 597 $ 507 $ 406 34 %
Bedrijfsresultaat -- % van geconsolideerde verkopen 6,5 % 6,4 % 6,3 % 7,1 % 6,2 % NVT
Bedrijfsinkomsten -- TTM $ 1.216 $ 1.335 $ 1.572 $ 1.757 $ 1.859 53 %
Bedrijfsinkomsten -- TTM J/J groei, exclusief F/X 29 % 35 % 48 % 51 % 51 % NVT
Bedrijfsresultaat als % van de omzet -- TTM % van Geconsolideerde netto-verkopen     5,9 %     6,2 %     6,4 %     6,6 %     6,5 %   NVT  
AMAZON.COM, INC.
Aanvullende financiële informatie en statistische bedrijfsgegevens
(in miljoenen, behalve voorraadomloopsnelheid, crediteurendagen en werknemersgegevens)
(niet-gecontroleerd)
                         
            J/J %
KW2 2009   KW3 2009   KW4 2009   KW1 2010   KW2 2010   Verandering
Aanvullend
Aanvullend Noord-Amerika segment netto-verkopen:
Media $ 1.148 $ 1.412 $ 2.099 $ 1.597 $ 1.324 15 %
Media -- J/J groei, exclusief F/X 0 % 14 % 19 % 22 % 15 % NVT
Media -- TTM $ 5.449 $ 5.616 $ 5.964 $ 6.255 $ 6.432 18 %
Elektronica en andere algemene handelswaar $ 1.187 $ 1.293 $ 2.662 $ 2.024 $ 2.090 76 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- J/J groei, exclusief F/X 29 % 36 % 54 % 73 % 76 % NVT
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM $ 5.043 $ 5.385 $ 6.314 $ 7.166 $ 8.069 60 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM % van netto-verkopen Noord-Amerika 46 % 47 % 49 % 51 % 53 % NVT
Andere $ 116 $ 138 $ 195 $ 159 $ 176 52 %
Andere -- TTM $ 471 $ 502 $ 550 $ 608 $ 668 42 %
 
Aanvullend internationaal segment netto-verkopen:
Media $ 1.294 $ 1.517 $ 2.580 $ 1.833 $ 1.550 20 %
Media -- J/J groei, exclusief F/X 12 % 22 % 26 % 23 % 21 % NVT
Media -- TTM $ 5.849 $ 6.118 $ 6.810 $ 7.225 $ 7.480 28 %
Elektronica en andere algemene handelswaar $ 882 $ 1.064 $ 1.947 $ 1.489 $ 1.399 59 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- J/J groei, exclusief F/X 60 % 58 % 56 % 61 % 63 % NVT
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM $ 3.603 $ 3.977 $ 4.768 $ 5.382 $ 5.899 64 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM % van Internationaal netto-verkopen 38 % 39 % 41 % 42 % 44 % NVT
Andere $ 24 $ 25 $ 36 $ 29 $ 27 13 %
Andere -- TTM $ 94 $ 95 $ 103 $ 114 $ 117 24 %
 
Aanvullende wereldwijde netto-verkopen:
Media $ 2.442 $ 2.929 $ 4.679 $ 3.430 $ 2.874 18 %
Media -- J/J groei, exclusief F/X 7 % 18 % 23 % 22 % 18 % NVT
Media -- TTM $ 11.298 $ 11.734 $ 12.774 $ 13.480 $ 13.912 23 %
Elektronica en andere algemene handelswaar $ 2.069 $ 2.357 $ 4.609 $ 3.513 $ 3.489 69 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- J/J groei, exclusief F/X 41 % 45 % 54 % 68 % 70 % NVT
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM $ 8.646 $ 9.362 $ 11.082 $ 12.548 $ 13.968 62 %
Elektronica en andere algemene handelswaar -- TTM % van wereldwijde netto-verkopen 42 % 43 % 45 % 47 % 49 % NVT
Andere $ 140 $ 163 $ 231 $ 188 $ 203 45 %
Andere -- TTM $ 565 $ 597 $ 653 $ 722 $ 785 39 %
 
Balans
Contante middelen en courante fondsen (5) $ 3.504 $ 4.304 $ 6.672 $ 5.381 $ 5.419 55 %
Voorraad, netto -- eindigend $ 1.325 $ 1.617 $ 2.171 $ 1.820 $ 1.940 46 %
Voorraadomloopsnelheid, gemiddeld -- TTM 12,4 12,1 12,2 12,6 12,5 1 %
Vaste activa, netto $ 981 $ 1.086 $ 1.290 $ 1.436 $ 1.704 74 %
 
Crediteuren -- eindigend $ 2.508 $ 3.354 $ 5.605 $ 3.619 $ 3.545 41 %
Crediteuren dagen -- eindigend 65 72 68 59 65 0 %
 
Overige
Wereldwijde verzendinkomsten $ 185 $ 208 $ 341 $ 248 $ 239 29 %
Wereldwijde verzendkosten $ 332 $ 388 $ 696 $ 518 $ 487 47 %
Wereldwijde netto- verzendkosten $ 147 $ 180 $ 355 $ 270 $ 248 69 %
Wereldwijde netto- verzendkosten-- % van wereldwijde netto-verkopen 3,1 % 3,3 % 3,7 % 3,8 % 3,8 % NVT
 
 
Werknemers (fulltime en parttime; exclusief aannemers en tijdelijk personeel)     21.000       21.700       24.300       26.100       28.300     35 %
 
 
(1) Gemiddelde totale activa minus vlottende passiva (exclusief huidige deel van langetermijn schuld) over vijf kwartaal-einden.
(2) TTM vrije cashflow gedeeld door geïnvesteerd kapitaal.
(3) KW2 2009 werd negatief beïnvloed door een gerechtelijke schikking ten bedrage van $51 miljoen.

(4) Vertegenwoordigt verkoopkosten, fulfillment, marketing, technologie en content, en algemene en administratieve bedrijfskosten, exclusief op aandelen gebaseerde vergoeding.

(5) Omvat beperkte contante middelen, geclassificeerd binnen "Overige Activa" op onze geconsolideerde balans, of: $292 miljoen KW2 2009, $303 miljoen KW3 2009, $306 miljoen in KW4 2009, $318 miljoen in KW1 2010 en $311 miljoen in KW2 2010.

Amazon.com, Inc.

Bepaalde definities

Klanten-accounts

· Verwijzingen naar klanten betekenen klanten-accounts, die unieke e-mail adressen zijn, opgezet als de eerste order van een klant wordt verzonden of als een klant besteld bij andere verkopers op onze websites. Klantenaccounts sluiten bepaalde klanten uit, waaronder klanten geassocieerd met bepaalde van onze aankopen, Amazon Enterprise Solutions programma klanten, Amazon.com betalingen klanten, Amazon Web Services klanten en de klanten van selecte bedrijven waarmee we een technologie-alliantie hebben of marketing en een promotionele relatie. Klanten worden als actief beschouwd als zij een order hebben geplaatst gedurende de voorafgaande periode van twaalf maanden.

Verkoper-accounts

· Verwijzingen naar verkopers betekenen verkoper-accounts, opgezet als een verkoper een order ontvangt van een klanten-account. Van verkoper-accounts zijn Amazon Enterprise Solutions verkopers uitgesloten. Verkopers worden als actief beschouwd als zij een order hebben ontvangen van een klant gedurende de voorafgaande periode van twaalf maanden.

Geregistreerde ontwikkelaars

· Verwijzingen naar geregistreerde ontwikkelaars betekenen cumulatief geregistreerde ontwikkelaars-accounts, die worden opgezet als potentiële ontwikkelaars zich inschrijven bij Amazon Web Services en een developer access key ontvangen.

Eenheden

· Referenties naar eenheden betekenen fysieke en digitale eenheden die zijn verkocht (na aftrek van retouren en annuleringen) door ons en verkopers bij domeinen van Amazon.com wereldwijd, zoals www.amazon.com, www.amazon.co.uk, www.amazon.de, www.amazon.co.jp, www.amazon.fr, www.amazon.ca en www.amazon.cn, alsmede zaken die eigendom zijn van Amazon.com, verkocht door niet-Amazon.com domeinen. Onder verkochte eenheden wordt niet verstaan eenheden geassocieerd met bepaalde van onze aankopen of Amazon.com cadeaubonnen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Amazon.com Investor Relations
Rob Eldridge, 206/266-2171
www.amazon.com/ir
of
Amazon.com Public Relations

Mary Osako, 206/266-7180

Ticker_symbol NASDAQ:AMZN